DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1757

Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อแรงจูงใจในการติดตามกีฬาฟุตบอลไทยของคนไทย
Other Titles: Factors Influencing Motivation of Thai People in Thai Football
Authors: วทัญญู ลีวงศ์วรกุล
Keywords: กำรพัฒนำองค์กร
ค่านิยมของสังคม
การรับรู้สื่อ
ทัศนคติ
แรงจูงใจ
ฟุตบอลไทย
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อวิเคราะห์ปัจจัยที่ส่งผลต่อแรงจูงใจในเรื่องของกีฬาฟุตบอลไทยของคนในสังคมไทย ทั้งทางด้านการรับข่าวสารจากสื่อต่างๆ จากการเข้าชมเกมส์การแข่งขันในสนาม และสิ่งต่างๆของวงการกีฬาฟุตบอลไทย 2) เพื่อสำรวจค่านิยมของสังคมไทยที่มีต่อกีฬาฟุตบอลไทย 3) เพื่อศึกษาเกี่ยวกับการรับรู้ข่าวสารกีฬาฟุตบอลไทยผ่านทางสื่อต่างๆ ทั้งทางหนังสือพิมพ์ โทรทัศน์ และสื่อออนไลน์ 4) เพื่อศึกษาทัศนคติของคนในสังคมไทยที่มีต่อกีฬาฟุตบอลไทย และ 5) เพื่อศึกษาหาสาเหตุสำคัญอันเป็นเหตุผลของการเปลี่ยนแปลงพัฒนาวงการฟุตบอลไทย กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาคือ ประชากรชาวไทยที่มีความสนใจในกีฬาฟุตบอลไทยในจังหวัดกรุงเทพมหานคร จานวน 400 คน ซึ่งได้จากการใช้ตารางสาเร็จรูปของ Yamane (1967) และค่าความคลาดเคลื่อนที่ระดับร้อยละ+_5 โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก โดยทำการแจกแบบสอบถามภาคสนาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้น คือ สถิติเชิงพรรณนาได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอ้างอิงคือการวิเคราะห์สมการถดถอยพหุคูณ ที่ใช้ในการทดสอบสมมุติฐานที่ระดับนัยสาคัญ 0.05 ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามแสดงความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อแรงจูงใจในการติดตามกีฬาฟุตบอลไทยของคนไทย ทั้งนี้ การพัฒนาองค์กรแต่ละด้าน ค่านิยมของสังคมแต่ละด้าน การรับรู้สื่อแต่ละด้าน และทัศนคติแต่ละด้านมีระดับความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก และเมื่อพิจารณารายด้านพบว่า การพัฒนาองค์กรของวงการฟุตบอล ค่านิยมของสังคม การรับรู้สื่อ และทัศนคติที่ส่งผลต่อแรงจูงใจในการติดตามกีฬาฟุตบอลไทยของคนไทย ซึ่งสามารถสรุปได้ว่า การพัฒนาองค์กรของวงการฟุตบอล ค่านิยมของสังคม การรับรู้สื่อ และทัศนคติมีอิทธิพลต่อแรงจูงใจในการติดตามกีฬาฟุตบอลไทยของคนไทย อย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
This research aimed to analyze factors influencing motivation of Thai people in Thai football in the aspects of information exposure from different sources of media, watching football matches at the football pitches and related issues of Thai football, to survey social values in Thai society toward Thai football, to investigate the exposure of Thai football news via different media such as newspapers, television and online media, to study attitudes of Thai people toward Thai football and to explore significant reasons which caused changes in Thai football development. The sample of this study included 400 Thai people who were interested in Thai football in Bangkok selected by convenience sampling with the reliability of 95 percent and the deviation of 5 percent. The field questionnaires were distributed to collect data. The descriptive statistics included frequency, percentage, mean and standard deviation were applied to analyze primary data. The referential statistic called multiple regression analysis was used to test hypotheses at statistical significance at 0.5. The results showed that the questionnaire respondents expressed their opinions about the factors influencing motivation of Thai people in Thai football as follows. Organizational development, social values, perceptions of media and attitudes were at a high level. When considering each aspect, Organizational development, social values, perceptions of media and attitudes influenced motivation of Thai people in Thai football. It could be concluded that perceptions of Organizational development, social values, perceptions of media and attitudes influenced motivation of Thai people in Thai football at a statistical significance at 0.05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): ชุติมาวดี ทองจีน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1757
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
watanyu_leew.pdf2.94 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback