DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1853

Title: ปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการสายการบินต้นทุนต่ำเส้นทางระหว่างประเทศของผู้โดยสารชาวไทย
Other Titles: Factors affecting Thai passengers' decision in selecting low cost airlines (international flights)
Authors: ธนานุช วชิรานันท์
Keywords: สายการบินต้นทุนต่ำ
ผู้โดยสารชาวไทย
ปัจจัยส่วนประสมการตลาดบริการ
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดบริการที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการสายการบินต้นทุนต่ำเส้นทางระหว่างประเทศของผู้โดยสารชาวไทย 2) เพื่อเปรียบเทียบระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดบริการที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการสายการบินต้นทุนต่ำเส้นทางระหว่างประเทศของผู้โดยสารชาวไทย จำแนกตามปัจจัยด้านประชากรศาสตร์และพฤติกรรมการใช้บริการ เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถามจากผู้โดยสารชาวไทยที่ใช้บริการสายการบินต้นทุนต่ำเส้นทางระหว่างประเทศ จำนวน 400 คน ใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบบังเอิญ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ คือ สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ t-Test และ One-Way ANOVA และวิเคราะห์เปรียบเทียบความแตกต่างของค่าเฉลี่ยรายคู่ด้วยวิธี LSD ผลการวิจัย พบว่า ผู้ใช้บริการสายการบินต้นทุนต่ำส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 21-30 ปี มีระดับการศึกษาระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน และมีรายได้ต่อเดือน 15,000-30,000 บาท ในด้านพฤติกรรมการใช้บริการสายการบิน พบว่า ส่วนใหญ่ใช้บริการ 1 ครั้งต่อปี มีวัตถุประสงค์เพื่อการท่องเที่ยว และซื้อบัตรโดยสารล่วงหน้ามากกว่า 30 วัน โดยมีค่าบัตรโดยสารต่อเที่ยวบินไป-กลับเฉลี่ย 3,001-6,000 บาท และส่วนใหญ่ซื้อบัตรโดยสารผ่านทางเว็บไซต์ของสายการบิน โดยเดินทางกับเพื่อนหรือเพื่อนร่วมงาน ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า 1) ผู้ใช้บริการที่มีปัจจัยด้านประชากรศาสตร์แตกต่างกัน มีระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดบริการที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ยกเว้น เพศ อายุ ที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการไม่แตกต่างกัน 2) ผู้ใช้บริการที่มีพฤติกรรมการใช้บริการสายการบินแตกต่างกัน มีระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดบริการที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ยกเว้น ข้อราคาบัตรโดยสารเฉลี่ยและช่องทางการซื้อบัตรโดยสารที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการไม่แตกต่างกัน 3) ค่าเฉลี่ยระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับส่วนประสมทางการตลาดบริการที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการในแต่ละด้านอยู่ในระดับมากทั้งหมด โดยด้านช่องทางการจัดจำหน่าย (Mean = 3.69, S.D. = 0.79) และด้านสภาพแวดล้อมทางกายภาพ (Mean = 3.69, S.D. = 0.67) มีค่าเฉลี่ยสูงที่สุด รองลงมา คือด้านบุคลากร (Mean = 3.62, S.D. = 0.79) ด้านกระบวนการให้บริการ (Mean = 3.59, S.D. = 0.73) ด้านการส่งเสริมการตลาด (Mean = 3.57, S.D. = 0.75) ด้านราคา (Mean = 3.49, S.D. = 0.79) และด้านสินค้าและบริการ (Mean = 3.48, S.D = 0.65) ตามลำดับ
The objective of this research were 1) to study the opinion levels on services marketing mix factors affecting Thai Passengers’ selection to use service of low cost airlines (international routes) 2) to compare the opinion levels on services marketing mix factors affecting Thai Passengers’ selection to use service of low cost airlines (international routes) classified by demographic characteristics and service behaviour. The data were collected by questionnaires from 400 Thai passengers who use low cost airlines in international routes. The convenience sampling method was used. Descriptive statistics; frequency, percentage, mean, and standard deviation, and inferential statistics; T-Test and One-Way ANOVA were used to analyze data. LSD was also used to compare means for significant differences. The results showed that most of the airline passenger are female, aged between 21-30 years old, They held a Bachelor’s degree and were office workers whose monthly income was around 15,000-30,000 baht. In terms of service behaviour, it was found that the respondents mostly used the service once a year. Their travel objective was leisure. They booked the tickets more than 30 days in advance with the average airfare per flight at 3,001-6,000 baht. They bought the tickets through airline’s website and travelled mostly with friends and colleagues. From the hypothesis testing, it was found that 1) there are statistical significant differences at a level of 0.05 in the opinion levels of Thai passengers with different demographic characteristics, except gender and age. 2) there are statistical significant differences at a level of 0.05 in the opinion levels of Thai passengers with different service behaviour, except average airfare per flight and ticket purchasing channels. 3) Overall, the opinion levels on services marketing mix factors of individual items were at the high level. When considering the opinion levels accessed by the services marketing mix elements, the highest mean was distribution channel (Mean = 3.69, S.D. = 0.79) and physical evidence (Mean = 3.69, S.D. = 0.67), followed by the people (Mean = 3.62, S.D. = 0.79), process (Mean = 3.59, S.D. = 0.73), promotion (Mean = 3.57, S.D. = 0.75), price (Mean = 3.49, S.D. = 0.79), and product and service (Mean = 3.48, S.D = 0.65) repectively.
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): ณัฐนุช วณิชย์กุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1853
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
tananuch_wach.pdf2.66 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback