DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4088

Title: วิเคราะห์เนื้อหาวีดิทัศน์โฆษณาของตราสินค้าเกลดคาร์
Other Titles: Advertising Vdo Content Analysis of glade car
Authors: ชามา อธิคมพจน์
Keywords: การออกแบบเนื้อหาสาร
การเล่าเรื่อง
วีดิทัศน์คอนเทนต์
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) โดยการวิเคราะห์ข้อมูลจากคลิปวีดิทัศน์และศึกษาโครงเรื่องว่าในแต่ละช่วงของคลิปวีดิทัศน์เกิดประเด็นใดบ้าง เช่น การเริ่มเรื่อง การสร้างจุดขัดแย้ง และการคลี่คลาย ใช้เครื่องมือในการลงรหัสสำหรับการวิเคราะห์เนื้อหา (Coding Sheet) เก็บข้อมูลในการวิเคราะห์คลิปวีดิทัศน์จำนวน 7 เรื่องจากยูทูปและเฟซบุ๊กของแฟนเพจของ Glade ระยะเวลาการเก็บข้อมูล 5 ปี เผยแพร่ตั้งแต่ระหว่างวันที่ 8 เมษายน พ.ศ. 2557 ถึง 10 เมษายน พ.ศ. 2562 ผลการศึกษาพบว่า วิธีการเล่าเรื่อง (Storytelling) คลิปวีดิทัศน์ของ Glade ประกอบด้วย 1) จุดเริ่มเรื่องโดยมีเสียงประกอบเนื้อหาภายในคลิปวีดิทัศน์อยู่สองประเภทคือ เสียงบรรยาย เสียงดนตรี และมีการใช้ข้อความหรือตัวอักษร (Text) ประกอบการบรรยายเนื้อหา และปรากฏข้อความตัวอักษรเป็นชื่อหัวเรื่อง การเปิดตัวละครที่มีความสัมพันธ์ครอบครัว เพื่อน คู่รัก สังคม และบุคคลมีชื่อเสียง 2) การสร้างจุดขัดแย้ง 3) จุดพลิกผัน 4) จุดคลี่คลายการสร้างจุดเด่นโดยใช้คำที่เป็นวลีคล้องจอง สาธิตการใช้ผลิตภัณฑ์และเน้นย้ำภาพของผลิตภัณฑ์ 5) จุดจบของเรื่องโดยใช้การนำเสนอคุณประโยชน์ของผลิตภัณฑ์เพื่อแก้ไขปัญหาในส่วนของการออกแบบเนื้อหาสาร (Message Design) คลิปวีดิทัศน์ของ Glade ผลการศึกษาพบว่า มีเนื้อหาสาร 1) Demonstration 2) Product Videos 3) Animation 4) Public Service Announcements 5) Testimonial 6) Brand Film โดยมีเนื้อหาสารที่ใช้อารมณ์ (Emotional) และมีกลุ่มเป้าหมาย คือ ผู้ใช้รถยนต์ที่ต้องการความหอมและมีปัญหาเรื่องกลิ่นไม่พึงประสงค์ที่ก่อให้เกิดปัญหา โดยมีวัตถุประสงค์การสื่อสารของสาร คือ ต้องการเข้าถึงกลุ่มเป้าหมายเพื่อส่งเสริมการตลาด ก่อให้เกิดอารมณ์ร่วมไปจนถึงการจดจำตราสินค้า
The objectives of this study were to analyze the content by using content analysis from video clip and examine the issue in each plot of video outline for example the beginning, conflict, and falling action. Using coding sheet as a tool for content analysis.There are 7 video clips from You Tube and Glade’s Facebook Fanpage were analyzed. The data had been collected for 5 years in which published on April 8, 2014–April 10, 2019. The results of this study found that the story telling of Glade’s video clip consisted of 1) beginning, there were 2 types of sound in video clip which were narrative and musical sound including using the text or alphabets were composed in content narration, and expressed the text or alphabets as the title, characters opening which comprised the relationship of family, friends, couple, social, and famous people 2) conflict 3) climax 4) prominent point, using rhyme words, demonstrate how to use the product and emphasized the product image 5) falling action which was the ending point, expressing the benefits to solve those problems. The study of Glade’s message design revealed that the messages were to 1) Demonstration 2) Product Videos 3) Animation 4) Public Service Announcements 5) Testimonial 6) Brand Film which had the emotional message rates. The target group was people whom used the automobile while looking for something to solve some smelly problem and finding out some fragrance. The purposes of this message were to approach the target group for promotion, empathy, and reminding the trademark.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561
Subjects: โฆษณาทางวีดิทัศน์
โฆษณา
วีดิทัศน์
โฆษณา -- ข้อมูล
Advisor(s): มณฑิรา ธาดาอำนวยชัย
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4088
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
chama.athi.pdf5.44 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback