DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4078

Title: กลยุทธ์การใช้เนื้อหาในการสื่อสารการตลาดผ่าน Facebook Fanpage: สวนผัก โอ้กะจู๋ เพื่อสร้างการรับรู้และแรงจูงใจในการตัดสินใจ บริโภคสินค้าปลอดสารพิษ
Other Titles: Content strategy of marketing communication through facebook fanpage: “Oh Ka Jhu” to earn recognition and generate purchase decision on non-pesticide food products
Authors: แพรวไพลิน ขันธ์วราพัรธิชัย
Keywords: คอนเทนต์ที่มีคุณค่า
คอนเทนต์ที่มีคุณภาพ
สินค้าปลอดสารพิษ
สวนผัก โอ้กะจู๋
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยเรื่อง “กลยุทธ์การใช้เนื้อหาในการสื่อสารการตลาดผ่าน Facebook Fanpage: สวนผัก โอ้กะจู๋ เพื่อสร้างการรับรู้และแรงจูงใจในการตัดสินใจบริโภคสินค้าปลอดสารพิษ” ผู้วิจัยได้ แบ่งวัตถุประสงค์ในการวิจัยไว้ 2 ส่วน ดังนี้ 1) เพื่อศึกษาและวิเคราะห์ถึงประเภทเนื้อหา (Content) ที่ใช้ในการสื่อสาร ที่นำเสนอผ่านสื่อออนไลน์ของ Facebook Fanpage สวนผัก โอ้กะจู๋ 2) เพื่อศึกษาและวิเคราะห์การตอบสนองต่อเนื้อหาที่โพสต์บน Facebook Fanpage สวนผัก โอ้กะจู๋ โดยในการวิจัยในครั้งนี้ ผู้วิจัยใช้ระเบียบวิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ซึ่งประกอบด้วยการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) และการวิจัยเชิงเอกสาร (Documentary Research) ทั้งนี้ในการวิเคราะห์เนื้อหาโดยศึกษาการกดไลก์ และกดแชร์ ของผู้ติดตาม รวมถึงการ ศึกษาคอมเมนต์ที่ปรากฏในสื่อออนไลน์ของ Facebook Fanpage สวนผัก โอ้กะจู๋ ผลการวิจัย พบว่า ประเภทเนื้อหาในการโพสต์มากที่สุดใน Facebook Fanpage สวนผัก โอ้กะจู๋ คือ รูปภาพพร้อมคำบรรยาย และประเภทรูปภาพที่ใช้มากที่สุด คือ ภาพถ่ายใส่กราฟิก ด้านลักษณะคอนเทนต์ที่มีคุณภาพ พบว่า เป็นคอนเทนต์ที่มีความชัดเจนและเข้าใจได้ง่าย นอกจากนั้น พบว่า ผลของการตอบสนองต่อโพสต์ผ่านการคอมเมนต์ เป็นการแสดงถึงความต้องการมากที่สุด สำหรับโพสต์ที่มีการตอบสนองต่อเนื้อหามากที่สุด คือ โพสต์เมื่อวันที่ 27 กุมภาพันธ์ 2562 โดยมียอดกดไลค์ 951 ครั้ง ยอดกดแชร์ 34 และยอดคอมเมนต์ 60 ครั้ง โดยโพสต์นี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อสร้างความรู้จัก และสร้างจุดเด่นเหนือกว่าคู่แข่ง โพสต์นี้เป็นคอนเทนต์ที่มีคุณค่าที่ตอบโจทย์ผู้บริโภคในยุคปัจจุบันนี้ที่หันมาใส่ใจดูแลรักษาสุขภาพมากขึ้น และความอยากได้สินค้าฟรีที่มีคุณภาพดี ทำให้โพสต์ นี้เป็นคอนเทนต์ที่มีคุณภาพ และเป็นคอนเทนต์ที่มีประโยชน์ ที่เข้าถึงกลุ่มเป้าหมาย ด้วยความชัดเจนและเข้าใจได้ง่าย เป็นโพสต์ที่สร้างความเป็นต้นฉบับของตนเอง และเป็นโพสต์ที่กระตุ้นในเรื่องของการส่งเสริมการตลาด (Promotion)
This research was focus on content strategy of marketing communication through facebook fanpage: “Oh Ka Jhu” to earn recognition and generate purchase decision on non-pesticide food products. The purposes of this research are as follows: 1) To study and examine the type of content through social media facebook fanpage: “Oh Ka Jhu” 2) To study and analyze the reaction to the posted content on facebook fanpage: “Oh Ka Jhu”. This research was qualitative research by conducting of Content Analysis and Documentary Research. The analysis of content effectiveness was done through analysing the response of facebook fanpage of “Oh Ka Jhu,” also by looking through the comments given to the page. According to the result, the type of content that are posted most frequently on facebook fanpage of “Oh Ka Jhu” is the image of the menu, with description. And the most pervasive use of image is the ones with graphical background edit. When looking the quality of content, it appears that their content are clear and easy to understand. Receiving comments were the action that could be implied that facebook users show their desire to the posted content. The post that received the highest numbers of reactions was from Wednesday, February 27th, 2019, with 951 Likes, 34 Shares, and 60 Comments. The purpose of said post was to raise awareness and show superiority over competitors, using the content that answers to the need of today’s consumers whose trend has been shifting to putting more emphasis on health. The post also invites viewers to participate in social media activities which would later win them a small prize from “Oh Ka Jhu” making this post a quality content that reaches target audience with clear message, as well as to help encourage the utilization of marketing activity for consumers to engage more with the brand.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561
Subjects: ผักปลอดสารพิษ -- การตลาด
สื่อสังคมออนไลน์
เครือข่ายสังคมออนไลน์
สวนผัก
Advisor(s): มนฑิรา ธาดาอำนวยชัย
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4078
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
praewpailin.khan.pdf3.06 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback