DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2791

Title: ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดบริการและทัศนคติที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้ออาหารเพื่อสุขภาพของพนักงานบริษัทเอกชน ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Marketing Mix and Attitude Affecting the Purchasing Decision in Healthy Food of Private Company’ Employees in Bangkok
Authors: จิตตวุฒิ รัตตกุล
Keywords: อาหารเพื่อสุขภาพ
ส่วประสมทางการตลาด
ทัศนคติ
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดและทัศนคติที่มีผลการตัดสินใจซื้ออาหารเพื่อสุขภาพของพนักงานบริษัทเอกชนในเขตกรุงเทพมหานคร เป็นการวิจัยเชิงสำรวจโดยใช้แบบสอบเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากพนักงานบริษัทเอกชนทั้งชายและหญิง ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 180 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ถดถอยเชิงพหุ ผลการวิจัยพบว่า 1) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้ออาหารเพื่อสุขภาพ พบว่า ผู้บริโภคให้ความสำคัญกับด้านบุคลากรที่ให้บริการมากที่สุด ตามด้วยด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านลักษณะทางกายภาพ ด้านกระบวนการให้บริการ ด้านช่องทางให้บริการ และด้านการส่งเสริมการจัดจำหน่าย 2) ทัศนคติที่มีต่อการตัดสินใจซื้ออาหารเพื่อสุขภาพ พบว่า ผู้บริโภคมีทัศนคติด้านพฤติกรรมมากที่สุด ตามด้วยความรู้ความเข้าใจ และด้านความรู้สึก 3) ด้านการตัดสินใจซื้ออาหารเพื่อสุขภาพ พบว่า ผู้บริโภคมีแรงจูงใจด้านการตระหนักถึงปัญหามากที่สุด ตามด้วยด้านการประเมินทางเลือก ด้านการตัดสินใจซื้อ และด้านการค้นหาข้อมูล 4) ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า 4.1) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดบริการไม่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้ออาหารเพื่อสุขภาพของพนักงานบริษัทเอกชนในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 4.2) ทัศนคติ ด้านความรู้สึกเท่านั้นที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้ออาหารเพื่อสุขภาพของพนักงานบริษัทเอกชนในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
The propose of this research is to study marketing mix factors and attitudes affecting to the purchasing decision in healthy food of private company employees in Bangkok. This is exploratory research collecting data from 180 private company employees both male and female in Bangkok by using questionnaire. Statistical parameters used for information analysis are frequency value, percentage, average, Standard deviation and multiple regression analysis. The research found that 1) the most important marketing mix factors affecting to the purchasing decision on healthy food which customer focus is service personnel following with physical features, service process, service channel and sales promotion 2) For the attitudes affecting to the purchasing decision on healthy food found that the behavior attitude of consumer is the most following with knowledge, understanding and feeling 3) In purchasing decision on healthy food, consumers were motivated on aware of the problem and following with alternatives evaluation, purchasing decision and searching information. 4) The hypothesis test results found that 4.1) The marketing mix factors are not significantly affect to the purchasing decision on healthy food of private company employees in Bangkok at 0.05 statistical level. 4.2) The only feeling attitude affected significantly to the purchasing decision on healthy food of private company employees in Bangkok at 0.05 statistical level.
Description: การค้นคว้าอิสระ(บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ,2559
Subjects: อาหารเพื่อสุขภาพ -- วิจัย
การสื่อสารทางการตลาด -- ไทย -- การศึกษาเฉพาะกรณี
พฤติกรรมผู้บริโภค -- การศึกษาเฉพาะกรณี
บริการลูกค้า -- การศึกษาเฉพาะกรณี
การซื้อสินค้า -- การตัดสินใจ -- การศึกษาเฉพาะกรณี
ผู้บริโภค -- ทัศนคติ -- การศึกษาเฉพาะกรณี
Advisor(s): สุเมธี วงศ์ศักดิ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2791
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
jittawut_ratt.pdf1.86 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback