DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1578

Title: การรับรู้เนื้อหาโฆษณาบนรถโดยสารประจำทางมีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อเครื่องดื่มบำรุงสมองของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Perception of Contents of Advertising Media on Buses Affecting the Decision Making in Buying Neurotrophic Drink of Consumers in Bangkok
Authors: เสาวนีย์ คำม่วง
Keywords: การรับรู้
การตัดสินใจ
โฆษณาบนรถโดยสารประจำทาง
เครื่องดื่มบำรุงสมอง
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาการรับรู้เนื้อหาของสื่อโฆษณาบนรถโดยสารประจำทางของผู้บริโภค เพื่อศึกษาการตัดสินใจเลือกซื้อเครื่องดื่มบำรุงสมองของผู้บริโภค และเพื่อศึกษาการรับรู้เนื้อหาของสื่อโฆษณาบนรถโดยสารประจำทางมีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องดื่มบำรุงสมองของผู้บริโภค ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาคือผู้บริโภคที่เคยรับประทานเครื่องดื่มบำรุงสมอง โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่าง 400 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ถดถอยเชิงพหุ (Multiple Regression) ผลการวิจัย พบว่าเพศชายอายุอยู่ในช่วง 20 – 25 ปี มีสถานภาพโสด การศึกษาระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย/ปวช. อาชีพพนักงานบริษัท มีรายได้ต่อเดือน 10,000 – 20,000 บาท มีการใช้บริการรถโดยสารประจำทางเป็นประจําทุกวัน มีการพบเห็นโฆษณาบนรถโดยสารประจำทาง และ ประเภทของโฆษณาที่พบเห็นคือขนมขบเคี้ยว ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นส่วนใหญ่ ใช้พรีเซ็นเตอรในสื่อโฆษณาบนรถโดยสารประจำทางช่วยให้สามารถจดจำตราสินค้าของเครื่องดื่มบำรุงสมองได้ และใช้ถ้อยคำที่แปลกใหม่ สะดุดหู สะดุดตา ทำให้เกิดความสนใจในเครื่องดื่มบำรุงสมอง ผลการทดสอบสมมุติฐาน พบว่าการรับรู้ต่อเนื้อหาโฆษณาบนรถโดยสารประจำทางมีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อเครื่องดื่มบำรุงสมองของผู้บริโภคอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
The objectives of this study were to study the perception of contents of advertising media on buses of consumers, to study the decision making in buying neurotrophic drink of consumers, and to study the perception of contents of advertising media on buses affecting the decision making in buying neurotrophic drink of consumers. The samples used in this study were the consumers who had drunk the neurotrophic drink. The questionnaires were used as the tools in collecting the data from the sample group consisting of 400 persons. The statistics applied in the data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation, and Multiple Regression. The research results revealed that the male samples in the age of 20 – 25 years with single status, educational level of High School/Vocational Certificate, occupation of company employees, monthly income of 10,000 – 20,000 baht, using the service of buses every day, saw the advertising media on buses. The type of advertisement seen on buses was the advertisement of snacks. Most of the questionnaire respondents agreed that using the presenters in the advertising media on buses could persuade them to remember the trademarks of the neurotrophic drink well. Moreover, using the new, ear-catching, and eye-catching words could attract the interest in the neurotrophic drink. According to the results of testing of hypotheses, it was found that the perception of contents of advertising media on buses affecting the decision making in buying neurotrophic drink of consumers with the statistically significant level of 0.05
Description: การค้นคว้าอิสระ(บธ.ม.)-บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ,2557
Advisor(s): สุคนธ์ทิพย์ รัตรภูพันธ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1578
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Sawwanee.khum.pdf2.25 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback