DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3515

Title: แผนธุรกิจเพื่อขยายธุรกิจโรงงานผลิตขนมบ้านปั้นแป้ง
Other Titles: Business Plan for Expanding Manufacture of “Baan Pun Pang” Dessert Factory
Authors: ชนินทร์ ชิ้นอินมนู
Keywords: โรงงานเบเกอรี่
เค้ก
เค้กโรล
คุกกี้
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การจัดทำแผนธุรกิจฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเป็นแนวทางในการศึกษาโอกาส ปัญหา อุปสรรคของธุรกิจให้พร้อมต่อการเริ่มประกอบการเป็นเครื่องมือในการวางแผนการดำเนินธุรกิจให้ดำเนินไปอย่างต่อเนื่อง และมีประสิทธิภาพสูงสุดแผนธุรกิจได้จัดทำขึ้นสำหรับธุรกิจประเภทผลิตและจำหน่ายผลิตภัณฑ์เบเกอรี่ เทคนิคและวิธีการในการจัดทำแผน คือ การวิเคราะห์ปัจจัยแวดล้อมทางธุรกิจ การวิเคราะห์การแข่งขัน และการสำรวจที่ใช้การสัมภาษณ์ลูกค้าที่ซื้อผลิตภัณฑ์ของทางร้าน โดยใช้วิธีการสอบถามความพึงพอใจและเหตุผลที่บริโภคสินค้าของทางร้านผลการวิเคราะห์จากปัจจัยแวดล้อมภายใน พบว่า เป็นธุรกิจขนาดเล็ก มีโครงสร้างภายในองค์กรไม่ซับซ้อน ทั้งยังมีการแบ่งงานตามหน้าที่ และความรับผิดชอบอย่างชัดเจน ส่งผลให้การบริหารงานและการจัดการองค์กรเป็นไปได้อย่างคล่องตัว และผลการวิเคราะห์จากปัจจัยแวดล้อมภายนอก พบว่า ในปัจจุบันการดำรงชีวิตของประชาชนในเมืองมีความเร่งรีบ มีการบริโภคอาหารประเภทเบเกอรี่มากขึ้น จึงส่งผลให้ธุรกิจมีแนวโน้มการเติบโตมากขึ้นในสภาพการแข่งขันของธุรกิจนี้ พบว่า อยู่ในระดับการแข่งขันที่ไม่สูงมากนัก เนื่องจากในบริเวณสถานที่ตั้งยังไม่มีคู่แข่งขันหลักที่เป็นโรงงานผลิตเบเกอรี่ พบเพียงคู่แข่งขันรองที่เป็นตัวแทนจำหน่ายเค้กซึ่งผลิตจากสถานที่อื่น เมื่อเปรียบเทียบกับคู่แข่งขัน พบว่า ข้อได้เปรียบคู่แข่งขัน คือ คุณภาพและรสชาติของผลิตภัณฑ์มีความสดใหม่ การจัดส่งรวดเร็ว และราคาถูก ในขณะที่ข้อเสียเปรียบทางการแข่งขัน คือ บรรจุภัณฑ์ดูไม่ทันสมัย ดังนั้นกลยุทธ์ที่สำคัญในการทำธุรกิจ คือ กลยุทธ์ด้านการส่งเสริมการตลาด เพื่อให้สินค้ามีความเป็นสากล บรรจุภัณฑ์ทันสมัยธุรกิจเป็นที่รู้จักในวงกว้าง ให้ลูกค้าเกิดความมั่นใจในคุณภาพของผลิตภัณฑ์
The objective of this business plan was to provide the guidelines for studying opportunities, problems and obstacles of the enterprise to be ready to start its business operation as the planning instrument for continual operation and maximum efficiency. This business plan was prepared for bakery products production and distribution business. The techniques and methods of preparing this business plan was to analyze factors related to business environment, competitive analysis and survey through interviewing with the customers, asking for satisfaction and reasons to consume the products. The results of analyzing internal environmental factors showed that the business was small with uncomplicated organizational structure; it has applied division of labor and clear assignment, agile organizational management. In terms of external environmental factors, it was found that currently, life of people in urban is so hasty and people tend to consume more bakery products, increasing the growth rate of the business. In terms of competitive condition, the level of competitiveness of this business is not too high because its location is not near the rivals such as bakery factory, only minor rivals such as cake agents are found. When comparing the business to its rivals, it was found that its competitive advantages were quality and fresh and tasty products, quick delivery and cheap price; meanwhile its competitive disadvantage was out-of-date packaging. Thus, the major strategies are promotion strategy to standardize the products, modernize the packaging, and make them to be widely known, create customers’ confidence in quality.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
เบเกอรี
อุตสาหกรรมเบเกอรี
เบเกอรี -- การตลาด -- การศึกษาเฉพาะกรณี
การจัดการธุรกิจ
Advisor(s): ประวัฒน์ เบญญาศรีสวัสดิ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3515
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
chanin.chin.pdf3.42 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback