DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Cluster of Business & Management >
School of Business Administration >
Master Degree >
Independent Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/371

Title: แรงจูงใจและการรับรู้ข้อมูลเกี่ยวกับส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อรถกระบะของผู้บริโภคในเขตอำเภอเมือง จังหวัดสมุทรปราการ
Other Titles: Motivation and perception of marketing information affecting buying decision of a pick-up car among consumers in Mueang District, Samutprakarn Province
Authors: นิธิพล นับสิบ
Keywords: แรงจูงใจ
การตัดสินใจซื้อรถกระบะ
Issue Date: 2555
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลของแรงจูงใจที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อรถกระบะของผู้บริโภคในเขตอำเภอเมือง จังหวัดสมุทรปราการ และเพื่อศึกษาอิทธิพลของการรับรู้เกี่ยวกับรถกระบะที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อรถกระบะของผู้บริโภคในเขตอำเภอเมือง จังหวัดสมุทรปราการ ประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ ผู้ที่เคยซื้อรถกระบะในเขตอำเภอเมือง จังหวัดสมุทรปราการ จำนวน 400 คน โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจงและใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ คือ ค่าสถิติ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์สมการถดถอยเชิงเส้นในรูปแบบการวิเคราะห์ความถดถอยในรูปแบบพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย ที่มีช่วงอายุระหว่าง 18-30 ปี เป็นพนักงานบริษัทเอกชน มีรายได้ต่อเดือน 10,000 – 20,000 บาท และยี่ห้อรถกระบะที่ใช้อยู่ในปัจจุบันคือ โตโยต้า เมื่อพิจารณาถึงแรงจูงใจในการซื้อรถกระบะพบว่าแรงจูงใจด้านเหตุผลมากกว่าด้านอารมณ์สำหรับการรับรู้ข้อมูลเกี่ยวกับส่วนประสมทางการตลาดของรถกระบะพบว่าผู้บริโภคมีการรับรู้เกี่ยวกับด้านช่องทางการจัดจำหน่ายมากที่สุดตามมาด้วย ด้านการส่งเสริมการตลาดด้านผลิตภัณฑ์และด้านราคา ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่าแรงจูงใจด้านอารมณ์ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อรถกระบะของผู้บริโภค ในขณะที่แรงจูงใจด้านเหตุผลไม่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้ออย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 นอกจากนี้ยังพบว่าการรับข้อมูลส่วนประสมทางการตลาดด้านราคาส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อรถกระบะมากที่สุดตามด้วยด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านการส่งเสริมการตลาดอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ
The objectivesof this research are to study the influence of motivation on buying decision of a pick-up car among consumers in Mueang District, Samutprakarn Province and to study the influence of perception about marketing information toward a pick-up car on buying decision of a pick-up car. The population for this study is consumers who have ever bought a pick-up car in Mueang District, Samutprakarn. 400 sample selected by judgmental sampling were used for this study and questionnaire were used as tool to collect data. Statistic method for analysis was frequency, percentage, mean, standard deviation and regression linear in form of multiple regression analysis. The result showed that most of respondents were male with aged between 18-30 years and work as private company’s employees with monthly income of between 10,000 and 20,000 Baht. Most of them currently use Toyota pick-up cars. With regard to motivation of buying decision for a pick-up car, the study found that consumers used rational motivation rather than emotional motivation. For perception of marketing information toward pick-up car, the study showed that consumers mostly perceived information about distribution channel, followed by promotion, product and price information respectively. The result of hypothesis testing found that emotional motivation has an impact on consumers’ decision buying of pickup-car while rational motivation does not affect their buying decision at the significance level of .05. Furthermore, the perception of price information has the most impact on consumers’ buying decision, followed by distribution channel and promotion
Description: การศึกษาเฉพาะบุคคล (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2553
Subjects: รถยนต์--การจัดซื้อ--การศึกษาเฉพาะกรณี
รถยนต์--การตลาด--การศึกษาเฉพาะกรณี
การจัดการตลาด--การศึกษาเฉพาะกรณี
การซื้อสินค้า--การศึกษาเฉพาะกรณี
การซื้อสินค้า--ไทย--สมุทรปราการ--การศึกษาเฉพาะกรณี
การเลือกซื้อสินค้า--การศึกษาเฉพาะกรณี
การเลือกซื้อสินค้า--ไทย--สมุทรปราการ--การศึกษาเฉพาะกรณี
พฤติกรรมผู้บริโภค--การศึกษาเฉพาะกรณี
พฤติกรรมผู้บริโภค--ไทย--สมุทรปราการ--การศึกษาเฉพาะกรณี
Advisor(s): ไกรฤกษ์ ปิ่นแก้ว
URI: http://dspace2.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/371
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
nitipon_nubs.pdf3.23 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback