DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1709

Title: ทัศนคติและความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวจีนที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจ เดินทางเข้ามาท่องเที่ยวในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Attitudes and satisfaction of the Chinese tourists towards their decisions to visit Bangkok
Authors: สุกัญญา สุขวงศ์
Keywords: ทัศนคติ
ความพึงพอใจ
นักท่องเที่ยวชาวจีน
การตัดสินใจ
การท่องเที่ยวกรุงเทพมหานคร
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาทัศนคติและความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวจีนที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเดินทางเข้ามาท่องเที่ยวในเขตกรุงเทพมหานคร โดยการวิจัยนี้ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากนักท่องเที่ยวชาวจีน จำนวน 600 คน ที่เดินทางเข้ามาท่องเที่ยวในเขตกรุงเทพมหานคร วิธีการทางสถิติที่เลือกใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ การแจกแจง ความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สำหรับการทดสอบสมมติฐานใช้สถิติแบบ Independent t-test, One-Way ANOVA, Simple regression โดยวิธีกำหนดค่านัยสำคัญทาง สถิติไว้ที่ระดับ 0.05 ผลจากการศึกษา พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถาม ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 21-30 ปี มีสถานภาพสมรส มีการศึกษาระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานบริษัท มีรายได้ต่อเดือน 5,001-10,000 หยวน (26,755 - 53,500 บาท) และอาศัยอยู่มณฑลกวางตุ้ง การวิเคราะห์ทัศนคติของนักท่องเที่ยวชาวจีนที่มีต่อกรุงเทพมหานคร โดยรวมอยู่ในระดับมาก อันดับแรกได้แก่ ด้านความโดดเด่นของกรุงเทพมหานคร การวิเคราะห์พฤติกรรมของนักท่องเที่ยวชาวจีน พบว่า วัตถุประสงค์ในการเดินทางมาที่กรุงเทพมหานครของนักท่องเที่ยวชาวจีนคือ เพื่อท่องเที่ยว/พักผ่อน และเดินทางมาเป็นครั้งแรก จำนวนวันที่เดินทางมาท่องเที่ยวมากที่สุดคือระหว่าง 3-6 วัน และมีค่าใช้จ่ายที่ใช้ในการท่องเที่ยวกรุงเทพมหานคร ไม่เกิน 5,000 หยวน (26,750 บาท) ส่วนการวิเคราะห์ระดับความพึงพอใจต่อการท่องเที่ยวกรุงเทพมหานครของนักท่องเที่ยวชาวจีน โดยรวมอยู่ในระดับมาก โดยมีความพึงพอใจด้านช่องทางการจัดจำหน่ายเป็นอันดับแรก และการวิเคราะห์การตัดสินใจเข้ามาท่องเที่ยวในกรุงเทพมหานครของนักท่องเที่ยวชาวจีน โดยรวมอยู่ในระดับมาก โดยนักท่องเที่ยวชาวจีนตัดสินใจเข้ามาท่องเที่ยวเป็นอันดับแรกได้แก่ เรื่องการมาท่องเที่ยวที่กรุงเทพมหานครคุ้มค่ากับค่าใช้จ่ายที่เสียไป และเรื่องหลังจากมาท่องเที่ยวที่กรุงเทพมหานครแล้วจะกลับมาอีก ผลจากการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ทัศนคติ และความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวจีน มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเดินทางเข้ามาท่องเที่ยวในเขตกรุงเทพมหานคร แต่ปัจจัยส่วนบุคคลที่แตกต่างกันไม่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเข้ามาท่องเที่ยวในเขตกรุงเทพมหานครของนักท่องเที่ยวชาวจีน
The purpose of this study is to examine the attitudes and satisfaction of the Chinese tourists towards their decisions to visit Bangkok. Questionnaire was used as the data collection instrument. The data were collected from 600 Chinese tourists who visited Bangkok. The statistics used for data analysis are frequency, percentage, mean, and standard deviation. To test the hypotheses, independent t-test, one-way ANOVA, and simple regression were used. The statistically significance level is 0.05. According to the findings, it was found that most respondents were female, 21 – 30 years, married, graduates with Bachelor’s degrees, and private employees monthly earning 5,001 – 10,000 Yuan (26,755 – 53,500 baht) and living in Guangdong. The attitude level of the tourists towards Bangkok was high in overall terms. The specific tem with the highest attitude level was the uniqueness of Bangkok. By analyzing the behaviors of the Chinese tourists, it was found that their objective to visit Bangkok is to travel/relax. They came to Bangkok for the first time. The longest period that they stayed in Bangkok was three to six days. The highest expense for travelling in Bangkok was 5,000 Yuan (26,750 baht). Their satisfaction level towards travelling in Bangkok was high in overall terms. The specific term with the highest satisfaction level was distribution channels. The Chinese tourists’ decision level to visit Bangkok was high in overall terms. Their most common reason to visit Bangkok was to travel. Travelling in Bangkok was worthy as compared to their expenses. They also wanted to revisit Bangkok. By testing the hypotheses, it was found that their attitudes and satisfactions affected their decisions to travel in Bangkok. However, their different individual factors did not affect their decisions.
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): สุชาดา เจริญพันธุ์ศิริกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1709
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File SizeFormat
sukanya.sukv.pdf2.33 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback