DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4092
|
Title: | กลยุทธ์การสื่อสารข้อมูลสุขภาพในสื่อเฟซบุ๊กของโรงพยาบาลศิครินทร์ (กรุงเทพ) |
Other Titles: | Online health communication strategies through the facebook fanpage of Sikarin Hospital (Bangkok) |
Authors: | ชณันภัสร์ ชาติภัทรชัยพัฒน์ |
Keywords: | กลยุทธ์การสื่อสาร การสื่อสารสุขภาพออนไลน์ เนื้อหาการสื่อสารสุขภาพ รูปแบบการสื่อสารสุขภาพ โรงพยาบาลศิครินทร์ (กรุงเทพ) |
Issue Date: | 2562 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยกรุงเทพ |
Abstract: | การศึกษาวิจัยเรื่องกลยุทธ์การสื่อสารข้อมูลสุขภาพในสื่อเฟซบุ๊กของโรงพยาบาลศิครินทร์ (กรุงเทพ) เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) โดยมีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษากลยุทธ์การสื่อสารข้อมูลสุขภาพในสื่อเฟซบุ๊กของโรงพยาบาลศิครินทร์ (กรุงเทพ) 2) เพื่อศึกษาเนื้อหาการสื่อสารข้อมูลสุขภาพในสื่อเฟซบุ๊กของโรงพยาบาลศิครินทร์ (กรุงเทพ) 3) เพื่อศึกษารูปแบบการสื่อสารข้อมูลสุขภาพในสื่อเฟซบุ๊กของโรงพยาบาลศิครินทร์ (กรุงเทพ) เป็นการศึกษาวิจัยด้วยวิธีการเก็บรวบรวมเนื้อหาและรูปแบบของการนำเสนอข้อมูลสุขภาพ โดยนำเอาข้อมูลที่ได้นั้นมาวิเคราะห์ร่วมกับการสัมภาษณ์ (In-Depth Interview) ผู้ที่มีส่วนเกี่ยวข้องกับการสื่อสารสุขภาพผ่านสื่อเฟซบุ๊กของโรงพยาบาลศิครินทร์ (กรุงเทพ) จำนวน 4 ท่าน และนำข้อมูลที่ได้มารายงานผลในรูปแบบ
ตารางและรูปแบบวิเคราะห์เนื้อหาเชิงพรรณนา เก็บข้อมูลตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2561 ถึง 28 กุมภาพันธ์ 2562 เป็นระยะเวลา 4 เดือน จากการศึกษา กลยุทธ์การสื่อสารข้อมูลสุขภาพในสื่อ
เฟซบุ๊กมีเนื้อหาในประเด็นของเกร็ดความรู้ทั่วไปและรูปแบบของการสื่อสารที่ใช้ข้อความและรูปภาพมากที่สุด สามารถเข้าถึงได้ทุกช่วงวัยทั้งชายและหญิง ผ่านการนำเสนอในเนื้อหาและรูปแบบที่เข้าใจง่าย สามารถแชร์ต่อ เกิดการแลกเปลี่ยนความรู้ การมีส่วนร่วมกับข้อมูลต่าง ๆ สามารถนำไปพัฒนาระบบสุขภาพของสังคมได้จริง ทำให้รู้ถึงสาระสุขภาพต่าง ๆ โรคที่มาในช่วงฤดูกาลนั้น ๆ โรคใหม่ที่เกิดขึ้นทำให้รู้ถึงวิธีและแนวทางของการพึ่งพาตนเองได้ ผลการศึกษาพบว่า กลยุทธ์การสื่อสารข้อมูลสุขภาพผ่านสื่อเฟซบุ๊กแบ่งได้ 2 กลยุทธ์ ได้แก่ 1) เนื้อหาการสื่อสารข้อมูลสุขภาพในสื่อเฟซบุ๊ก ซึ่งแบ่งประเด็นออกเป็นเกร็ดความรู้ทั่วไป, ให้ความรู้เรื่องสุขภาพ, กิจกรรม/วันสำคัญ/เทศกาล และการตลาด (แพ็กเกจ, โปรโมชัน) 2) รูปแบบการสื่อสารข้อมูลสุขภาพในสื่อเฟซบุ๊ก แบ่งประเภทของรูปแบบออกเป็นรูปแบบข้อความและรูปภาพ, รูปแบบการ Live (ถ่ายทอดสด) และรูปแบบคลิป (VDO)
จากการศึกษาวิจัยเนื้อหาและรูปแบบการสื่อสารข้อมูลสุขภาพในสื่อเฟซบุ๊ก พบว่า สามารถ
ทำให้กลุ่มเปาหมาย และผู้บริโภคที่ติดตามข้อมูลด้านสุขภาพและการแพทย์มีปฏิสัมพันธ์กับทางโรงพยาบาลได้จริงจากการเพิ่มขึ้นของการติดตามเฟซบุ๊กของโรงพยาบาล ด้วยภาษาที่สื่อสารได้อย่างชัดเจนและตรงไปตรงมา ไม่ซับซ้อน ใช้คำไม่ยาก เข้าใจได้ง่าย ไม่ใช้คำศัพท์ทางการแพทย์ที่อาจก่อให้เกิดการตีความไปทางที่ผิดได้ เมื่อผู้อ่านได้อ่านก็จะสามารถเข้าใจได้ทันทีกับสิ่งที่ทางโรงพยาบาลสื่อสารออกไป รูปแบบเป็นการใช้การ์ตูนบอกเล่าเรื่องราว รูปภาพประกอบจะมีทั้งที่โรงพยาบาลถ่ายเองและภาพที่ซื้ออย่างถูกลิขสิทธิ์ไม่มีสิ่งใดที่ผิดกฎหมาย เพื่อสร้างความน่าเชื่อถือและการสื่อสารได้อย่างมีประสิทธิภาพ ให้เกิดทัศนะคติที่ดีต่อองค์กร ที่สามารถนำไปสู่การพัฒนาระบบการบริการด้านสุขภาพของสังคมและการเปลี่ยนแปลงพฤติกรรมของคนในปัจจุบันต่อการมีสุขภาพที่ดีได้ The study of “Online Health Communication Strategies through the Facebook Fanpage of Sikarin Hospital (Bangkok)” was a qualitative research. The objectives of the study were 1) to study the strategies for health communicating in Facebook Fanpage of Sikarin Hospital (Bangkok) 2) to study health communication contents
in Facebook Fanpage of Sikarin Hospital (Bangkok) and 3) to study health communication form in the Facebook Fanpage of Sikarin Hospital (Bangkok) By using the information obtained to analyze with the interview (In-depth Interview) those who are involved in health communication through Facebook Fanpage of Sikarin Hospital (Bangkok) in 4 persons Data were collected from November 1, 2018 to February 28, 2019 for a period of 4 months from studying the health information communication strategies in Facebook Fanpage. There are content on the issue of general knowledge and the form of communication that uses the most text and images. Can reach all ages, both men and women Through presentation in content and format that is easy to understand Can be reshared Knowledge exchange Participation with various information can actually be used to develop the health system of society. Made aware of various health topics, diseases that came during that season, new diseases that occurred making them aware of the methods and approaches of self-reliance the study indicated that Strategies for communicating health information through Facebook media can be divided into 2 strategies as follows: Including 1) health information communication content in Facebook media Which divides the issue into General knowledge, health knowledge, activities/ important dates/festivals and marketing (packages, promotions) 2) Health information communication form in Facebook media Classify the format into Text and image formats, Live format (Live broadcast) and Clip format (VDO).
The results of the study health communication strategies online through the Facebook Fanpage, it was found that the target group and consumers who were following health and medical information were actually able to interact with the hospital from the increase of Hospital Facebook tracking With a language that can communicate clearly and directly, not complicated, using words is not difficult to understand easily Do not use medical terminology that may cause misinterpretation. Once the reader has read it, he can immediately understand what the hospital communicates. The theme is to use cartoons to tell stories. The picture will be taken by the hospital itself and the copyrighted image has nothing illegal. To create credibility and effective communication to create a good attitude towards the organization which can lead to the development of the health service system of
the society and the changing behavior of people in the present with good health. |
Description: | การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561 |
Subjects: | สื่อสังคมออนไลน์ เครือข่ายสังคมออนไลน์ โรงพยาบาลศิครินทร์ (กรุงเทพ) โรงพยาบาลศิครินทร์ (กรุงเทพ) -- ระบบสื่อสาร การสำรวจสุขภาพ ระบบสื่อสารข้อมูล |
Advisor(s): | ปฐมา สตะเวทิน |
URI: | http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4092 |
Appears in Collections: | Independent Studies - Master
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|