DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5173

Title: เปรียบเทียบประสิทธิผลของอินฟลูเอนเซอร์ชายต่อพฤติกรรมผู้บริโภคในแคมเปญ IN2IT draw the Line the series ของแบรนด์ IN2IT
Other Titles: The effectiveness of male influencers on consumer behavior in IN2IT draw the line the series campaign of IN2IT brand's
Authors: เฌอริลิณ เกิดวิธี
Keywords: อินฟลูเอนเซอร์ชาย
เฟซบุ๊ก
ลาซาด้า
การมีส่วนร่วม
ซีรีย์วาย
แพลตฟอร์ม
ไลฟ์สตีมมิง
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: เนื่องด้วยการระบาดของไวรัสโควิด-19 พฤติกรรมของผู้บริโภคมีการเปลี่ยนแปลงไปอย่างมากทำให้หลายธุรกิจ อย่างธุรกิจเครื่องสำอางและความงามต้องปรับตัวให้เข้ากับสถานการณ์ในปัจจุบันเพราะผู้บริโภคในปัจจุบันให้ความสนใจกับการช้อปปิ้งออนไลน์ผ่านตลาดอีคอมเมิร์ซและช่องทางออนไลน์อื่น ๆ เช่น เฟซบุ๊กไลฟ์สตีมมิง หรือที่นิยมเรียกกันว่าการไลฟ์สด ซึ่งเป็นการขายสินค้าผ่านทางช่องทางออนไลน์ที่เป็นที่นิยมและตอบโจทย์ผู้บริโภคเป็นอย่างมากในขณะเดียวกันกระแสของอินฟลูเอนเซอร์ชาย หรือนักแสดงซีรีย์วายเข้ามาเป็นส่วนสำคัญในการดึงดูดกลุ่มเป้าหมายในแคมเปญต่าง ๆ รวมถึงแคมเปญ “IN2IT Draw the Line the Series” ของแบรนด์ IN2IT ดังนั้น งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาประสิทธิผลของการใช้อินฟลูเอนเซอร์ชายในแคมเปญ IN2IT Draw the Line the Series และ 2) เพื่อศึกษาประสิทธิผลของการใช้แพลตฟอร์มที่แตกต่างกัน แต่กลุ่มเป้าหมายเดียวกัน คือผู้ติดตามของอินฟลูเอนเซอร์ชายมีผลกระทบต่อยอดขายหรือไม่ อย่างไร โดยงานวิจัยเรื่องนี้ใช้ระเบียบวิจัยเชิงทดลอง (Experimental-based Research) เก็บรวบรวมข้อมูลจากช่องทางที่ใช้ในการทำไลฟ์สตรีมมิง ได้แก่ เฟซบุ๊ก และลาซาด้า ซึ่งประกอบด้วย 1) Cooper_patpasit และ Pop.py 2) Mixxiw 3) Omepanpaparn โดยเริ่มทำการทดลองวันที่ 3 สิงหาคม พ.ศ. 2564 สิ้นสุดการทดลองวันที่ 11 พฤศจิกายน พ.ศ. 2564 เป็นระยะเวลา 3 เดือน จากผลการวิจัยพบว่า อินฟลูเอนเซอร์ชายมีประสิทธิผลต่อการทำแคมเปญจริงแต่ประสิทธิผลที่เกิดขึ้นจะแตกต่างกันออกไปตามจำนวนของผู้ติดตามของอินฟลูเอนเซอร์ชาย และอินฟลูเอนเซอร์ชายที่มีจำนวนผู้ติดตามสูงที่สุดจึงส่งผลให้ผู้ติดตามหรือแฟนคลับให้ความสนใจ ในแคมเปญนี้เป็นจำนวนมาก และพร้อมจะซื้อสินค้าของแบรนด์ที่ให้อินฟลูเอนเซอร์ชายมาทำการไลฟ์ รวมถึงเกิดความเชื่อมั่นและความชื่นชอบในแบรนด์เพราะต้องการที่จะสนับสนุนศิลปินของตนเองนอกจากนั้นยังพบว่าการใช้แพลตฟอร์มที่แตกต่างกันในการไลฟ์ไม่ได้ส่งผลกระทบต่อยอดขาย เพราะทั้งสองแพลตฟอร์มสามารถทำการซื้อขายสินค้า รวมถึงสามารถรับชมไลฟ์ได้อย่างสะดวกและรวดเร็ว ผู้ชมสามารถแสดงความรู้สึกและความคิดเห็นได้แบบ Real time
Due to the COVID-19 pandemic, consumer behavior has changed dramatically, causing many businesses such as cosmetics and beauty businesses have to adapt to the current situation because consumers are currently paying attention to online shopping through the e-commerce marketplace and other online channels such as Facebook Live Streaming, which is of high popularity and meet the needs of consumers. At the same time, the trend of male influencers or Y-series actors plays an important role in attracting target audiences in various campaigns, including the "IN2IT Draw the Line the Series", which is a campaign of the IN2IT brand. Therefore, this research aims to study the effectiveness of using male influencers in the IN2IT Draw the Line the Series campaign, and 2) to study the effectiveness of using different platforms, but the same target audiences are followers of male influencers and the impact on sales. The experimental-based research method was utilized. The data was collected from live streaming channels, including Facebook and Lazada, consisting of 1) Cooper_patpasit and Pop.py 2) Mixxiw, and 3) Omepanpaparn. The experimental-based research was conducted between August 2021 until November 11, 2021 for a period of 3 months. According to the research, male influencers were effective in this campaign, but the results depended on the number of male influencers followers. Male influencers with the highest number of followers had attracted a lot of attention, especially fans, and they were ready to support and buy products. Consequently, this let male influencers come to do live streaming and made them believe in the product and like the brand because they wanted to support their artists. In addition, it was also found that using the different platforms for live streaming did not affect sales because both platforms allowed users to make purchases or sell products and able to watch live streaming comfortably. The viewers could also express their feelings and comments in real-time.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: พฤติกรรมผู้บริโภค
การจัดการตลาด -- การศึกษาเฉพาะกรณี
เครื่องสำอาง -- การตลาด -- การศึกษาเฉพาะกรณี
N2IT (ชื่อตราผลิตภัณฑ์)
Advisor(s): ปฐมา สตะเวทิน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5173
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sherrilyn_kird.pdf1.53 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback