|
DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3620
|
Title: | แผนธุรกิจร้าน Glong-Kha-Nom (กล่องขนม) |
Other Titles: | Business Plan for Glong-Kha-Nom |
Authors: | อานันท์ กสานติ์สกุล |
Keywords: | ขายสินค้าในร้านคาเฟ่ การออกผลิตภัณฑ์รูปแบบใหม่ ชีสเค้ก กุหลาบ ข้าวโอ้ต การลงทุนเพื่อขยายฐานการผลิต ร้านกล่องขนม |
Issue Date: | 2561 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยกรุงเทพ |
Abstract: | การศึกษาแผนธุรกิจ Glong-Kha-Nom (กล่องขนม) ในจังหวัด นนทบุรี มีวัตถุประสงค์เพื่อใช้ในการวิเคราะห์ความเหมาะสมของการออกผลิตภัณฑ์ชนิดใหม่ และศึกษาถึงความเป็นไปได้ สำหรับการขยายฐานการผลิต เพื่อสร้างสินค้า Rosé Oat Cheese cake ชีสเค้กข้าวโอ๊ต กลิ่นกุหลาบ ที่เป็นสินค้าใหม่
แผนธุรกิจนี้ได้ทำการศึกษาและรวบรวมข้อมูล จากแนวคิดและทฤษฎีที่เกี่ยวข้องกับสินค้าชนิดใหม่ ข้อมูลสินค้าใหม่ ทฤษฎีในการวิเคราะห์ผู้บริโภค และข้อมูลจากแบบสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth Interview) จากกลุ่มเป้าหมาย 3 กลุ่ม ได้แก่ กลุ่มลูกค้า กลุ่มผู้ประกอบการร้านคาเฟ่ และกลุ่มผู้ผลิตสินค้า จำนวนกลุ่มละ 2 ท่าน
ผลการวิจัยใน กลุ่มลูกค้า พบว่าสินค้าที่อยู่ในกลุ่มชีสเค้กนั้น มีปัญหาหลักอยู่ที่ความเลี่ยน, ความหนักของเนื้อสินค้า และราคาที่แพง ซึ่งหลังจากที่ กลุ่มลูกค้าได้ทดลองสินค้าแล้วพบว่า สินค้ามีความหน้าสนใจ มีความแปลกใหม่ และกลุ่มลูกค้ายังไม่เคยพบสินค้าที่มีความใกล้เคียงกับสินค้าที่ได้ทดลองไป แต่ผู้บริโภคบางส่วนอาจไม่ชอบ เนื่องจากกลิ่นที่ใช้ในสินค้าจะมีความใกล้เคียงกับเครื่องสำอางบางอย่าง ส่วนกลุ่ม ผู้ประกอบการร้าน คาเฟ่ พบว่าสินค้าที่อยู่ในกลุ่มชีสเค้กนั้น จะทนต่ออุณหภูมิสูงไม่ได้นานและมีอายุการเก็บรักษาที่สั้น ซึ่งหลังจากที่ กลุ่มลูกค้าได้ทดลองสินค้าแล้วพบว่า สินค้ามีความแปลกใหม่ น่าสนใจ น่าจะเป็นทางเหลือกใหม่ๆให้กับลูกค้าได้ ไม่มีส่วนใดที่ต้องปรับปรุงเป็นพิเศษ และกลุ่มผู้ประกอบการร้าน คาเฟ่ นั้น ยังไม่เคยพบสินค้าที่มีความใกล้เคียงกับสินค้าที่ได้ทดลองไป ส่วนกลุ่ม ผู้ผลิตสินค้า พบปัญหาของสินค้าที่อยู่ในกลุ่มชีสเค้ก เช่นเดียวกับ กลุ่ม ลูกค้า และสินค้าในท้องตลาดไม่มีความแปลกใหม่ ไม่มีจุดเด่น ซึ่งหลังจากที่ กลุ่มผู้ผลิตได้ทดลองสินค้าแล้ว พบว่าสินค้าน่าสนใจดี แต่ควรปรับฐานให้กรอบขึ้น เพิ่มเนื้อผลไม้ และลดขนาดให้เล็กลง ซึ่งกลุ่มผู้ผลิตก็ยังไม่เคยพบสินค้าที่มีความใกล้เคียงกับสินค้าที่ได้ทดลองไป เมื่อพิจารณาจากผลตอบรับของสินค้าแล้ว พบว่าสินค้า Rosé Oat Cheese cake ชีสเค้กข้าวโอ๊ต กลิ่นกุหลาบ มีความแปลกใหม่และมีความหน้าสนใจที่จะดำเนินการผลิต
ซึ่งเมื่อพิจารณาความเป็นไปได้ของการลงทุนเพื่อขยายฐานการผลิต โดยใช้งบประมานลงทุน 332,290 บาท ร้านกล่องขนมจะมีมูลค่ามูลค่าปัจจุบันสุทธิ (NPV) มีมูลค่าเท่ากับ 2,245,674.27 บาท และมีอัตราผลตอบแทนภายใน (IRR) เท่ากับ 187.06% โดยใช้ระยะเวลาคืนทุนทั้งสิ้น 0.529 ปีหรือภายใน 6 เดือน The objectives of business plan Glong-Kha-Nom which is located in Nonthaburi are focused on the analysis of suitability for new product launching, and to study the feasibility of the expansion production plant to produce Rosé Oat Cheese cake [the baked oat, puffy cheese cream and floral rose flavor] which is the new product.
This business plan are studied and collected data from the concept and theory of new products, the new products trend, the theory of customer behavior and in-depth Interview questionnaires by 3 targets group, 2 persons per group as the group following : Customers, Entrepreneurs of Café and Bakery producers.
The result from Customers group show that the problems of most cheese cake products are oily cream, heavy mouth fill and expensive. After this target group tested our rose cheese cake, they found that our cheese cake is novelty and very interest, also they has never seem a same product before, some customers may be not like this product because they had found the rose flavor in cosmetics products before. The result from Entrepreneurs of Café group show that the problems of most cheese cake products are not resist high temperature for long time and short shelf life. After this target group tested our rose cheese cake, they found that our cheese cake is novelty and very interest, it can be a new choice for customers, and they has also never seem a same product before. The result from Bakery producers show the problems of most cheese cake products are same as Customers group and most Cheese cake products in the market have a similar style. After this target group tested our rose cheese cake, they interested in our cheese cake but it should be add more crunchy of base of cheese cake, add some fresh fruit on the top of cheese cake and decrease the volume of cheese cream, also they has never seem a product like our rose cheese cake before.
After we considered the feasibility of the expansion plant to produce Rosé Oat Cheese cake, it needs total investment budget 332,290 baht, and will have the net present value 2,245,674.27 baht, the internal rate of return is 187.06% and the payback period is 0.529 year or within 6 months. |
Description: | การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559 |
Subjects: | การวางแผนธุรกิจ การจัดการธุรกิจ อุตสาหกรรมเบเกอรี เค้ก การลงทุน เค้ก -- การลงทุน |
Advisor(s): | สุเมธี วงศ์ศักดิ์ |
URI: | http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3620 |
Appears in Collections: | Independent Studies - Master
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|