DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Cluster of New Media & Design >
School of Communication Arts >
Master Degree >
Independent Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/927

Title: ทัศนคติของประชาชนต่อการนำเสนอข่าวสารในภาวะวิกฤติการณ์ของสังคม (มหาอุทกภัยน้ำท่วม ปี 2554) ในเขตกรุงเทพ
Other Titles: People's attitude toward the information they recieved about nature disaster (The Flood in 2011)
Authors: ไลย, ซวงหมิง
Keywords: น้ำท่วม
การนำเสนอข่าวสาร
Issue Date: 2555
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้เพื่อศึกษาถึงทัศนคติของประชาชนในภาวะวิกฤติน้ำท่วมของสังคมในปี 2554 อันจะทำให้ทราบถึงความรู้เกี่ยวกับทัศนคติของประชาชนที่มีต่อการนำเสนอข่าวสาร ในภาวะวิกฤติน้ำท่วมของสังคม เพื่อนำผลการวิจัยไปเป็นประโยชน์ในแก้ปัญหาที่นำเสนอข่าวสารของสื่อมวลชนในภาวะวิกฤติ การวิจัยครั้งนี้ศึกษาประชากรที่เป็นกลุ่มเป้าหมายในกรุงเทพมหานคร โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่าง 400 ตัวอย่าง แล้วแจกแบบสอบถามให้กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้กรอกเอง แบบสอบถามแบ่งออกเป็น 2 ตอน ตอนที่ 1 ข้อมูลทั่วไปของกลุ่มตัวอย่าง ตอนที่ 2 ทัศนคติต่อการนำเสนอข่าวสารสื่อมวลชน ในการวิเคราะห์ข้อมูลใช้คอมพิวเตอร์ โดยอาศัยโปรแกรมสำเร็จรูปคือ SPSS เพื่อประมวลผลข้อมูล สำหรับสถิติที่ใช้ คือสถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ ใช้บรรยายข้อมูลทั่วไปของประชากรเปิดรับสื่อทั่วไป ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ใช้การวิเคราะห์ด้วยการทดสอบที และการวิเคราะห์ One Way Anova ผู้วิจัยได้ข้อเสนอนำในการวิจัย ดังนี้ 1. เนื่องจากประชาชนการนำเสนอข่าวสารจากช่องทางสื่อนิตยสารเป็นหลัก เพราะฉะนั้นเพื่อตอบสนองความต้องการของผู้รับข่าวสาร เมื่อกระจายข่าวสารในแต่ละเขต ถ้าใช้ทีวีเป็นหลักจะได้รับผลเด่นเร็วกว่า อิทธิพลกว้างกว่า ซึ่งข่าวสารกระจายในทีวีช่วงภาวะวิกฤติต้องดีขึ้น 2. จากผลการวิจัยทราบได้ว่า ปัจจัยอายุมีอิทธิพลต่อทัศนคติการนำเสนอข่าวสาร เพื่อให้เข้าไปถึง กลุ่มเป้าหมายผู้รับข่าวสาร และได้ประสิทธิภาพมากขึ้น 11
This main goal of this research was to investigate the attitudes of Bangkok citizen towards media report during flooding crisis in 2554. The results of this study is useful for solving the information dissemination problems of the news media in crisis of natural disaster .The target subjects of this research is 400 samples of Bangkok citizen ,Using questionnaire as a tool to collect data. survey questionnaire is divided into two parts. The first part is the basic information of target subjects. The second part is subjects attitude toward news media during Bangkok flooding. The collected data will be statistic by computer and using SPSS to analysis the information which including percentage, the median, T-test, one way analysis. Researchers give two suggestion. The research result show that most public audience choose magazine as a channel to receive the information because the information of magazine meet the audience's requirement. 1.The information spreading faster when using television as a channel. This main goal of this study was to investigate the attitudes of Bangkok citizen towards media report during flooding crisis in 2554. The results of this study is useful for solving the information dissemination problems of the news media in crisis of natural disaster. The television can get more response from public audience if they provide more information which meet audience’s requirement. 2.The study result shows that age is a factor that make effect on target audience group which receive information.
Description: การศึกษาเฉพาะบุคคล (นศ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2554
Subjects: การสื่อข่าวและการเขียนข่าว--ไทย--กรุงเทพฯ--วิจัย
สังคมข่าวสาร--ไทย--กรุงเทพฯ--วิจัย
พฤติกรรมข่าวสาร--ไทย--กรุงเทพฯ--วิจัย
น้ำท่วม--ไทย--กรุงเทพฯ--วิจัย
Advisor(s): ทิพย์พาพร มหาสินไพศาล
URI: http://dspace2.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/927
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
lei_shua.pdf2.29 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback