DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2397

Title: แผนธุรกิจบริการดูแลบำรุงรักษารถยนต์ “คาร์อเวนิว”
Other Titles: Business Plan for “CAR AVENUE” Car Maintenance and Services
Authors: ธนกร หน่อชัย
Keywords: การวิเคราะห์ปัจจัยแวดล้อมทางธุรกิจ
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การจัดทำแผนธุรกิจฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาระบบการบริการทางด้านการบำรุงรักษารถยนต์ให้มีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น เทคนิคและวิธีการในการจัดทำแผน คือ การวิเคราะห์ปัจจัยแวดล้อมทางธุรกิจ การวิเคราะห์ถึงระบบการแข่งขัน และการสำรวจที่เป็นการใช้เครื่องมือแบบสอบถามในการเก็บข้อมูลตัวอย่าง จำนวน 400 คน โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก ทั้งนี้ธุรกิจการบริการด้านนี้ โดยวิเคราะห์จากปัจจัยแวดล้อมภายในนั้นจะขึ้นอยู่กับแรงงานซึ่งมีความสำคัญ จึงจะต้องมีการสร้างแรงจูงใจสำหรับพนักงานเพื่อให้เกิดการบริการที่มีประสิทธิภาพ การจัดสรรความเหมาะสมในการใช้งบประมาณ การพัฒนาเทคโนโลยี ซึ่งทั้งหมดนี้จะต้องขับเคลื่อนไปพร้อมๆกันส่วนในด้านผลการวิเคราะห์จากปัจจัยแวดล้อมภายนอก เป็นการวิเคราะห์โดยภาพรวม โดยสภาพการตลาดในอนาคตมีระบบคมนาคม รถไฟฟ้าที่มากขึ้น ก็จะส่งผลให้ผู้ใช้รถยนต์น้อยลง และขยายไปถึงระบบการแข่งขันของธุรกิจที่มากยิ่งขึ้น การสร้างกลยุทธ์ที่แตกต่างจึงเป็นสิ่งสำคัญ โดยปัจจัยเสี่ยงที่เกิดจากปัจจัยแวดล้อมภายนอกนั้นคือ สภาพการแข่งขัน เนื่องจากธุรกิจคาร์แคร์นั้นเป็นธุรกิจที่มีอยู่มาก และทุกสถานที่ในประเทศไทยเพราะผู้บริโภคในประเทศไทยส่วนใหญ่ไม่มีเวลาในการดูแลรักษาด้วยตนเอง ร้านบริการคาร์แคร์ จึงเกิดมากขึ้น เนื่องด้วยการใช้ต้นทุนที่ไม่มากแต่ได้ผลตอบแทนที่สูงจึงทำให้สภาพการแข่งขันนั้นสูงมากยิ่งขึ้น ข้อได้เปรียบของคู่แข่งขันในตลาดจะมีหลากหลายระดับ โดยจะเป็นร้านบริการที่มีคุณภาพระดับสูง กลาง หรือ ระดับเน้นความรวดเร็ว มีระยะเวลาเปิดมายาวนาน ซึ่งจะมีการสะสมฐานลูกค้ามากยิ่งขึ้น แต่ข้อเสียเปรียบคือการตั้งราคาที่สูงมากจนเกินไป หรือ การบริการที่ไม่ได้คุณภาพที่ควร ดังนั้นทางร้าน CAR AVENUE จึงเห็นโอกาสในการสร้างธุรกิจที่จะสามารถสร้างรายได้ และเป็นที่รู้จักในธุรกิจการบริการดูแลบำรุงรักษารถยนต์ในอนาคต อัตราผลตอบแทนของโครงการ หรือ IRR ของธุรกิจนี้นั้นถือว่าเป็นธุรกิจที่เหมาะสมแก่การลงทุน ซึ่งจากการคำนวณได้ค่า IRR 207.69% และมีระยะคืนทุนอยู่ที่ 2.27 ปี โดยมีการวางแผนรองรับธุรกิจในอนาคตเพื่อต่อสู้กับคู่แข่งที่เกิดขึ้นใหม่อย่างต่อเนื่อง โดยการขยายสาขาเพื่อรองรับผู้ใช้บริการที่เชื่อมั่นในแบรนด์ และสร้างการรับรู้ถึงสินค้าผ่านสื่อต่างๆ ในอนาคต
This business plan aims to develop the more effective car maintenance and services system (car care). Techniques and methods in this business plan are business environment analysis, competitive analysis, and a survey. The survey was conducted via questionnaire, collecting samples by convenience sampling from 400 people. The internal environment analysis depends on labor which is the important factor, so that the employees’ motivation is needed for effective services. Furthermore, the appropriate budget allocation and technology development have to move forward together. While the external environment analysis is an overall analysis which people will use more public trains and metros and use less private cars as their choice of transport; there will be more competitive in the market in the future. As a result, the different and alternative strategy is very important. On the contrary, the risk factor from the external factor is that the competitive in the market due to a lot of car care business in Thailand because most of consumers do not have time to maintenance their car by themselves. Car care businesses increasingly emerge because it is a low investment and high returns business. The advantage of the competitors in the market is the long establishment of their businesses so they accumulate more customers, which separate into three levels 1) high quality 2) average quality and 3) fast service. However the disadvantages of the competitors are the high price and poor quality of services. For this reason, CAR AVENUE has seen the opportunities in the car maintenance and services business, which will make a lot of returns and be well-known in the future; the internal rate of return (IRR) is appropriate for investing at 207.69% and the payback period is at 2.27 years. Besides, there will be a business continuity plan for the future to compete with new competitors continuously by setting up new branches and raising brand awareness via various media in the future.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): สุทธิภัทร อัศววิชัยโรจน์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2397
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Thanakorn_norc.pdf3.24 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback