DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5043

Title: แผนธุรกิจร้านค้าเครื่องหนังออนไลน์ MARAH
Other Titles: Business plan for MARAH online leather shop
Authors: สิริกานต์ เสริมสิริปัญญา
Keywords: ร้านค้าเครื่องหนัง
ร้านออนไลน์
Leather Shop
Online Shop
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: ในปัจจุบันธุรกิจเกือบจะทุกประเภทจำเป็นต้องปรับตัวขึ้นมาอยู่บนโลกออนไลน์ เพราะผู้บริโภคในยุคนี้เลือกใช้การค้นหาสิ่งที่ต้องการผ่านระบบอินเทอร์เน็ตมากกว่าการเดินทางไปเลือกซื้อสินค้าจากหน้าร้านเช่นในสมัยก่อน ดังนั้นธุรกิจที่สามารถปรับตัวให้เข้ากับยุคสมัยได้ดีก็จะสามารถคงอยู่ได้ทั้งในปัจจุบันและอนาคต อ้างอิงจากธุรกิจเดิมที่เป็นโรงงานรับผลิตและจำหน่ายเครื่องหนัง เป็นธุรกิจครอบครัวที่ดำเนินกิจการในรูปแบบเดิม ๆ มาเป็นเวลามากกว่า 10 ปี มียอดขายและผลกำไรที่ลดลงอย่างต่อเนื่อง โดยเฉพาะอย่างยิ่งในช่วงสถานการณ์โรคระบาดที่ผู้คนไม่สามารถใช้ชีวิตได้ตามปกติ การค้าทุกอย่างที่เป็นหน้าร้านจึงต้องปรับตัวให้ทันกับกระแสการค้าโลกที่เปลี่ยนไป ดังนั้นผู้จัดทำจึงได้ทำแผนธุรกิจร้านค้าเครื่องหนังออนไลน์ เพื่อเพิ่มช่องทางในการขายสินค้าให้กับแบรนด์ MARAH โดยเว็บไซต์ที่จัดทำขึ้นมามีสินค้าและบริการหลักคือการรับผลิตและจำหน่ายเครื่องหนัง หลากหลายประเภท ซึ่งดำเนินงานโดยการซื้อสินค้าจากธุรกิจเดิมเพื่อทำการจำหน่ายต่อ เพื่อให้มีความสะดวกรวดเร็วในการบริหารงานและลดต้นทุนในด้านของคลังสินค้า คุณค่าของสินค้าและบริการที่เราจะส่งมอบให้ลูกค้า คือ การเป็นร้านค้าเครื่องหนังออนไลน์ที่ตอบโจทย์ความต้องการทั้งผู้บริโภคและผู้ค้าปลีกรายย่อย ลูกค้าจะได้รับสินค้าและการรับประกันจากผู้ผลิตโดยตรงโดยไม่ผ่านคนกลาง และยังเป็นผู้ผลิตที่มีความเข้าใจถึงปัญหาและข้อจำกัดของผู้ค้ารายย่อย โดยรับผลิตแบบ OEM ในจำนวนน้อย เพื่อให้ผู้ประกอบการสามารถนำไปทดลองตลาดได้โดยที่มีต้นทุนในส่วนของสินค้าคงคลังน้อย เพราะเราสามารถทำราคาได้ต่ำกว่าคู่แข่ง อีกทั้งยังช่วยให้ผู้ประกอบการนำไปจำหน่ายต่อได้ในราคาที่ถูกลง หรือได้ผลกำไรที่มากขึ้น โดยรายงานเล่มนี้ได้รวบรวมเนื้อหาในหลากหลายส่วน ทั้งการวิเคราะห์โครงสร้างของธุรกิจและการประเมินสภาพแวดล้อมของธุรกิจ เพื่อนำมาใช้เป็นแนวทางในการวางแผนธุรกิจในหลายระดับ รวมทั้งมีการจัดทำงานวิจัย เรื่องพฤติกรรมผู้บริโภคสินค้าออนไลน์ที่มีผลต่อการซื้อสินค้าในประเภทกระเป๋า เพื่อนำผลสรุปที่ได้มาทำการวางแผนธุรกิจ ทั้งในด้านกลยุทธ์ทางการตลาด รวมทั้งการประเมินรายได้เพื่อนำมาวิเคราะห์ความน่าลงทุนของธุรกิจ จากการวิเคราะห์ความน่าลงทุนในธุรกิจร้านค้าเครื่องหนังออนไลน์ MARAH พบว่า เป็นแผนธุรกิจที่มีความน่าลงทุนมาก และมีความเป็นไปได้สูง เพราะใช้เงินลงทุนเริ่มต้นน้อย เพียง 500,000 บาท แต่สามารถสร้างผลตอบแทนได้สูงถึงราว 872,611 บาท ภายในปีแรก และมีระยะเวลาคืนทุนเพียง 4 เดือน เนื่องจากเป็นธุรกิจที่มีโครงสร้างองค์กรขนาดเล็ก มีค่าใช้จ่ายในการบริหารจัดการน้อย และมีนโยบายในการดำเนินกิจการด้วยเงินสดทั้งหมด ไม่มีการกู้ยืม และไม่มีลูกหนี้การค้า โดยธุรกิจมีมูลค่าปัจจุบันสุทธิ (NVP) สูงถึง 4,648,033.35 บาท และมีผลตอบแทนการลงทุน (IRR) มากถึง 331% จากการวิเคราะห์ในสถานการณ์ปกติ ถึงแม้จะมีความเสี่ยงจากการลงทุนในธุรกิจน้อย ผู้จัดทำยังได้มีการเตรียมแผนฉุกเฉินเพื่อรองรับความเสี่ยงที่อาจจะเกิดขึ้นได้ในกรณีอื่น ๆ อย่างเช่นแผนฉุกเฉินด้านการตลาด แผนฉุกเฉินด้านการดำเนินงานอันเนื่องจากมีผลการดำเนินงานที่ดีเกินความคาดหมาย และแผนฉุกเฉินด้านการเงินในกรณีที่บริษัทขาดสภาพคล่อง เพื่อการดำเนินธุรกิจได้อย่างราบรื่น รวมทั้งได้จัดทำแผนในอนาคตซึ่งเป็นการขยายธุรกิจไปสู่กลุ่มเป้าหมายใหม่ เพื่อเป็นการเพิ่มเติมรายได้และบรรลุเป้าหมายของธุรกิจ
Nowadays, most of businesses need to go online because the consumers’ behavior is changing to “New-normal”. The consumers these days use search-engine as a tool to find products instead of going out to the offline shops. Therefore, the business that can transform itself to this “New-normal” will be able to survive now and in the future. According to the original business, we are a leather factory producing and selling leather goods. We have run the business in the old way for more than10 years and found that the revenue has decreased continuously. Especially during the pandemic situation, people are unable to live normal life. Offline businesses must adapt to keep up with the world trade trends. Therefore, the new business plan consists of expansion of sales channels of MARAH brand via website. The website will help to increase a better experience for customers to buy products. The new business plans to purchase the products from the original business to sell online in order to be convenient to manage and reduce costs in the field of warehousing. Value proposition of the new business is to provide leather products that match with the consumers and retailer’s needs. Our customers will receive the products directly from our factory and warranty from the manufacturer. Also being a manufacturer who understands the problems and limitations of small traders is one of our value propositions in the new business. We do OEM in small minimum to help the small traders, so that they have less inventory costs and get more profit. This report contains several parts of business analytic such as Business Model Analysis and Risk Assessment, as well as doing research in the section of Factors influencing Online Consumer of Buying a Bag, to use this information for doing marketing plan and organization strategies. Referring to the analysis of investment, we found that this new business plan is very interesting. It has small amount of investment which is only 500,000 baht but the business can generate the returns as high as 872,611 baht within the first year. Also, the business has short payback period as only 5 months because of small investment. This business has small organization structure which means there will be small amount of management fee. All income and expenses in the business will be in cash. After making risk assessment in a base case, we found that net present value (NPV) is very high as 4,648,033.35 baht and the internal rate of return (IRR) is 331%. Even though there are low risk and high return for the business plan. We have emergency plans in all cases such as Emergency Marketing Plan, Emergency Operation Plan, and Emergency Financial Plan. To prepare for emergency situations and for equable operation. Also, we have a Future Plan to expand our business into the new target which will help increase the revenue and achieve the business goals.
Description: การค้นคว้าอิสระ (กจ.ม.)--สาขาวิชาความเป็นผู้ประกอบการ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Advisor(s): วรวรรณ เลาหะพลวัฒนา
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5043
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sirikan_surm.pdf5.78 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback