DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2474

Title: ส่วนประสมการค้าปลีกที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อของสินค้าร้านค้าปลีกแบบดั้งเดิม (โชห่วย) ของผู้บริโภค กรณีศึกษา ร้านเซ่งฮะ ในชุมชนตลาดคลอง 16 จังหวัดฉะเชิงเทรา
Other Titles: Retailing Mix affecting purchase decision of traditional retail. Case study, Customer’s Tseng Ha Shop Klong 16
Authors: นัฐฐาพร รัตนอร่าม
Keywords: ส่วนประสมการค้าปลีก
การตัดสินใจซื้อ
โชห่วย
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยมีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาถึงความคิดเห็นของผู้บริโภคที่มีต่อส่วนประสมการค้าปลีกของร้านเซ่งฮะ ศึกษาถึงกระบวนการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภคร้านเซ่งฮะ และศึกษาถึงผลกระทบของส่วนประสมการค้าปลีกที่ส่งผลต่อการซื้อสินค้าร้านค้าปลีกแบบดั้งเดิม ของผู้บริโภคร้านเซ่งฮะ เป็นการสำรวจเชิงปริมาณ เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวมรวมข้อมูล คือแบบสอบถาม และสุ่มเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบสะดวกจำนวน 295 คน ที่เคยซื้อสินค้าร้านเซ่งฮะ การตรวจสอบคุณภาพของแบบสอบถาม ใช้การตรวจสอบความตรงเชิงเนื้อหา และการตรวจสอบความเชื่อมั่นจากค่าครอนแบ็คอัลฟ่า โดยผ่านเกณฑ์มาตรฐาน สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าความถี่ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าเฉลี่ย ใช้การวิเคราะห์ถดถอยแบบพหุ ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ .05 ทดสอบสมมติฐานการวิจัย ผลการศึกษา พบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนมากเป็นหญิง อายุ 20-29 ปี มีการศึกษาระดับ ต่ำกว่าปริญญาตรี อาชีพธุรกิจส่วนตัว มีรายได้ต่ำกว่า 10001 บาท มีงานอดิเรกดูหนัง/ฟังเพลง และมีสมาชิกในครอบครัว 4 คน เป็นลูกค้าร้านเซ่งฮะมาเป็นระยะเวลามากกว่า 20 ปี มีความถี่ในการซื้อสินค้าอยู่ที่ 1-2 ครั้งต่อสัปดาห์ เหตุผลที่เลือกซื้อสินค้าร้านเซ่งฮะเพราะราคาถูก เข้ามาซื้อสินค้าที่ร้านเซ่งฮะในช่วงเวลา 10.01-12.00 น. กลุ่มสินค้าที่ซื้อบ่อยที่สุดคือ สินค้ากลุ่มของใช้ในครัวเรือน และมีจำนวนเงินเฉลี่ยในการเป็นจำนวนเงิน 500 บาทขึ้นไป กลุ่มตัวอย่างให้คะแนนส่วนประสมการค้าปลีกโดยรวมในระดับมาก และมีความเห็นด้วยต่อด้านความหลากหลายของประเภทสินค้ามากที่สุด ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ปัจจัยส่วนประสมการค้าปลีกมีอิทธิพลต่อปัจจัยการตัดสินใจซื้อ
This research aimed to study Retailing Mix affecting purchase decision of traditional retail. Case study among Tseng Ha Klong16's community. Research employing quantitative survey method with the sample size of 295 peoples who ever purchased product at Tseng Ha Shop, those people were selected as convenience sampling. Questionnaire that had passed the quality test of validity and reliability evaluated by Cornbrash’s alphas was used as research tool in collecting data. The statistics used to analyze data were frequency, percentage, mean standard deviation and multiple regression analysis at the significance level of 0.05 to test the hypothesis. The results found that the majority of sample sizes were female aged 20-29 years with 4 family members. Mostly education level was under Bachelor's degree and also had small family business with less income approximately 10,001 THB and they’re happy to watch movies and listens to music. Most of the samples have been a royal customer of Tseng Ha for more than 20 years. The frequency of purchase 1-2 times a week. One of the biggest reason to purchase product is cheap price especially negotiate condition to create consumer’s satisfaction. Primetime that most of consumer came to the shop during 10.00-12.00 PM. Most frequently purchased items were consumer product and with an average spend around 500 THB per visit. The sample size commented on the Retailing mix. And purchase decisions overall at a high level. The samples rates the overall Retailing mix at a high level and agree to the Merchandise Assortment terms at a highest level. According to the hypothesis testing result, Retailing mix influence on purchase decisions of Tseng Ha Klong16's.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Subjects: ร้านค้าปลีก
ร้านค้าชุมชน
ธุรกิจครอบครัว -- การสืบทอดกิจการ
ร้านเซ่งฮะ
พฤติกรรมผู้บริโภค
Advisor(s): ศศิประภา พันธนาเสวี
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2474
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
natthaporn_ratt.pdf20.82 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback