DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Cluster of Business & Management >
School of Business Administration >
Master Degree >
Independent Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/917

Title: การศึกษาปัจจัยแวดล้อมในการดำรงชีวิตที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อรถยนต์ eco-car ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Environmental factors in life affecting the decision to buy an eco-car in Bangkok
Authors: อำนาจ พนาคุณากร
Keywords: การตัดสินใจซื้อรถยนต์
พฤติกรรมผู้บริโภค
รถยนต์
Issue Date: 2555
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้ใช้การวิจัยเชิงสำรวจ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้คือ ประชากรที่ใช้รถยนต์ใน กรุงเทพมหานคร และโดยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก ใช้แบบสอบถาม 400 ชุด วิเคราะห์ข้อมูล โดยใช้สถิติการแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบสมมติฐาน โดย T-test, Multiple Regression ซึ่งจากผลการศึกษาพบว่า (1) ส่วนใหญ่เป็นเพศชาย คิดเป็นร้อย ละ 61 มีอายุ 31 – 35 ปี มากที่สุด สถานภาพโสด มากที่สุด คิดเป็นร้อยละ 58 จบการศึกษาระดับ ปริญญาตรี มากที่สุด คิดเป็นร้อยละ 62 ทำงานบริษัทเอกชน มากที่สุด คิดเป็นร้อยละ 43.5 และมี รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,000 – 25,000 บาท มากที่สุด คิดเป็นร้อยละ 32.8 (2.) จากการวิเคราะห์ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญต่อปัจจัยแวดล้อมในการดำรงชีวิตที่ส่งผลต่อการ ตัดสินใจซื้อรถยนต์ Eco-Car ในด้านเศรษฐกิจ วัฒนธรรมและสังคม จิตวิทยาและบุคลิกภาพและ ความเป็นตัวปัจเจกชน อยู่ในระดับมาก (3.) ผลการวิเคราะห์ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามให้ ความสำคัญต่อการตัดสินใจซื้อรถยนต์ Eco-Car ในด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการ จำหน่าย ด้ำนการส่งเสริมการตลาด อยู่ในระดับมาก นอกจากนี้ยังพบว่า ปัจจัยแวดล้อมในการดำรงชีวิต ด้านเศรษฐกิจ วัฒนธรรมและสังคม จิตวิทยาและบุคลิกภาพและความเป็นตัวปัจเจกชนส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อรถยนต์ Eco-Car ของ ประชากรในเขตกรุงเทพมหานคร โดยที่ปัจจัยด้านบุคลิกภาพและความเป็นปัจเจกชนส่งผลมาก ที่สุด
This research study is a survey research. The participants were 400 people who used cars in Bangkok selected by using the convenience sampling method. Questionnaires were used as the data collection tool. The statistical data analysis was conducted by using frequency distribution including percentage, mean, standard deviation, and inferential statistics including ttest and Multiple Regression Analysis. Demographic data showed that (1) most participants were male (61%), aged 31-35 years old, single (58%), had a bachelor's degree (62%), worked at a private company (43.5%), and had an average monthly income of THB15,000-25,000 (32.8). The results of the data analysis revealed that (2) the participants considered economy, culture and society, psychology and personality, and individual very important as the environmental factors in life affecting their decision to buy an eco-car. (3) The participants put a high emphasis on product, price, place, and promotion when making a decision to buy an eco-car. In conclusion, it was found that economy, culture and society, psychology and personality, and individual were the environmental factors in life that affected the decision of people in Bangkok to buy an eco-car. However, the factors of personality and individual had the most influence.
Description: การศึกษาเฉพาะบุคคล (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2554
Subjects: รถยนต์--การตลาด--ไทย--กรุงเทพฯ--วิจัย
รถยนต์--การจัดซื้อ--ไทย--กรุงเทพฯ--วิจัย
พฤติกรรมผู้บริโภค--ไทย--กรุงเทพฯ--วิจัย
รถยนต์--การตลาด--วิจัย
รถยนต์--การจัดซื้อ--วิจัย
พฤติกรรมผู้บริโภค--วิจัย
Advisor(s): สุคนธ์ทิพย์ รัตนภูพันธ์
URI: http://dspace2.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/917
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
aumnart_pana.pdf2.17 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback