DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4108

Title: กระบวนการสร้างสรรค์ภาพโฆษณาบนสื่อดิจิทัลกับบทบาทผู้แสดงแบบของสินค้าแฟชั่น: กรณีศึกษาการขยายเข้าตลาดใหม่
Other Titles: The process of advertising visuals execution in digital media and roles of fashion model: the case study of new market expansion
Authors: ก้องพงศ์ โรจนพัทธ
Keywords: บทบาทผู้แสดงแบบ
กระบวนการคิดสร้างสรรค์
ขั้นตอนการผลิตภาพโฆษณาแฟชั่น
การขยายเข้าตลาดใหม่
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) บทบาทผู้แสดงแบบในการสื่อสารโฆษณาของสินค้าแฟชั่นกรณีการขยายเข้าตลาดใหม่ (2) กระบวนการคิดงานสร้างสรรค์ในการสื่อสารโฆษณาบนสื่อดิจิทัลของสินค้าแฟชั่น และ (3) ขั้นตอนการผลิตภาพโฆษณาในยุคดิจิทัลที่มีผู้แสดงแบบเป็นองค์ประกอบของสินค้าแฟชั่น โดยงานวิจัยเรื่องนี้เป็นการวิจัยที่ใช้ระเบียบวิธีการวิจัยเชิงคุณภาพในการเก็บข้อมูล กล่าวคือการสัมภาษณ์เชิงลึกของกลุ่มเป้าหมายที่มีอาชีพและความเชี่ยวชาญด้านการผลิตภาพถ่ายแฟชั่น ด้วยการแบ่งอาชีพ ดังนี้ ช่างภาพแฟชั่น บรรณาธิการนิตยสารแฟชั่น และนักการตลาดสินค้าแฟชั่น รวมทั้งหมดจำนวน 6 ราย ประกอบกับการรวบรวมข้อมูลเอกสารและใช้ประสบการณ์ส่วนตัวจากการทำงานของผู้วิจัย ผลการศึกษาพบว่าบทบาทผู้แสดงแบบในการสื่อสารโฆษณาของสินค้าแฟชั่นกรณีการขยายเข้าตลาดใหม่มี 3 บทบาท คือ บทบาทในการสร้างตราสินค้าให้แข็งแรง บทบาทในการเป็นตัวเชื่อมระหว่างแบรนด์กับผู้บริโภค และบทบาทในการเป็นผู้เล่าเรื่อง ผลการศึกษากระบวนการคิดงานสร้างสรรค์ในการสื่อสารโฆษณาบนสื่อดิจิทัลของสินค้าแฟชั่นมีด้วยกัน 4 ขั้น คือ ขั้นระบุปัญหา ขั้นคิดหาวิธี ขั้นพิจารณาความคิดสร้างสรรค์ และขั้นนำเสนอความคิดสร้างสรรค์ ซึ่งการค้นหาข้อมูลที่อยู่ในขั้นระบุปัญหานั้นมีความสำคัญมากเพราะการมีข้อมูลมากจะสามารถทำให้คิดต่อยอด แตกความคิดออกไปได้หลากหลายขึ้น และยังสามารถนำข้อมูลต่าง ๆ ที่ค้นหามาใช้เป็นเหตุผลสนับสนุนความคิดได้ด้วย นอกจากนี้ควรเข้าใจหลักการทำงานของสื่อดิจิทัลเพื่อที่จะหาวิธีในการนำเสนอความคิดสร้างสรรค์ได้เหมาะสมกับรูปแบบการทำงานของสื่อดิจิทัล และผลการศึกษาขั้นตอนการผลิตภาพโฆษณาในยุคดิจิทัลที่มีผู้แสดงแบบเป็นองค์ประกอบของสินค้าแฟชั่น มีทั้งหมด 3 ช่วง คือ ช่วงเตรียมงานก่อนการผลิต ช่วงการผลิต และช่วงหลังการผลิต โดยช่วงเตรียมงานก่อนการผลิตจะมีขั้นตอนในการเตรียมมากกว่าช่วงอื่น ๆ เนื่องจากเป็นช่วงที่มีความสำคัญเพราะหากมีการเตรียมงานที่ละเอียด ก็จะส่งผลให้การผลิตชิ้นงานราบรื่นและรวดเร็วยิ่งขึ้น สำหรับช่วงหลังการผลิตต้องเข้าใจสื่อดิจิทัลที่จะใช้งานเพื่อที่จะสามารถตัดส่วนของภาพ (Crop) จัดวางภาพ (Layout) ให้เหมาะสมกับกับการแสดงภาพเมื่อปรากฏอยู่ในสื่อออนไลน์
The objectives of this qualitative study were (1) to study the roles of the fashion model in the case study of new market expansion, (2) to study the creative thinking process for digital media advertising of fashion products, and (3) to study the process of digital-age fashion advertisements. This study used qualitative research approach in which data were collected from conducting interviews with six key informants in the fashion visuals production including fashion photographers, fashion editor, and fashion marketer. Together with this, scholarly documents and the researcher's personal experiential knowledge were used as the supplementary data in this study. The results revealed that, in the case of new market expansion, the fashion models had three roles, i.e. the role in supporting a brand, the role in connecting the brand to its consumers, and the role of being a storyteller. Also, it was found that creative thinking process for the digital media advertising of fashion product was consisted of four steps, i.e. defining a problem, generating ideas, evaluating the idea, and implementation. The fact-finding process is very vital for defining the problem because it could lead to a spectrum of ideas and could be used to support the refined ideas. In addition, it was important to understand the principle of digital media so that creativity could be designed and delivered appropriately. The study results on the process of producing digital-age fashion advertisements showed that there were three phrases, i.e. pre-production, production, and post-production. The pre-producing stage required more complicated procedures to be prepared than the other ones. During this critical phase, if a thorough preparation was made, the production phase would be smoother and faster. For the post-production phase, one must understand how digital media works so that best results in cropping and image layout making would be provided on online user interface visualization.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)-สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2562
Subjects: ธุรกิจแฟชั่น
แฟชั่น
โฆษณาทางอินเทอร์เน็ต
การพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์
โฆษณา
Advisor(s): ปฐมา สตะเวทิน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4108
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
kongpong.rojj.pdf3.98 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback