DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4478

Title: พฤติกรรมการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้าประเภทลดริ้วรอยผ่าน Paid Search ของคน Gen Z
Other Titles: Purchasing behavior in the category of face care, anti-aging product among gen Z
Authors: ชุติมณฑน์ ทิพย์จินดาชัยกุล
Keywords: ผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้า
พฤติกรรมผู้บริโภค
การตลาดออนไลน์
สื่อดิจิทัล
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษารูปแบบการดำเนินชีวิต (Lifestyle) และความชื่นชอบ (Preference) ของกลุ่มคน Gen Z 2) เพื่อศึกษาพฤติกรรมการบริโภคสื่อดิจิทัลที่มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อกลุ่มผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้าประเภทลดริ้วรอยของกลุ่มคน Gen Z 3) เพื่อศึกษาความรู้ (Knowledge) เกี่ยวกับ Paid Search ที่มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อกลุ่มผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้าประเภทลดริ้วรอยของกลุ่มคน Gen Z และ 4) เพื่อหาโอกาสทางธุรกิจ (Business Opportunity) ในการขยายฐานลูกค้าของกลุ่มผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้าประเภทลดริ้วรอยในกลุ่มคน Gen Z โดยใช้การสัมภาษณ์แบบการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-Depth Interview) ผ่านการสัมภาษณ์ทางโทรศัพท์ (Telephone Interview) หรือการสัมภาษณ์แบบเผชิญหน้า (Face-to-Face Interview) ในการเก็บรวบรวมข้อมูลกลุ่มตัวอย่างมีอายุตั้งแต่ 18-24 ปี จำนวน 15 คน ซึ่งเป็นกลุ่มคนที่ชื่นชอบใช้และซื้อผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้าประเภทลดริ้วรอยยี่ห้อใดก็ได้ ภายในระยะเวลา 3-6 เดือนที่ผ่านมา ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มคน Gen Z เป็นกลุ่มที่ชื่นชอบด้านการท่องเที่ยวและหาแรงบันดาลใจใหม่ ๆ รวมถึงใส่ใจเรื่องภาพลักษณ์ของตัวเอง ไม่ว่าจะเป็นผิวหน้าหรือรูปร่าง โดยเฉพาะบนโซเชียลมีเดีย นอกจากนี้ยังบริโภคสื่อดิจิทัลและโซเชียลมีเดียเป็นชีวิตจิตใจ ส่วนใหญ่จะใช้เวลาอยู่บนช่องทาง Facebook, YouTube, IG และ Twitter เป็นหลัก จึงทำให้เห็นโฆษณาต่าง ๆ ผ่านช่องทางเหล่านี้ แต่หากสนใจสินค้าหรือโฆษณาไหน จะนำไป Search หาข้อมูลต่อก่อนการตัดสินใจซื้อทุกครั้ง เพื่อดูรายละเอียดสินค้า เปรียบเทียบราคา หรือดูรีวิว จากการค้นหาข้อมูลแต่ละครั้งกลุ่มคำ (Keyword) เป็นส่วนสำคัญที่ทำให้กลุ่มนี้คลิกเข้าไปดู ซึ่ง Keyword ที่กลุ่มนี้คลิกเข้าไปดูมากที่สุด คือ กลุ่มคำที่เป็นปัญหาผิวหน้าที่กังวลอยู่ หรือผลิตภัณฑ์ที่สามารถแก้ไขปัญหานี้ได้ ได้แก่ หน้าเด็ก ครีมหน้าเด็ก เป็นต้น จึงทำให้เห็นว่า แท้ที่จริงแล้วความสวยงามไม่ได้ถูกจำกัดอยู่เพียงแค่ช่วงอายุใดอายุหนึ่ง คนกลุ่ม Gen Z เป็นอีกกลุ่มที่สนใจผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้าประเภทลดริ้วรอยเช่นเดียวกับคนในเจเนอเรชันอื่น ที่มีอายุมากกว่า ดังนั้นจึงสามารถสรุปได้ว่า กลุ่มคน Gen Z เป็นอีกหนึ่งกลุ่มลูกค้าที่เป็นโอกาสของธุรกิจในการขยายฐานลูกค้าของกลุ่มผลิตภัณฑ์บำรุงผิวหน้าประเภทลดริ้วรอยได้ในอนาคต
The purposes of this research were 1) to study the lifestyle and preference of Gen Z people, 2) to study the digital media consumption behavior of Gen Z that affected on decision making process for face care (anti-aging product), 3) to study knowledge about paid search that affected on decision making process for face care (anti-aging product) among Gen Z and, 4) to explore business opportunities in order to expand the customer base of face care (anti-aging product) by conducting the in-depth interviews through telephone interviews and face-to-face interviews with the 15 samples whose ages were between 18 and 24 years old and who had recently used and bought any types of face care (anti-aging product) within the last 3-6 months. The results of the research showed that Gen Z was a group who liked to travel and loved to find new inspirations and caring about their self-images, especially those on social media. In addition, consuming digital media and social media was their lives. Most of them spent their time mainly on Facebook, YouTube, IG, and Twitter. Therefore, they often saw various advertisements through these channels. If they were interested in any products and advertisements, they would search for more information before making decision. Such information included product details, price comparison, and reviews. For searching, a keyword is an important part that encouraged Gen Z to click on for more information. It was found that the keywords which could gain the highest number of clicks from this group of people were about skin problems they felt concerned and worried and solution products that could solve their skin problem, such as baby face, face cream, and so on. It was also discovered that nowadays beauty was not limited to just only one age group. Like the older generations, gen Z was one of the groups that were interested in face care (anti-aging product). As a result of this, Gen Z was a customer group that could be a business opportunity for the beauty industry in order to expand potential target base for face care (anti-aging product) in the future.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2562
Subjects: การเลือกซื้อสินค้า--การตัดสินใจ--การศึกษาเฉพาะกรณี
ครีมถนอมผิว--การตลาด--การศึกษาเฉพาะกรณี
พฤติกรรมผู้บริโภค--ไทย--กรุงเทพฯ--วิจัย
มหาวิทยาลัยกรุงเทพ--สารนิพนธ์
Advisor(s): ปฐมา สตะเวทิน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4478
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
chutimon_thip.pdf2.77 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback