DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1196

Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกเล่นเกมออนไลน์ ของประชาชนในกรุงเทพมหานครปี 2558
Other Titles: Factors influence decision to play online game of people in Bangkok in 2015
Authors: ธนพัทธ์ เอมะบุตร
Keywords: เกมออนไลน์
การตัดสินใจ
ส่วนประสมทางการตลาดสำหรับธุรกิจบริการ
ทัศนคติ
การยอมรับการใช้เทคโนโลยี
รูปแบบการดำเนินชีวิต
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกเล่นเกม ออนไลน์ของประชาชนในกรุงเทพมหานคร โดยมีตัวแปรต้นได้แก่ส่วนประสมทางการตลาดสำหรับ ธุรกิจบริการ ทัศนคติ การยอมรับการใช้เทคโนโลยี และรูปแบบการดำเนินชีวิต ตัวแปรตามคือการ ตัดสินใจเลือกเล่นเกมออนไลน์ ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษามาจากประชากรที่เป็นผู้ที่เล่นเกมในกรุงเทพมหานคร โดยใช้วิธีการ สุ่มตัวอย่างแบบสะดวก จานวน 400 ซึ่งแบ่งตัวอย่างเป็น 3 กลุ่มจำแนกตาม บริเวณกรุงเทพมหานคร เขตเจตุจักร เขตลาดพร้าว และเขตหลักสี่ เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือแบบสอบถามที่ตัวอย่างได้ กรอกแบบสอบถามด้วยตนเอง มีค่าความเชื่อถือได้ 0.876 และมีการตรวจสอบความเที่ยงตรงของ เนื้อหาจากผู้ทรงคุณวุฒิ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ สถิติเชิงพรรณนาได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอ้างอิง ที่ใช้ในการวิเคราะห์คือการวิเคราะห์สมการ ถดถอยเชิงพหุ ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุในช่วง 21 – 25 ปี มี สถานภาพโสด ประกอบอาชีพพนักงานบริษัท มีการศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรี และมีรายได้เฉลี่ย ต่อเดือนในช่วง 10,000 – 20,000 บาท ความถี่ที่เล่นเกมออนไลน์ 2-5 ครั้ง/ เดือน ระยะเวลาโดย เฉลี่ยต่อวันที่เล่นเกมออนไลน์ 1-3 ชั่วโมง/ วัน ช่วงเวลาปกติที่เล่นเกมออนไลน์ 6.00 - 12.00 น. (เย็น – กลางคืน) ค่าใช้จ่ายเฉลี่ยที่ใช้บริการเกมออนไลน์ ไม่เคยเติมหรือเสียค่าบริการ เหตุผลที่ทำให้ ตัดสินใจเล่นเกมออนไลน์คือพักผ่อน หาอะไรทำยามว่าง จากการทดสอบสมมติฐานพบว่าส่วนประสมทางการตลาดสำหรับธุรกิจบริการ ทัศนคติ การ ยอมรับการใช้เทคโนโลยี และรูปแบบการดำเนินชีวิตมีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเล่นเกมออนไลน์ของ ประชาชนในกรุงเทพมหานครอย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ .05
The objective of this study is to study influence factor for the decision to play online games of people in Bangkok. The independent variables of this study are marketing mix for service business, attitude, technology acceptance, and lifestyle. The dependent variable is the decision to play online games. The samples used in this study come from convenience selection of online game players in Bangkok, 400 persons. The samples are divided into 40 groups according to the area in Bangkok; Jatujak, Ladprao, and Laksi districts. The tools that are used in the study are questionnaire that the samples fill in by themselves. The reliability is 0.876 and the content passed validity test by the experts. Descriptive statistics are used to analyze the data, i.e. percentage, average, standard deviation, and inferential statistics that are used to analyze is multiple regression. The study shows that most of the respondent are single men at the age between 21 – 25 years old, working as employees at private companies, graduated with a bachelors degree, and having average income between 10,000 – 20,000 baht per month. Frequency of online games playing is 2-5 times/ month. Average daily time spent playing online games is 1-3 hours/day. Normal period of time to play online games is 18.00 - 24.00 hrs (evening – night). Average expenses spent to play online games is zero, in other words they pay the fee. The reasons to play online games are to relax and to spend free time. In the hypothesis testing it is found that marketing mix for service business, attitude, technology acceptance, and lifestyle have an influence on the decision to play online games of people in Bangkok, indicating statistical significant at .05 level.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): ชุติมาวดี ทองจีน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1196
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
thanapath.amab.pdf6.26 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback