DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1516

Title: รูปแบบการดำเนินชีวิต การรับรู้ข่าวสาร และทัศนคติที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการบริโภคผักออร์แกนิกของผู้บริโภคในเขตจังหวัดนนทบุรี
Other Titles: Lifestyle pattern, information receiving and attitude towards consumers' purchasing behavior on organic vegetable in Nonthaburi province
Authors: สมศักดิ์ รอดลอย
Keywords: อาหารออร์แกนิก
ผักออร์แกนิก
ความรู้เกี่วกับการบริโภคอาหารออร์แกนิก
พฤติกรรมการบริโภค
อาหารสุขภาพ
รูปแบบการดำเนินชีวิต
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา โดยศึกษารูปแบบการดำเนินชีวิต การรับรู้ข่าวสาร และทัศนคติในเรื่องประโยชน์ที่จะได้รับจากการบริโภคที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการบริโภคผักออร์แกนิกของผู้บริโภคในเขตจังหวัดนนทบุรีในด้านรูปแบบการดำเนินชีวิต การรับรู้ข่าวสาร และทัศนคติ โดยใช้แบบสอบถามปลายปิดในการเก็บรวมรวมข้อมูลจากผู้บริโภคในเขตจังหวัดนนทบุรีจำนวน 400 รายที่เข้าใช้บริการร้านเลมอนฟาร์ม สาขาแจ้งวัฒนะ ในเขตจังหวัดนนทบุรี ซึ่งเป็นร้านค้าที่จำหน่ายสินค้าออร์แกนิก สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ สถิติเชิงพรรณนาได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอนุมานที่ใช้ทดสอบสมมติฐาน คือ การวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุ ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 25-34 ปี มีการศึกษาระดับปริญญาตรี เป็นนักเรียนหรือนักศึกษา มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนต่ำกว่า 10,000 บาท และผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า รูปแบบการดำเนินชีวิตมีความสัมพันธ์ต่อพฤติกรรมการบริโภคผักออร์แกนิกของประชากรในเขตจังหวัดนนทบุรี โดยรูปแบบการดำเนินชีวิตที่ต่างกันจะส่งผลต่อพฤติกรรมการบริโภคที่แตกต่างกัน การรับรู้ข่าวสารมีความสัมพันธ์ต่อพฤติกรรมการบริโภคผักออร์แกนิกของประชากรในเขตจังหวัดนนทบุรี โดยการรับรู้ข่าวสารที่ต่างกันจะส่งผลต่อพฤติกรรมการบริโภคผักออร์แกนิกที่แตกต่างกัน ทัศนคติในเรื่องประโยชน์ที่ได้รับจากการบริโภคมีความสัมพันธ์ต่อพฤติกรรมการบริโภคผักออร์แกนิกของประชากรในเขตจังหวัดนนทบุรี โดยทัศนคติที่ต่างกันจะส่งผลต่อพฤติกรรมการบริโภคผักออร์แกนิกที่แตกต่างกัน
The objective of the study is to investigate the lifestyle pattern, information Receiving and attitude towards consumers’ purchasing behavior on organic vegetable in Nonthaburi province. The factors of this research included the lifestyle pattern, information receiving and attitude about the advantage of consuming as the core framework. Data were collected from 400 customers of Lemon Farm organic store via a closed-ended questionnaire survey. Data were statistically analyzed using percentage, mean and standard deviation. Statistical inference with multiple regressions was used to test hypotheses of this research. The results revealed that the majority of participants were female bachelor’s degree. Most of them had monthly income less than 10,000 baht. The results of the hypotheses testing showed that lifestyle patterns are related to consumers ‘behavior on organic vegetables in Nonthaburi province. Different lifestyle patterns affect different consumer behavior. Information Receiving also related to consumers ‘behavior on organic vegetables in Nonthaburi province. Different information receiving affected different consumer behavior. The Attitude about the advantage of consuming is related to consumers ‘behavior on organic vegetables in Nonthaburi province. Different attitude affect different consumer behavior.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): ประจวบ เพิ่มสุวรรณ
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1516
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
somsak.rodl.pdf3.64 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback