DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2424

Title: กลยุทธ์การสื่อสารประชาสัมพันธ์เพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยวจังหวัดชัยนาท
Other Titles: Communicative strategy for public relations in promoting tourism in Chainat province
Authors: ธนากร พ่วงไพบูลย์
Keywords: กลยุทธ์การสื่อสาร
ประชาสัมพันธ์
การท่องเที่ยว
จังหวัดชัยนาท
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาเรื่อง กลยุทธ์การสื่อสารประชาสัมพันธ์เพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยวจังหวัดชัยนาท มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษากลยุทธ์การสื่อสารประชาสัมพันธ์ของการท่องเที่ยวของจังหวัดชัยนาท และ 2) เพื่อศึกษามุมมองของนักท่องเที่ยวที่มาจังหวัดชัยนาท การศึกษาครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) โดยใช้การสัมภาษณ์แบบเจาะลึก (In-Depth Interviews) กับผู้ให้ข้อมูลหลักจำนวน 2 คน ที่เกี่ยวข้องกับองค์กรการท่องเที่ยวของจังหวัดชัยนาท และนักท่องเที่ยวที่มาจังหวัดชัยนาทจำนวน 10 คน ผลการศึกษา พบว่า การท่องเที่ยวจังหวัดชัยนาทยังขาดการประชาสัมพันธ์ ไม่มีการวางแผนและนโยบายที่ชัดเจน จึงอาจจะทำให้จังหวัดชัยนาทไม่เป็นที่รู้จักแพร่หลาย แต่พยายามพัฒนาให้มีการประชาสัมพันธ์ที่ต่อเนื่อง ทางจังหวัดอยากให้คนในพื้นที่ช่วยกันประชาสัมพันธ์การท่องเที่ยวจังหวัดชัยนาทอีกทางหนึ่ง เนื่องจากจังหวัดชัยนาทเป็นจังหวัดเล็ก ๆ ยังต้องอาศัยการสนับสนุนจากการท่องเที่ยวแห่งประเทศไทยในเรื่องของงบประมาณ เน้นที่เด็กและเยาวชนในเขตจังหวัดใกล้เคียงให้เข้ามาชมสวนนก อย่างไรก็ตาม ผู้ว่าราชการจังหวัดชัยนาทมีแผนพัฒนาจังหวัดในภาพรวมแต่ยังไม่ได้เน้นเฉพาะการท่องเที่ยว นักท่องเที่ยวรับรู้ข้อมูลการท่องเที่ยวของจังหวัดชัยนาทจากช่องทาง ป้ายโฆษณา ทางเว็บไซต์ และทราบจากเพื่อน ๆ ในกลุ่ม เห็นการแชร์ในเฟสบุ๊ค เหตุผลหลักในการมาท่องเที่ยว จังหวัดชัยนาทของนักท่องเที่ยว ต้องการที่จะมาท่องเที่ยวชมทิวทัศน์ที่สวยงามของจังหวัดชัยนาท และทำบุญไหว้พระในวัดต่าง ๆ ของจังหวัดชัยนาท ชอบท่องเที่ยวแบบธรรมชาติ ปั่นจักรยานตามเส้นทางต่าง ๆ ในจังหวัดชัยนาท มีการอำนวยความสะดวกจากจังหวัดที่ดี
This study had two objectives: 1) To study the communicative strategy for public relations in promoting tourism in Chainat Province, and 2) To examine the perspectives of tourists visiting Chainat Province. The research was qualitative, using in-depth interviews with two key informants of Chainat Tourism Organization and 10 visitors in Chainat. The results showed that Chainat Tourism Organization had no distinct plan and policy, resulting in the province’s unpopularity. However, the organization has tried to make Chainat known to the public continuously. The organization required local people to help promote the province’s tourism due to its small territory. Chainat needed the financial support from Tourism Authority of Thailand. Besides, Chainat focused on children to visit Chainat Bird Park. However, the governor of Chainat had a plan to develop the whole province, not emphasizing only tourism. As for visitors, they accessed information about Chainat Province through billboards, websites, and peers sharing messages in Facebook. The main reasons were to see appealing scenery in Chainat, make merits, and visit temples. Finally, visitors favored nature, and bicycling along the route in Chainat because of the province’s facilities.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): พรพรหม ชมงาม
ธรรญธร ปัญญโสภณ
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2424
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
thanakon_puan.pdf4.59 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback