DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4969

Title: ความชอบและปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการเลือกซื้อแมวพันธุ์แท้ของผู้บริโภค ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Preferences and Factors Influencing Buying Behavior of Purebred Cats Buyers in Bangkok
Authors: ปรภัสสร สัจจาอัครมนตรี
Keywords: แมวพันธุ์แท้
ปัจจัยการตลาด
พฤติกรรมแมว
พฤติกรรมการเลือกซื้อแมวพันธุ์แท้
purebred cats
marketing mix
cat behavior
purchasing behavior of purebred cats
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลของปัจจัยส่วนบุคคลและปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการเลือกซื้อแมวพันธุ์แท้ในกรุงเทพมหานคร โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล จากผู้บริโภคที่มีอายุ 18-59 ปี จำนวน 400 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติที่ใช้สำหรับการทดสอบสมมติฐาน ได้แก่ การวิเคราะห์ถดถอยเชิงพหุคุณ จากข้อมูลพบว่ากลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 30-39 ปี สถานภาพโสด มีรายได้ครอบครัว 35,000 – 50,000 บาท และจบการศึกษาปริญญาตรี เป็นพนักงานบริษัทเอกชน อาศัยอยู่บ้านเดี่ยว ไม่เคยซื้อแมวมาเลี้ยง และไม่เคยเลี้ยงแมว โดยสายพันธุ์แมวที่นิยมมากที่สุดคือสก็อตติช โฟลด์ เพศผู้ ที่มีราคาต่ำกว่าหรือเท่ากับ 20,000 บาท และส่วนใหญ่ค้นหาข้อมูลทางอินเตอร์เน็ต ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่าปัจจัยด้านลักษณะประชากรศาสตร์ ประกอบด้วย เพศ อายุ สถานภาพสมรสและรายได้นั้นมีอิทธิพลต่อการตัดสินใจไม่แตกต่างกัน ส่วนการศึกษา อาชีพและสถานที่อยู่อาศัยนั้นมีอิทธิพลต่อการตัดสินใจอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ปัจจัยด้านลักษณะสายพันธุ์แมวและเพศนั้นไม่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจในขณะที่พฤติกรรมของแมวมีอิทธิพลต่อการตัดสินใจอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และปัจจัยการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ ราคา ช่องทางการจัดจำหน่าย กระบวนการให้บริการ ลักษณะทางกายภาพและด้านบุคคลนั้นมีอิทธิพลต่อการตัดสินใจอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ในขณะที่การส่งเสริมการตลาดเป็นปัจจัยเดียวที่ไม่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
The objective of this study is to determine the influence of personal factors and marketing mix on the purchase of purebred cats in Bangkok, Thailand. Questionnaires were used as a tool to collect data from 400 potential buyers aged 18-59 years old. The statistics utilized in the data analysis were percentage, mean and standard deviation. The statistics used for hypothesis testing was multiple regression analysis. Based on information obtained, most of the respondents were female, aged between 30-39 years old. They were predominately single with a household income between 35,000 – 50,000 baht, had completed their bachelor’s degree and worked as an employee at a private company. The majority lived in a detached house and had never bought nor owned a cat prior. The most popular cat breed was the Scottish Fold, while the majority of respondents desired a male cat, and the expected price was equal to or below 20,000 baht. The Internet was the primary tool used to gather information. The hypothesis testing revealed that demographic factors including sex, age, marital status, and income had no distinct influence on decision-making, while education, occupation and place of residence had significant influence on decision-making at the 0.05 level. The characteristics of purebred cats including breed and gender had no significant influence on decision-making, while the behavior had a statistically significant influence on decision-making at the 0.05 level. For marketing mix, the product, price, place, process, physical evidence, and people had a statistically significant influence on decision-making at the 0.05 level, while promotion was the only factor that had no statistically significant influence on decision-making at the 0.05 level.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: การจัดการตลาด
การวางแผนธุรกิจ
พฤติกรรมผู้บริโภค
การตลาด -- การตัดสินใจ
อุตสาหกรรมสัตว์เลี้ยง
สัตว์เลี้ยงในบ้าน -- การเลี้ยง
แมว -- การเลี้ยง
สัตว์เลี้ยง
Advisor(s): สุมนา ธีรกิตติกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4969
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
parapudsorn_satj.pdf2.8 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback