DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1813

Title: ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวของชาวมุสลิมในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors influencing travel decision-making of muslims in Bangkok area
Authors: มัทนี คำสำราญ
Keywords: ชาวมุสลิมในเขตกรุงเทพมหานคร
ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด
การตัดสินใจท่องเที่ยว
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทำการศึกษาระดับความคิดเห็นของชาวมุสลิมในเขตกรุงเทพมหานครเกี่ยวกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด (4P’S) ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยว และเปรียบเทียบระดับความคิดเห็นจำแนกตามคุณลักษณะประชากรศาสตร์และพฤติกรรมการท่องเที่ยว โดยดำเนินการวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Research) และเก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามลักษณะปลายปิดและใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก (Convenience Sampling) ซึ่งกำหนดขนาดตัวอย่างโดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูปคอมพิวเตอร์ G*Power ได้จำนวน 250 ชุด สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ สถิติเชิงพรรณนา (Descriptive Statistics) และสถิติเชิงอนุมาน (Inferential Statistics) ได้แก่ การทดสอบความแตกต่างของค่ากลางของสองประชากรอิสระ (t -Test ) การวิเคราะห์ความแปรปรวน (Analysis of Variance: ANOVA)‎ และ LSD (Least Significant Difference) ผลการวิจัย พบว่า ระดับความคิดเห็นของชาวมุสลิมในเขตกรุงเทพมหานครต่อปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยว ด้านผลิตภัณฑ์ โดยรวมและรายข้ออยู่ในระดับมาก (ค่าเฉลี่ยรวม = 3.94) โดยข้อร้านอาหารมีบริการอาหารฮาลาลมีค่าเฉลี่ยสูงที่สุด (ค่าเฉลี่ย = 4.08) รองลงมา คือ ด้านส่งเสริมการตลาด มีค่าเฉลี่ยระดับความคิดเห็นโดยรวมและรายข้ออยู่ในระดับมาก (ค่าเฉลี่ยรวม = 3.89) โดยข้อการจัดมหกรรมการท่องเที่ยวของมุสลิมมีค่าเฉลี่ยสูงที่สุด (ค่าเฉลี่ย = 3.94) ด้านสถานที่ มีค่าเฉลี่ยระดับความคิดโดยรวมและรายข้ออยู่ในระดับมาก (ค่าเฉลี่ยรวม = 3.78) โดยข้อความสะดวกในการเดินทางท่องเที่ยว เช่น การหยุดพักละหมาดระหว่างทาง มีร้านอาหารฮาลาลระหว่างทางมีค่าเฉลี่ยสูงที่สุด (ค่าเฉลี่ย = 3.83) และ ด้านราคา มีค่าเฉลี่ยระดับความคิดเห็นโดยรวมอยู่ในระดับมาก (ค่าเฉลี่ยรวม = 3.76) และเมื่อพิจารณาเป็นรายข้อ พบว่า ระดับความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก 5 ข้อ และระดับปานกลาง 1 ข้อ โดยข้อการให้ส่วนลดพิเศษสำหรับคนที่นับถือศาสนาอิสลามมีค่าเฉลี่ยสูงที่สุด (ค่าเฉลี่ย = 3.90) หากจำแนกระดับความคิดเห็นตามคุณลักษณะประชากรศาสตร์พบว่า ชาวมุสลิมที่มีความแตกต่างด้านเพศ อาชีพ รายได้ต่อเดือน มีระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวแตกต่างกันอย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ส่วนชาวมุสลิมที่มีอายุ สถานภาพสมรส ระดับการศึกษาแตกต่างกันมีระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และหากจำแนกตามพฤติกรรมการท่องเที่ยวพบว่า ชาวมุสลิมที่มีช่วงเวลาการท่องเที่ยว รูปแบบการเดินทาง และระยะเวลาการเดินทางท่องเที่ยวแตกต่างกันมีระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวแตกต่างกันอย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ส่วนชาวมุสลิมที่เลือกไปสถานที่ท่องเที่ยว มีสิ่งจูงใจในการเดินทางและมีบุคคลร่วมเดินทางแตกต่างกันมีระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
This research aims to study opinion levels on marketing mix factors (4P’S) influencing travel decision-making of Muslims in Bangkok area and to compare opinion levels classified by demographic characteristics and travel behavior. This study was a quantitative research and the data were collected by 250 closed-ended questionnaires. A sampling method used in this study was convenience sampling. The sample size was determined in accordance with computer program G*Power. Inferential and descriptive statistics used for data analysis were t -Test, Analysis of Variance (ANOVA) and Least Significant Difference (LSD) The results of opinion of Muslims in Bangkok area on marketing mix factors (4P’S) influencing travel decision-making were as follows. In terms of products, the overall mean and the mean of individual items were at the high level (overall mean = 3.94). The restaurants providing Halal food got the highest mean (mean = 4.08). The factor ranked second was promotion. The overall mean and the mean of individual items were at the high level (overall mean = 3.89). Organizing travel expos of Muslims got the highest mean (mean = 3.94). Regarding places, the overall mean and the mean of individual items were at the high level (overall mean = 3.78). Travelling convenience such as stopping to make a Muslim prayer during a trip got the highest mean (mean = 3.83). In terms of price, the overall mean was at the high level (overall mean = 3.76). Considering individual items, it was found that there were 5 items of opinion at the high level and there were 1 item of opinion at the moderate level. Giving a special discount to Muslims got the highest mean. (mean = 3.90). Classifying opinion levels according to demographic characteristics, it was found that there was no significant difference at the 0.05 level of opinion levels on marketing mix factors (4P’S) influencing travel decision-making among Muslims who were different in gender, occupation and monthly income. Moreover, there was significant difference at the 0.05 level of opinion levels on marketing mix factors (4P’S) influencing travel decision-making among Muslims who were different in age, marital status and education level. Regarding travel behavior, the result revealed that there was no significant difference at the 0.05 level of opinion levels on marketing mix factors (4P’S) influencing travel decision- making among Muslims who had different travel time, different travel methods and different travel duration. Muslims who decided to travel to different tourist attractions, who had travel motivation and who had different travelling companions had different opinion levels on marketing mix factors (4P’S) influencing travel decision-making at 0.05 level of significance.
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): ณัฐนุช วณิชย์กุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1813
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
matthanee.kham.pdf3.75 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback