DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2653

Title: การรับรู้ภาพลักษณ์การท่องเที่ยวที่ส่งผลต่อความตั้งใจเดินทางไปท่องเที่ยวไต้หวันของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Perception of Tourism Image Affecting Intention to Travel to Taiwan of Thai Travelers in Bangkok
Authors: พรชนก เหลืองอ่อน
Keywords: การรับรู้ภาพลักษณ์การท่องเที่ยว
ความตั้งใจเดินทางไปท่องเที่ยว
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: วัตถุประสงค์ของการศึกษาเพื่อ (1) สำรวจความคิดเห็นของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานครที่มีผลต่อการรับรู้ภาพลักษณ์การท่องเที่ยวและความตั้งใจในการเดินทางไปท่องเที่ยวไต้หวัน (2) วิเคราะห์อิทธิพลของการรับรู้ภาพลักษณ์การท่องเที่ยวด้านกายภาพ ด้านสถานที่ท่องเที่ยว ด้านคุณค่า ด้านจิตวิทยา และด้านการสื่อสารส่งผลต่อความตั้งใจเดินทางไปท่องเที่ยวไต้หวัน การศึกษาครั้งนี้ใช้เทคนิคการวิจัยเชิงปริมาณเครื่องมือที่ใช้คือ แบบสอบถามที่มีค่าความเชื่อมั่น .937 และค่าความเที่ยงตรงของเนื้อหาเท่ากับตัวอย่างที่ใช้จำนวน 180 คน ได้จากการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ (1) สถิติเชิงพรรณนา ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และ ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (2) สถิติเชิงอนุมาน (เชิงอ้างอิง) การวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุ ผลการศึกษาพบว่า ความคิดเห็นของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่ส่งผลต่อการรับรู้ภาพลักษณ์การท่องเที่ยวโดยรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาภาพลักษณ์การท่องเที่ยวในแต่ละรายประเภทพบว่าภาพลักษณ์ด้านจิตวิทยาและด้านคุณค่าอยู่ในระดับมากที่สุด ถัดมาภาพลักษณ์ด้านสถานที่ท่องเที่ยว ด้านกายภาพและด้านการสื่อสารอยู่ในระดับมาก ตามลำดับ และอิทธิพลของการรับรู้ภาพลักษณ์การท่องเที่ยวโดยรวมส่งผลต่อความตั้งใจเดินทางไปท่องเที่ยวไต้หวัน เมื่อพิจารณาเป็นรายประเภทพบว่า มีเพียงภาพลักษณ์การท่องเที่ยวด้านจิตวิทยา และด้านการสื่อสารที่ส่งผลต่อความตั้งใจเดินทางไปท่องเที่ยวไต้หวัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ตามลำดับ
The aims to study were (1) to explore the opinions of Thai tourists in Bangkok on the perception of tourism image and intention to travel to Taiwan (2) to analyze the influence of perception on physical tourism image, tourist attraction, psychological, value and communication that effect on intention to travel to Taiwan. The quantitative research techniques were used in this study. The reliability questionnaire was .937 and the content was equal to the sample size of 180 using multi-step sampling. The statistics for data analysis were (1) Descriptive statistics were percentage, mean, and standard deviation (2) Inferential statistics was multiple linear regression. The result showed that the opinions of Thai tourists on the perception of tourism image by good image. Looking at each tourism image it was found that the psychological and value image were the highest. In parts of, the tourist attraction, physical and communication are a high level. And, the influence of perception overall image had influenced to intention to travel Taiwan. Considering at each tourism image it was found that the psychological and communications that affect the intention to travel to Taiwan, at the 0.05 level of significance.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Advisor(s): เกษมสันต์ พิพัฒน์ศิริศักดิ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2653
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Pornchanok.luan.pdf3.86 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback