DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2926

Title: รูปแบบและอิทธิพลของการวิจารณ์ภาพยนตร์ในสื่อเฟซบุ๊กกับการตัดสินใจเลือกรับชมภาพยนตร์ของสมาชิกแฟนเพจ “หนังโปรดของข้าพเจ้า”
Other Titles: The style and influence of film criticism in Facebook and the decision to watch the movie of My Favorite Films fanpage members
Authors: อภิชัย พิชัยกมล
Keywords: การวิจารณ์ภาพยนตร์
สื่อสังคมออนไลน์
การตัดสินใจ
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยเชิงคุณภาพเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1. เพื่อศึกษาเนื้อหาของการวิจารณ์ภาพยนตร์ในสื่อเฟซบุ๊กแฟนเพจ“หนังโปรดของข้าพเจ้า”2. เพื่อศึกษารูปแบบของการวิจารณ์ภาพยนตร์ในสื่อเฟซบุ๊กแฟนเพจ"หนังโปรดของข้าพเจ้า” 3. เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกรับชมภาพยนตร์ของสมาชิกแฟนเพจ“หนังโปรดของข้าพเจ้า” 4. เพื่อศึกษาอิทธิพลจากการ อ่านบทวิจารณ์ภาพยนตร์ของสมาชิกแฟนเพจ“หนังโปรดของข้าพเจ้า” โดยการวิเคราะห์ข้อมูลจากเพจ“หนังโปรดของข้าพเจ้า” ตั้งแต่วันที่ 1 กันยายน ถึง 1 ตุลาคม พ.ศ. 2560 จำนวน 20 โพส และการสนทนากลุ่ม (Focus Group Discussion) จากผู้ให้ข้อมูลสำคัญ 2 กลุ่ม คือ กลุ่มวัยนักเรียนนักศึกษา จำนวน 6 คน และกลุ่มวัยทำงาน จำนวน 5 คน ผลการศึกษาพบว่าเนื้อหาของการวิจารณ์ภาพยนตร์ในสื่อเฟซบุ๊กมีการใช้ภาพที่เป็นนักแสดงนำของเรื่องเป็นรูปภาพหลัก ใช้ภาษาวิจารณ์ที่เป็นกันเองโดยใช้ความคิดเห็นส่วนตัวทั้งหมด โดยสิ่งที่นำเสนออยู่ประจำ ได้แก่ นักแสดงนำ การแสดงความคิดเห็น การวิจารณ์ในด้านที่แตกต่างกันของตามแต่ละประเภทภาพยนตร์ การเปรียบเทียบกับภาพยนตร์ที่ประสบความสำเร็วมาแล้วก่อนหน้านี้ และการให้คะแนน ส่วนรูปแบบของการวิจารณ์ในเพจจะเป็นแบบมาร์กซิสต์ (Marxist Criticism) เป็นส่วนใหญ่ที่เน้นให้ความสำคัญในส่วนของเนื้อหาของภาพยนตร์กับบริบททางสังคมและมีการกล่าวถึงเรื่องราวที่เป็นจุดเด่นของภาพยนตร์เรื่องนั้น สำหรับด้านปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกรับชมภาพยนตร์ของสมาชิกแฟนเพจเกี่ยวกับการวิจารณ์ภาพยนตร์มากที่สุด คือปัจจัยด้านตั๋วเข้าชมภาพยนตร์ของกลุ่มนักเรียนนักศึกษา ส่วนทางด้านกลุ่มวัยทำงานนั้นจะเป็นปัจจัยทางด้านรอบการฉายภาพยนตร์และสถานที่รับชม และอิทธิพลของการวิจารณ์ภาพยนตร์ในสื่อเฟซบุ๊กกับการตัดสินใจเลือกรับชมภาพยนตร์สำหรับกลุ่มนักเรียนนักศึกษาสิ่งที่มีอิทธิพลมากที่สุด คือด้านเนื้อหาภาพยนตร์ที่ทางเพจได้ทำการวิจารณ์ไว้ ส่วนทางด้านกลุ่มวัยทำงานสิ่งที่มีอิทธิพลมากที่สุดคือด้านนักแสดงนำ
The objectives of this qualitative research were 1) to study the content of film criticism in “My Favorite Films” Facebook fan page", 2) to study the style of film criticism in the My Favorite Films Facebook fan page, 3) to study the factors that influence the decision to watch the films of My Favorite Films Facebook fan page members, and 4) to study the influence of film criticism reading of My Favorite Films Facebook fan page members. This was done by conducting an analysis on the information on My Favorite Films Facebook fan page from September 1st to October 1st 2017 under a study of a total of 20 posts. Data were collected from Focus Group Discussion from 2 major groups of informants, namely 6 students and 5 working people. From the study, it was found that the lead actor/actress of the film images were mainly used in film in the Facebook criticism content; media was friendly language and personal opinions. The regular content presented involved about the lead actor/actress, different opinions towards different types of film, the comparisons to previously successful films and ratings.The criticism content form was based on Marxist criticism as it mainly focused on the content of the film with a social context. There were also comments on the film highlight in the film. In the aspect of factors that influences fan page members' decision to watch the film, the most influential factor was movie ticket for the student. For working people, the most influent factor was showtime and location. For the influence of film criticism on Facebook and decision to watch the film for students, the most influential factor was the film content criticized by the Facebook fan page. For working people, the most influential factor was the lead actor/actress.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Subjects: บทภาพยนตร์ -- ประวัติและวิจารณ์
การเขียนบทภาพยนตร์
ผู้ชมภาพยนตร์
สื่อสังคมออนไลน์
พฤติกรรมผู้บริโภค
Advisor(s): ภัทรภร สังขปรีชา
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2926
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
apichai_pich.pdf2.57 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback