DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Cluster of Business & Management >
School of Business Administration >
Master Degree >
Independent Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/868

Title: ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อโทรศัพท์มือถือระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์ของผู้ใช้ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Marketing factors involved in buying decision of smartphone with Android-operating system
Authors: วีระวงศ์ อัมพวันวงศ์
Keywords: ส่วนประสมทางการตลาด
การเลือกซื้อโทรศัทพ์มือถือ
พฤติกรรมผู้บริโภค
ระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์
Issue Date: 2555
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อโทรศัพท์มือถือระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์ของผู้ใช้ในเขตกรุงเทพมหานคร มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาดที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อโทรศัพท์มือถือระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์ของผู้ใช้ในเขตกรุงเทพมหานคร เพื่อศึกษาปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ของผู้ใช้ในเขตกรุงเทพมหานครโทรศัพท์มือถือระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์ และเพื่อเปรียบเทียบปัจจัยทางการตลาดที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อโทรศัพท์มือถือระบบปฏิบัติการ แอนดรอยด์ของผู้ใช้ในเขตกรุงเทพมหานครจำแนกตามลักษณะทางประชากรศาสตร์ ประกอบด้วย เพศ อายุ ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือน โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบตามสะดวก (Convenience Sampling) จากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 400 คน โดยแบ่งแหล่งเก็บข้อมูลออกเป็น 2 แหล่ง คือ แบบออฟไลน์และแบบออนไลน์ แบบออฟไลน์ คือ ห้างสรรพสินค้าเซนทรัลเวิลด์ (Central World) และเซนทรัล ลาดพร้าว แบบออนไลน์ คือ แบบสอบถามออนไลน์โดยระบุว่าผู้ตอแบบสอบถามต้องเป็นผู้ที่อาศัยอยู่ในเขตกรุงเทพมหานคร ตัวแปรที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ ได้แก่ ตัวแปรอิสระ คือ ข้อมูลลักษณะประชากร และตัวแปรตาม คือ ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด (4P) ได้แก่ ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยด้านราคา ปัจจัยด้านการจัดจำหน่าย และปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาด ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มตัวอย่างเป็นเพศชาย มีอายุอยู่ในช่วงอายุระหว่าง 21-30 ปี มีระดับการศึกษาระดับปริญญาตรี และมีรายได้เฉลี่ย 10,001-20,000 บาท ต่อเดือน พบว่า ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด (4P) ด้านผลิตภัณฑ์ มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกซื้ออยู่ในระดับมากที่สุด ส่วนด้านราคา ด้านการจัดจำหน่าย และด้านการส่งเสริมการตลาด มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกซื้ออยู่ในระดับมาก จากการเปรียบเทียบปัจจัยทางการตลาดที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อของผู้ใช้ในเขตกรุงเทพมหานคร จำแนกตามลักษณะทางประชากรศาสตร์ พบว่า ลักษณะทางประชากรศาสตร์ที่แตกต่างกัน มีปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อ โดยรวมไม่แตกต่างกัน
The study of the marketing mix factors that influencing to the decision making to buy mobile phone on Android operating system of users in Bangkok. Purpose of this study are finding the marketing mix factors that influencing the decision making to buy mobile phone on Android operating system of users in Bangkok, To study factor in term of the demographic of user who buy Android operating system in Bangkok. Moreover, to compare marketing factors that influencing to the decision making of customer to buy mobile phone on Android operating system of users in Bangkok. The study is separated by demographic characteristics including gender, age, education, occupation and income per month. Using Convenience Sampling method, using 400 samples was divided by two sources included offline and online. Offline, data is come from department stores in Bangkok area such as Central World and Central Ladphrao. Online, correct data from questionnaire that distribute to the respondents who have lived in Bangkok. Parameters used in this study were the independent variables are the demographic characteristics and the dependent variable is the marketing mix (4P) are including 4 factors as followed Product, Price, Place (distribution) and Promotion. The results showed that the sample was male, age between 21-30 years with a bachelor's degree and work for employee in private company. The average income are 10,001 to 20,000 baht per month, found that the marketing mix (4P) products have highest influence to their decision making to purchase. In additional, price, distribution and promotion have influence to the decision making to buy product at a high level. The comparison of the marketing factor that affect the buying decisions of users in Bangkok separated by demographic showed that the different of demographics do not influencing for decision to buy product
Description: การศึกษาเฉพาะบุคคล (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2554
Subjects: การซื้อสินค้า--ไทย--การศึกษาเฉพาะกรณี
การเลือกซื้อสินค้า--ไทย--การศึกษาเฉพาะกรณี
พฤติกรรมผู้บริโภค--ไทย--การศึกษาเฉพาะกรณี
โทรศัพท์เคลื่อนที่--การตลาด--การศึกษาเฉพาะกรณี
Advisor(s): สุมนา ธีรกิตติกุล
URI: http://dspace2.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/868
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
weerawong_ampa.pdf3.02 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback