DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3685

Title: ปัจจัยทางด้านการดำเนินชีวิต ภาพลักษณ์ที่อยู่อาศัย แรงจูงใจในการเลือกซื้อที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อคอนโดมิเนียมตามแนวรถไฟฟ้าสายสีม่วง
Other Titles: Lifestyle, Housing Image, and Motivation Affecting Buying Decision for a Condominium Along The Purple Line MRT
Authors: นิติทัศน์ ลมุนพันธ์
Keywords: คอนโดมิเนียม
รถไฟฟ้าสายสีม่วง
การตัดสินใจซื้อ
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษางานวิจัยเรื่อง ปัจจัยทางด้านการดำเนินชีวิต ภาพลักษณ์ที่อยู่อาศัย แรงจูงใจในการเลือกซื้อที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อคอนโดมิเนียมตามแนวรถไฟฟ้าสายสีม่วง โดยเลือกใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลของกลุ่มตัวอย่างทั้งหมด 400 ตัวอย่าง โดยสุ่มตัวอย่างแบบเฉพาะเจาะจง (Purposive Sampling) ทั้งหมด 16 สถานีและทำการคัดเลือกให้เหลือเพียง 10 สถานี โดยแบ่งเท่าๆ กัน ประชากรได้แก่ บุคคลที่อาศัยอยู่ภายในคอนโดมิเนียมหรือบริเวณใกล้เคียงที่ต้องการซื้อคอนโดมิเนียมตามแนวรถไฟฟ้าสายสีม่วง โดยเป็นกลุ่มผู้ที่อยู่ในวัยเรียน ทำงานหรือเกษียณอายุทั้งเพศชายและเพศหญิง ซึ่งจากการตรวจสอบค่าความน่าเชื่อถือจากข้อมูลแบบสอบถามพบว่า มีค่าความเชื่อมั่นที่ระดับ 0.821 และตรวจสอบค่าความเที่ยงตรงของเนื้อหาจากผู้เชี่ยวชาญ สถิติที่ใช้คือ สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอ้างอิงได้แก่การวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression) อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 ผลการศึกษาจากกลุ่มตัวอย่างพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็น เพศหญิง อายุ 30-39 ปี สถานภาพโสด ระดับการศึกษาปริญญาตรี อาชีพพนักงานองค์กรเอกชน รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 50,000 บาทขึ้นไป ที่พักอาศัยปัจจุบันคือบ้านเดี่ยว และมีสมาชิกในครอบครัวทั้งหมด 4 คน นอกจากนี้ผลการศึกษายังพบอีกว่า ปัจจัยด้านการดำเนินชีวิต ภาพลักษณ์ที่อยู่อาศัย แรงจูงใจในการเลือกซื้อ และการตัดสินใจซื้อคอนโดมิเนียมตามแนวรถไฟฟ้าสายสีม่วง อยู่ในระดับมาก ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ปัจจัยด้านการดำเนินชีวิต ด้านภาพลักษณ์ที่อยู่อาศัย ด้านแรงจูงใจในการเลือกซื้อ มีผลต่อการตัดสินใจซื้อคอนโดมิเนียมตามแนวรถไฟฟ้าสายสีม่วงที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 The objective of this research was to study the Lifestyle, Housing Image, and Motivation affecting buying decision for a condominium along the purple line MRT. The data was collected through questionnaires that were used as the research instrument. The sample consisted of 400 people via purposive sampling, from 16 MRT stations, and the selection is only 10 stations. Population is people who live within a condominium or neighborhood want to buy a condominium along the Purple Line MRT including people who live within a condominium or nearby needed to buy a condominium along the Purple Line MRT. These questionnaires were used, with a reliability of 0.821 and content validity was verified by the expert. The statistics used in data analysis are descriptive statistics including percentage, mean, standard deviation and inferential statistics, which used in hypotheses testing at the level of significance equal to 0.05 that was multiple regression analysis. The result from study found that the majority are female, age between 30-39 years old, single. Most of them had Bachelor’s degree and work at private company. Their personal incomes are 50,000 Bath or more, current resident of single home, and the number of members in their family are 4 people. Moreover, the overall mean of lifestyle, housing image, motivation, and Buying Decision is at high level. The hypotheses testing results found that the lifestyle, housing image, and motivation affecting buying decision for a condominium along the Purple Line MRT at the statistical significance level of 0.05.
Description: การค้นคว้าอิสระ(บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Advisor(s): ชุติมาวดี ทองจีน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3685
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies - Master
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Nititas.lamu.pdf4.43 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback