DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4095
|
Title: | เทคนิคและกระบวนการสร้างสรรค์สื่อ Motion Infographic เพื่อใช้ในสื่อออนไลน์ |
Other Titles: | Techniques and Creative Media Motion Infographic Processes for Use in Online Media |
Authors: | นพดล อัครคหสิน |
Keywords: | Infographic Motion Online กระบวนการสร้างสรรค์ โมชั่นอินโฟกราฟฟิก กระบวนการสร้างสรรค์สื่อ เทคนิคการสร้างสรรค์สื่อ สื่อออนไลน์ |
Issue Date: | 2562 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยกรุงเทพ |
Abstract: | งานวิจัยเชิงคุณภาพเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากระบวนการสร้างสรรค์และเทคนิคการ นําเสนอสื่อ Motion Infographic ของผู้รับผลิตงานและผู้เชี่ยวชาญเฉพาะด้าน และเพื่อเปรียบเทียบ กระบวนการสร้างสรรค์งานสื่อ Motion Infographic เพื่อการสื่อสารทางสื่อออฟไลน์และออนไลน์ โดยเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยการสัมภาษณเชิงลึก (In-depth Interview) จากผู้ที่รับผลิตและ ผู้เชี่ยวชาญเฉพาะด้านการสร้างสรรค์สื่อ Motion Infographic เพื่อใช้ในสื่อออนไลน์ที่อยู่ใน กระบวนการสร้างสรรค์จํานวน 5 คน ผลการวิจัยพบว่ากระบวนการสร้างสรรค์สื่อ Motion Infographic เพื่อใช้ในสื่อออนไลน์ มี 3 ขั้นตอนหลัก คือ ขั้นตอนการเตรียมการผลิต ขั้นตอนการผลิต และขั้นตอนหลังการผลิต โดยขั้นตอนที่สําคัญที่สุด คือ ขั้นตอนการเตรียมการผลิตและเครื่องมือที่สําคัญ คือ Storyboard ส่วนเทคนิคการนําเสนอสื่อ Motion Infographic ในแต่ละขั้นตอนกระบวนการสร้างสรรค์นั้น จะมี เทคนิคเฉพาะของแต่ละขั้นตอน โดยสิ่งที่สําคัญที่สุด คือ การทําให้ทุกคนในทีมสร้างสรรค์เข้าใจ ตรงกันถึงเนื้อหา จุดประสงค์การนําไปใช้ และกลุ่มเป้าหมาย โดยจะต้องสามารถตีความ สื่อความหมายและอารมณ์ของงานที่จะออกมาได้ถูกต้องสมบูรณ์แบบที่สุด นอกจากนี้ผลการวิจัย ยังพบว่ากระบวนการสร้างสรรค์งานสื่อ Motion Infographic เพื่อการสื่อสารทางออฟไลน์และ ออนไลน์มีความแตกต่างกันในด้านการสร้างสรรค์ ด้านภาพ และด้านแอนิเมชั่น ส่วนด้านการพากย์ เสียงนั้นไม่มีความแตกต่างกัน This qualitative research aims to study the creation process and presentation techniques of Motion Infographic media of producers and experts and to compare the media creation process of Motion Infographic for offline and online media communication. Data collection is done by an in-depth interview with producers and creation experts of Motion Infographic media for use in online media which is in the creation process. The total number of key informants is 5 persons. The results of the research found that the creation process of Motion Infographic media for use in online media has 3 main steps: Pre-Production, Production process, and Post-production process. The most important process is pre-production and the important tool is Storyboard. Regarding the presentation techniques of Motion Infographic media, there are specific techniques for each step of the creation step. The most important thing is to make everyone in the team understand the content, purpose of use, and target groups. Everyone in the team must be able to interpret the meaning as well as convey the meaning and mood of the work that will come out correctly and perfectly. In addition, the research also found that the creation process of Motion Infographic media for offline and online communication is different in terms of creation, image and animation. As for the voice overs, there is no difference. |
Description: | การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2562 |
Subjects: | สื่ออิเล็กทรอนิกส์ สิ่งพิมพ์อิเล็กทรอนิกส์ สื่อสังคมออนไลน์ การสื่อสารด้วยระบบดิจิทัล |
Advisor(s): | ภัทรภร สังขปรีชา |
URI: | http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4095 |
Appears in Collections: | Independent Studies - Master
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|