DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2174

Title: ภาพลักษณ์และทัศนคติที่ส่งผลต่อการตั้งใจซื้อเครื่องสาอางในร้าน Drugstore ในเขต กรุงเทพมหานคร
Other Titles: Brand image and attitude affecting consumer’s purchase intention for drugstore cosmetic in bangkok area
Authors: หิรัญ หิรัญประทีป
Keywords: ภาพลักษณ์ตราสินค้า
ทัศนคติ
ความตั้งใจซื้อ
ร้านเครื่องสำอาง Drug Store
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยเรื่องภาพลักษณ์และทัศนคติที่ส่งผลต่อการตั้งใจซื้อเครื่องสำอางในร้าน Drugstore ในเขตกรุงเทพมหานคร มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลของภาพลักษณ์ตราสินค้าที่ส่งผลต่อความตั้งใจซื้อเครื่องสำอางในร้าน Drug Store ในเขตกรุงเทพมหานคร และเพื่อศึกษาอิทธิพลของทัศนคติที่ส่งผลต่อความตั้งใจซื้อเครื่องสำอางในร้าน Drug Store ในเขตกรุงเทพมหานครโดยทำการแจกแบบสอบถามในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คนซึ่งเครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือแบบสอบถาม และสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้น คือ สถิติเชิงพรรณนาได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอ้างอิง ที่ใช้ในการทดสอบสมมติฐานที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 คือ การทดสอบสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน (Pearson’s Correlation Coefficient) และการวิเคราะห์ถดถอยเชิงพหุ (Multiple Regression) ผลการศึกษาสรุปได้ว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อยู่ในช่วงอายุ 20 – 29 ปี มีสถานภาพโสด ระดับการศึกษาปริญญาตรี มีอาชีพพนักงานเอกชน/ลูกจ้างทั่วไป รายได้เฉลี่ยอยู่ที่ 15,001 – 30,000 บาท / เดือน กลุ่มผู้ตอบแบบสอบถาม มีความถี่ในการซื้อเครื่องสำอาง 3 ครั้ง/เดือน และซื้อเครื่องสำอางในร้านบ่อยที่สุด มีค่าใช้จ่ายในการซื้อเครื่องสำอาง 1,001-2,000 บาท และบุคคลที่มีอิทธิพลในการเลือกซื้อเครื่องสำอางคือ ผู้เชี่ยวชาญเรื่องเครื่องสำอาง ผลการทดสอบสมมุติฐาน พบว่า ภาพลักษณ์ตราสินค้าและทัศนคติมีอิทธิพลต่อความตั้งใจซื้อเครื่องสำอางในร้าน Drugstore ในเขตกรุงเทพมหานคร และเมื่อแยกย่อยองค์ประกอบของทัศนคติพบว่าในด้านคุณสมบัติ (Attributes) และด้านคุณประโยชน์ (Benefits) มีความสัมพันธ์กับความตั้งใจซื้อเครื่องสำอางในร้าน Drug Store ในเขตกรุงเทพมหานคร ส่วนด้านคุณค่า (Value) ไม่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจซื้อ ซึ่งสอดคล้องกับสมมุติฐานที่ตั้งไว้ ที่ระดับนัยสำคัญ 0.05
Brand Image and Attitude Affecting Consumer’s Purchase Intention for Drug Store cosmetic in Bangkok Area. The purpose of this Independent study report is to study the factors of Brand image Affecting Consumer’s Purchase Intention for Drug Store cosmetic in Bangkok Area. and the factors of attitude Affecting Consumer’s Purchase Intention for Drug Store cosmetic in Bangkok Area. This study is qualitative studies were used in the Bangkok area with 400 participants. The statistics used for this research includes descriptive statistics—percentage, mean and standard deviation—and inferential statistics used for hypothesis testing (Pearson’s Correlation Coefficient and Multiple Regression) at significant level of 0.05. The results showed that most of respondents were females, age between 20-29 years old, single, the highest education of Bachelor’s degree, work as company employee, with a monthly income between 15,000-30,000 bath per mouth. the frequency of purchasing cosmetic 3 times per mouth, purchasing in Watson, the cost of purchasing cosmetic is on an average 1,001-2,000 bath and the influential person of purchasing cosmetic is cosmetic specialist The hypothesis testing results found that Brand image and attitude that there is a significant effect of purchase intention for Drug Store cosmetic in Bangkok Area and The separate elements of attitudes found in the properties (Attributes) and benefits (Benefits) is a significant effect on purchase intention for Drug Store cosmetic in Bangkok Area. But attitude value is not effect on purchase intention. Followed by factor of time savings at significant level (α = 0.05).
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): รวิพรรณ สุภาวรรณ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2174
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
hiran.hira.pdf6.6 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback