DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2300

Title: แผนธุรกิจบริษัท เอ็นบี ทราฟเวล
Other Titles: Business Plan for NB Travel Company
Authors: ภัณฑิรา สุคนธ์เขตร์
Keywords: บริษัททัวร์
การท่องเที่ยว
ปัจจัยสภาพแวดล้อมทางธุรกิจ
คู่แข่งขัน
กลยุทธ์ทางธุรกิจ
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การจัดทำแผนธุรกิจฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เตรียมความพร้อมในการดำเนินงาน ( 2) เป็นแนวทางให้กับเจ้าของกิจการ หรือผู้ที่ปล่อยสินเชื่อให้แก่กิจการ (3) ลดความเสี่ยงในการดำเนินงานของธุรกิจ และมีแผนสำรองเพื่อลดความเสี่ยงทางธุรกิจที่อาจจะเกิดจากปัจจัยภายนอกที่ธุรกิจไม่สามารถควบคุมได้ (4) ให้เจ้าของกิจการมีการลำดับความคิด การเตรียมความพร้อมสำหรับการเริ่มประกอบธุรกิจขนาดย่อม การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการท่องเที่ยวต่างประเทศของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานครที่เลือกใช้บริการของบริษัทนำเที่ยวต่างประเทศ ลำดับความสำคัญของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในการเลือกใช้บริการบริษัทนำเที่ยวต่างประเทศของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานครและปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการบริษัทนำเที่ยวต่างประเทศของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานครโดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการวิจัย และใช้กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้ที่เคยใช้บริการบริษัทนำเที่ยวต่างประเทศ จำนวน 20 คน ผลการวิเคราะห์ปัจจัยแวดล้อมภายใน พบว่า ในส่วนของฝ่ายต่างๆ พนักงานจำนวนหนึ่งมีความรู้และประสบการณ์การทำงานในด้านการให้บริการข้อมูลการท่องเที่ยว จึงสามารถให้ข้อมูลที่ถูกต้องให้แก่ลูกค้าได้ดี พนักงานจึงมีความสามารถในการให้บริการแบบรอบด้านในคนๆเดียวทั้งเรื่องการขาย การให้ข้อมูลและการตลาดที่ตรงตามความต้องการของลูกค้า บริษัทจึงไม่จำเป็นต้องมีพนักงานจำนวนมากในการเริ่มธุรกิจ เนื่องจากมีพนักงานที่สามารถปฏิบัติงานได้จึงทำให้บริษัทดำเนินงานได้ง่ายมากขึ้น และเงินทุนในการเริ่มธุรกิจ เนื่องด้วยบริษัทเราเป็นธุรกิจที่ก่อตั้งขึ้นมาใหม่ จึงมีขนาดเล็ก และลงทุนน้อย ด้วยเงินทุนจดทะเบียน 500,000 บาท เจ้าของธุรกิจจึงมีเงินทุนเพียงพอในการดำเนินธุรกิจ และผลการวิเคราะห์ปัจจัยแวดล้อมภายนอก พบว่า ปัจจุบันนักท่องเที่ยวคาดหวังการได้รับข้อมูลจากบริษัทนำเที่ยว รวมทั้งการเสนอประสบการณ์ที่แปลกใหม่ เป็นที่ปรึกษาที่ดีแก่นักท่องเที่ยวทั้งแบบออนไลน์ และออฟไลน์ ทำให้กลุ่มลูกค้าในแต่ละกลุ่มมีพฤติกรรมที่เปลี่ยนไป เริ่มสนใจการท่องเที่ยวเพิ่มมากขึ้น ปัจจุบันธุรกิจการให้บริการจัดหาโปรแกรมการท่องเที่ยวในรูปแบบ Travel Agency มีจำนวนเพิ่มขึ้นเรื่อยๆ จากการสำรวจเว็บไซท์ในอินเทอร์เน็ต เนื่องจากเป็นการท่องเที่ยวในปัจจุบันและในอนาคตมีแนวโน้มเพิ่มมากขึ้น จึงทำให้มีคู่แข่งขันมีเพิ่มมากขึ้นตามไปด้วย ดังนั้นลูกค้าจึงมีตัวเลือกในการตัดสินใจมากขึ้น ปัจจัยเสี่ยงที่เกิดขึ้นจากปัจจัยแวดล้อมภายในและภายนอกได้แก่ ปัจจัยด้านการเงิน ปัจจัยด้านกลยุทธ์การตลาด และปัจจัยด้านสภาพแวดล้อมการแข่งขัน คู่แข่งขันหลักที่สำคัญคือ บริษัททัวร์ H.I.S เมื่อเปรียบเทียบกับคู่แข่งขัน พบว่า ตำแหน่งของธุรกิจในตลาดคือผู้นำ ข้อได้เปรียบคู่แข่งขันคือ การให้บริการจัดโปรแกรมการนำเที่ยวต่างประเทศเพื่อมอบความสะดวกตามความต้องการของกลุ่มลูกค้า ที่หลากหลายไม่ว่าจะเป็นนักธุรกิจ นักวิชาการ หรือนักท่องเที่ยว ทั้งมีความประสงค์ที่จะเลือกโปรแกรมที่ทางบริษัทได้จัดให้อยู่แล้ว หรือมีความประสงค์จะเลือกสถานที่ท่องเที่ยว ที่พัก ตั๋วเครื่องบินเอง เป็นต้น ในขณะที่ข้อเสียเปรียบทางการแข่งขันคือ แบรนด์ใหม่ที่ยังไม่เป็นที่รู้จัก กลยุทธ์ที่สำคัญในการทำธุรกิจคือ กลยุทธ์การสร้างแบรนด์ ที่เลือกใช้สื่อออนไลน์และการจัดแสดงบูธประชาสัมพันธ์ตามห้างสรรพสินค้า กลยุทธ์การสร้างฐานลูกค้าใหม่ เป็นการนำเสนอโปรแกรมทัวร์ที่หลากหลายให้กับลูกค้ารายใหม่ กลยุทธ์การรักษาฐานลูกค้าที่ใช้กิจกรรมส่งเสริมการตลาดรูปแบบต่างๆเพื่อกระตุ้นยอดขาย กลยุทธ์การบริหารจัดการ และบุคลากร โดยการกำหนดและพัฒนาข้อได้เปรียบทางการแข่งขันขึ้นมาได้และเป็นแนวทางที่บุคคลภายในองค์กรรู้ว่าจะใช้ความพยายามไปในทิศทางใดจึงจะประสบความสำเร็จ กลยุทธ์ทางด้านกระบวนการให้บริการ การบริการทีดีจะต้องตอบสนองความต้องการของลูกค้า และเข้าถึงมาตรฐานของการบริการ
This business plan was arranged on purposed: (1) to be ready in operation, (2) to be a guideline for a business’s owner or a loan approver for a business, (3) to reduce risk in business’s operation and having a backup plan to avoid a business’s risky from an uncontrollable external factors, (4) to prioritize the business owner’s thinking and get ready to start a SMEs business. This research has purposed to study an oversea traveling’s behavior of Thai people in Bangkok district who selected to use an outbound tour company. Priority of marketing mix factors in selecting the outbound tour of Thai people in Bangkok district. Including with, the marketing mix factors that affected toward a making decision to choose an outbound tour of Thai people in Bangkok district by using a questionnaire as a tool for this research, and having samples from travelers who ever tried an outbound tour company for 20 people. From a result of internal environmental factors had found that each divisions of department consisted of high skill and experience workers in their field in order to serve travel information. So, they were able to provide accurate information to customers. Each employee had a multi-tasking ability to provide services in sales, giving correct information and marketing that satisfy the customer’s need. Thus, the outbound tour company had no need to hire many employees at initial operating a business because each employee were good at what they do, then the company could be easier to operate the business. The initial investment required not much due to being a small size company, which had registered capital 500,000 Baht and the business’s owner had enough equity to run the business. On the other hand, a result of external environmental factors had found that travelers expected to receive a good information from tour company nowadays, including with providing an extraordinary experience, being a good consultant either online or offline, which lead to change in each group’s behavior . The customers became more interesting in traveling. Recently, travel service provider became widely in form of travel agency by surveying from internet websites, which led to an increasing of tourism industry, consequently, the competitors would also increase as well. Thus, the customers would have more choices. Risk factor occurred from internal and external environmental factors such as; financial, strategy, marketing, and competition. A main competitor is a H.I.S. tour company, when comparing with the competitor had found that H.I.S.’s position was a leader in the market. The competitor’s pros were providing outbound service in term of giving convenience for various customers’ desire e.g. businessman, academic, tourist. The market’s leader allowed customers to either choose prepared programs or customized in sightseeing, accommodation, and air-ticket etc. Meanwhile, a disadvantage of NB travel was unrecognized. So, an importance strategy to operate the business were: brand building by selecting ads media and set up booth at department store; building new customers database by presenting various of tour programs to them; customer retention program by using promotional marketing to stimulate a sales volume; management strategy and human resource by setup and develop a competitive advantage to be a guideline for their staffs as a roadmap for success; service process strategy by being a good service provider must satisfy the customer’s want and reach the service’s standard.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): เกษมสันต์ พิพัฒน์ศิริศักดิ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2300
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pantira_suko.pdf3.97 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback