DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1708

Title: เปรียบเทียบปัจจัยและพฤติกรรมที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงแรมระดับ 4-5 ดาว ของนักท่องเที่ยวชาวไทยและชาวต่างชาติ ในเขตเมืองพัทยาจังหวัด ชลบุรี
Other Titles: Comparative study of factors and behaviors affecting select service hotels 4 to 5 stars Of Thai tourists and foreign tourists In Pattaya, Chonburi province district
Authors: ศศิโสม ดวงรักษา
Keywords: นักท่องเที่ยวชาวไทยและนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ
การตัดสินใจเลือกใช้
โรงแรมระดับ 4-5 ดาว
ส่วนประสมทางการตลาด
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเกี่ยวกับการเปรียบเทียบปัจจัยและพฤติกรรมที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือก ใช้บริการโรงแรมระดับ 4-5 ดาว ของนักท่องเที่ยวชาวไทยและชาวต่างชาติในเขตเมืองพัทยา จังหวัด ชลบุรีและยังเป็นแนวทางให้แก่ผู้ประกอบการธุรกิจการบริการของโรงแรมเพื่อใช้ในการปรับปรุงพัฒนาคุณภาพการบริการให้ดียิ่งขึ้น กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยครั้งนี้ได้แก่นักท่องเที่ยวชาวไทยและชาวต่างชาติที่มาท่องเที่ยวเมืองพัทยาและเคยใช้บริการโรงแรมระดับ 4-5 ดาว ในเขตเมืองของพัทยา จำนวน 800 ร้อยคน โดยแบ่งเป็น ชาวไทย จำนวน 400 คนและชาวต่างชาติจำนวน 400 คน โดยผ่านการทำแบบสอบถามจำนวน 5 ส่วน ผลการวิเคราะห์พบว่า สมมติฐานที่ 1 ปัจจัยทางด้านประชากรศาสตร์ของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติและนักท่องเที่ยวชาวไทยที่แตกต่างกัน มีการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงแรมระดับ 4-5 ดาวแตกต่างกัน ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่าภูมิลำเนาของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติที่แตกต่างกัน มีการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงแรมระดับ 4-5 ดาว ทั้งในภาพรวม และรายด้านย่อยไม่แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 สมมติฐานที่ 2 พฤติกรรมการท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวชาวไทยและนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติที่แตกต่างกัน มีการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงแรมระดับ 4-5 ดาว แตกต่างกัน ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ความสัมพันธ์ของผู้ร่วมเดินทางของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่แตกต่างกัน มีการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงแรมระดับ 4-5 ดาว ทั้งในภาพรวมและรายด้านย่อยไม่แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 สมมติฐานที่ 3 การรับรู้คุณภาพการบริการของส่วนประสมทางการตลาดของโรงแรมระดับ 4-5 ดาว ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงแรมของนักท่องเที่ยวชาวไทยและนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่าตัวแปรอิสระที่สามารถทำนายการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงแรมระดับ 4-5 ดาว โดยรวม มี 3 ตัวแปร โดยปัจจัยที่ส่งผลมากที่สุดคือ ด้านกระบวนการ ด้านกายภาพ และด้านการส่งเสริมทางการตลาด ตามลำดับ โดยปัจจัยดังกล่าว สามารถร่วมกันทำนายความแปรปรวนต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงแรมระดับ 4-5 ดาว โดยรวม ได้ร้อยละ 35.5 และปัจจัยทั้ง 3 ด้านส่งผลในทิศทางเดียวกัน
The purposes of this study are to examine the factors and behaviors affecting the decision making to use the services of four – five star hotels by the Thai and foreign tourists in Pattaya City, Chon Buri Province, and to provide the guidelines for hotel operators to improve their services. The samples were 800 tourists who visited Pattaya City and used the services. They consisted of 400 Thai tourists and 400 foreign ones. The questionnaires with five parts were administered. According to the analysis results, it was found that the demographic factors of the foreign and Thai tourists were different and their decisions to use the services were different for the first hypothesis. By testing the hypothesis, it was found that the home countries of the foreign tourists were different. Their decisions to use the services in general and specific aspects have no statistically significant difference at the significance level of 0.05. For the second hypothesis, the behaviors of the Thai and foreign tourists were different. Their decisions to use the services were different. By testing the hypothesis, it was found that the relationships between the Thai tourists and their followers were different. Their decisions to use the services in general and specific terms have no statistically significant difference at the significance level of 0.05. For the third hypothesis, the perception of the service qualities of the marketing mix of the hotels affected the decisions. By testing the hypothesis, it was found that there were three independent factors predicting the decisions. The most influential one is procedure followed by physics and marketing promotion, respectively. The mentioned factors can mutually predict the the decisions for 35.5 percent in overall terms. The three factors resulted in the consistent effects.
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): สุชาดา เจริญพันธุ์ศิริกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1708
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sasisom.duan.pdf4.97 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback