DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4048

Title: แผนธุรกิจนวัตกรรมอาหารสุขภาพสำหรับผู้สูงอายุและผู้ป่วย 60 Plus Ways
Other Titles: Business Plan for Healthy Diet Innovation Elderly and Patient 60 Plus Ways
Authors: พรศิยา อนุพันธ์
Keywords: ผู้สูงอายุ
อาหารเพื่อสุขภาพ
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การจัดทำแผนธุรกิจฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและวิเคราะห์ความสำคัญของการบริโภคอาหารที่จำเป็นต่อสุขภาพที่มักประสบปัญหาในผู้สูงอายุไทยเพื่อนำไปประยุกต์ใช้กับการดำเนินธุรกิจในอนาคต ประเภทของธุรกิจคือร้านอาหารสำหรับผู้สูงอายุและผู้ป่วย ซึ่งดำเนินการเกี่ยวกับธุรกิจบริการจำหน่ายอาหารให้ผู้สูงอายุและผู้ป่วยโดยใช้นวัตกรรมอาหารที่สอดคล้องกับความต้องการของผู้สูงอายุ ประเภทของข้อมูลที่นำมาใช้ในการจัดทำแผน คือ ได้จากการสำรวจความคิดเห็นจำนวน 200 คน และการสัมภาษณ์จากผู้ที่มีส่วนได้ส่วนเสียที่เกี่ยวข้อง จำนวน 5 คน ประกอบด้วยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้น คือ สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ในวิธีการดังกล่าวได้ใช้แบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์ ผลสรุปของแผนธุรกิจกล่าวได้ว่า แผนธุรกิจครั้งนี้เป็นแผนธุรกิจที่เกี่ยวข้องกับการเริ่มทำธุรกิจใหม่ คือ ธุรกิจประเภทบริการและจากผลวิเคราะห์สภาพแวดล้อมทางธุรกิจ พบว่า จุดแข็งของธุรกิจ คือ การใช้นวัตกรรมอาหารสุขภาพสำหรับผู้สูงอายุและคุณภาพของวัตถุดิบที่ใช้ได้มาตรฐานในการผลิตสูงเพื่อรองรับการเปลี่ยนแปลงสู่สังคมผู้สูงอายุในปัจจุบัน ในขณะที่จุดอ่อนที่ต้องแก้ไขคือ เป็นธุรกิจที่เพิ่งเปิดใหม่อาจจะยังไม่เป็นที่รู้จักมากนักจึงต้องมีการโปรโมททางการตลาดสูงเพื่อให้เป็นที่รู้จัก โอกาสที่เหมาะสมกับธุรกิจได้แก่ การเพิ่มขึ้นของผู้สูงอายุในอนาคตทำให้ธุรกิจมีแนวโน้มเติบโตได้ในตลาดกลุ่มลูกค้าผู้สูงอายุ และกลุ่มผู้ที่รักสุขภาพ อย่างไรก็ตามอุปสรรคหรือสิ่งคุกคามในการทำธุรกิจที่พบก็คือ การแข่งขันกันของธุรกิจอุตสาหกรรมด้านอาหารที่มีความรุนแรง และมีการแข่งขันสูงในยุคปัจจุบัน คู่แข่งหลัก คือ ธุรกิจอาหารเพื่อสุขภาพทั้งหมด กลยุทธ์ที่มีความสัมพันธ์กับสภาพแวดล้อมของธุรกิจ ได้แก่ กลยุทธ์ระดับธุรกิจ กลยุทธ์ระดับหน้าที่ กลยุทธ์ด้านการดำเนินงาน กลยุทธ์ด้านการตลาด และกลยุทธ์ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย เงินลงทุนของธุรกิจประมาณ 1,300,000 บาท คาดว่าจะคืนทุน 2.8 ปีโดยมีอัตราผลตอบแทน จากการลงทุน 55%
By publishing, this business plan has an objective of studying and analyzing food consumption which is needed for the health yet problematic for Thai elders. It is for the business adaptation in the future and the food industry for elders and patients. Which, it would operate by selling food to elders and patients with food innovation that conforms the elders' need. The data which would be used for preparation comes from the opinion surveying from 200 people and from the interviewing from the related stakeholders of 5 persons. The method for this survey is simple random sampling, and the statistics for fundamental data analysis is descriptive statistics which are percentage and average by using questionnaire and interviewing. The results of the business plan could be said that this plan is concerned about starting a new business which would be a servicing business. Moreover, the results of the business environment analysis show that the strengths of this business are the use of healthy food innovation for elders and the quality of the raw materials that have a high standard of production to underlie the aging society. However, the weakness that needs to be fixed is that the new business might not be familiar that needs marketing promotion for awareness. The opportunity that suits the business is the increasing of the elderly citizen that would increase the business growth in the aged consumer and healthy consumer market. However, the threat the business would confront is the aggressive and high competition in the food industry, and the main competitor is all the healthy food business. The strategies that relate to the business environment are business strategy, functional strategy, operation strategy, marketing strategy, and distribution strategy. The investment in this business is approximately 1,300,000 Baht, and the payback period is estimated to be 2.8 years by the ratio of the return on investment at 55%
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
อาหารเพื่อสุขภาพ
การจัดการร้านอาหาร
การจัดการธุรกิจ
ร้านอาหาร
ผู้สูงอายุ -- การดูแล
Advisor(s): วีระพงศ์ มาลัย
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4048
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
phornsiya_anup.pdf7.47 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback