DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4233

Title: มุมมองและความต้องการของผู้มีอิทธิพลเพศทางเลือก ต่อการรับงานจากเอเจนซี่และแบรนด์
Other Titles: Alternative Gender’s Perspectives and Needs of Choosing Work from Agencies and Brands
Authors: ศตวรรษ ซื่ออุดมสิน
Keywords: ผู้มีอิทธิพลเพศทางเลือก
มุมมอง
ความต้องการ
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยเชิงคุณภาพเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) มุมมอง 2) ความต้องการ ของผู้มีอิทธิพลเพศทางเลือกที่มีต่อการรับงานจากเอเจนซี่และแบรนด์ ใช้วิธีการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-Depth Interview) จากกลุ่มตัวอย่างผู้มีอิทธิพลเพศทางเลือกในหมวดบล็อกเกอร์ และเน็ตไอดอลในช่องทางเฟซบุ๊ก ใช้การสุ่มเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) และสุ่มเลือกแบบลูกโซ่ (Snowball Sampling) ตามลำดับ รวม 10 คน จากการศึกษารวบรวมข้อมูลในการวิเคราะห์ตั้งแต่เอเจนซี่หรือแบรนด์ติดต่อเพื่อยื่นข้อเสนอไปยังผู้มีอิทธิพลเพศทางเลือก พบว่าการรับงานของกลุ่มตัวอย่างจะใช้องค์ความรู้ที่ถูกจัดเก็บตามกระบวนการเรียนรู้ของแต่ละบุคคลตามที่ได้ถูกกล่าวไว้โดย กฤษณา ศักดิ์ศรี (2530) ใช้หลักแห่งความคล้ายคลึง (Principle of similarity) ในการสร้างคุณลักษณะของเอเจนซี่และแบรนด์รวมถึงมุมมองการตลาดผ่านผู้มีอิทธิพลในฐานะผู้มีอิทธิพลเพศทางเลือก การรับรู้ตามหลักแห่งความใกล้ชิด (Principle of proximity) เมื่อเกิดการรับรู้ต่อสิ่งเร้าจะประมวลการตอบสนองตามหลักแห่งความสมบูรณ์ (Principle of closure) ในการตัดสินใจรับงาน สรุปผลประเด็นมุมมอง คุณลักษณะที่อยากร่วมงานด้วยมี 4 อย่าง รูปแบบงานที่ชื่นชอบมี 2 ประเด็นหลัก และรูปแบบงานที่มักรับในอีก 2 ประเด็นหลัก พร้อมนัยยะตามบริบท อีกทั้งคุณลักษณะที่ไม่ชื่นชอบและไม่อยากร่วมงานด้วยอีก 2 ประเด็นหลัก พร้อมบทวิเคราะห์ จากการศึกษาความต้องการพบว่าในการรับงานของกลุ่มตัวอย่างตอบสนองต่อ 3 ลำดับขั้นตามแนวคิดของมาสโลว์ (1954) ใช้แนวคิดของ Murray (1938) อธิบายการตอบสนองพื้นฐานตามสรุปผลการศึกษาของความต้องการรับงานจากเอเจนซี่และแบรนด์มี 2 ประเด็นหลัก ความต้องการที่จะนำเสนอผลงานในแบบของตัวเองและข้อมูลที่ต้องการ ตลอดจนประเด็นความเสี่ยงทั้งต่อตนเอง เอเจนซี่และเเบรนด์
This qualitative research’s objective aims to study “the perspectives” and “needs” of alternative gender influencers, categorizing in Blogger and Net Idol on Facebook toward choosing work from agencies and brands. Accumulating data by “In-Depth Interview Methodology” from verified subjects through Purposive Sampling and Snowball Sampling consecutively. A total of 10 subjects as “Key Informants” as primary source, compliance with relevance theories and methodology from online research data as secondary source. Study on “perspective” found that 4 factors of positivity and 2 factors of negativity preferences & characteristics reflecting their past experiences and exposures. While study on marketing point of views reflects perspective in behavioral awareness and consequences in 3 topics. Result data analysis confirmed the relevancy of how they see, want to be seen, what they perceive on how they were seen. Study on “wants & needs” aspect before accepting the work offer found 2 main points of wants & needs, In comprehension with theories and methodology analysis indicate relevance correspondence up to 3 levels of Maslow (1954) Hierarchy of Needs and understanding the reasons and response to the wants and needs with Murray (1938) which also explains answers toward the risk awareness and concerns.
Description: การค้นคว้าอิสระ(นศ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561
Subjects: เพศ
กะเทย
บริษัทโฆษณา
Advisor(s): ภัทรภร สังขปรีชา
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4233
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sattawat.sueu.pdf1.46 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback