DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Cluster of New Media & Design >
School of Communication Arts >
Master Degree >
Theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/751

Title: กลยุทธ์การสื่อสารเพื่อเผยแพร่พระพุทธศาสนาสู่นานาชาติของวัดป่านานาชาติ จังหวัดอุบลราชธานี
Other Titles: Communication strategies for Buddhism diffusion to international community of Watpahnanachat in Ubonratchathani Province
Authors: ณัฏฐพร สิงห์คำ
Keywords: กลยุทธ์การสื่อสาร
การเผยแพร่ศาสนา
การเผยแพร่พระพุทธศาสนา
วัดป่านานาชาติ
Issue Date: 2556
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์การวิจัยเพื่อศึกษากลยุทธ์การสื่อสารด้านการจัดเรียงสาร และการสื่อสารเพื่อการโน้มน้าวใจ ประสิทธิภาพของสื่อที่ใช้ในการเผยแผ่พระพุทธศาสนาสู่นานาชาติ และปัญหาและอุปสรรคของการเผยแผ่พระพุทธศาสนาสู่นานาชาติของวัดป่านานาชาติ โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ ด้วยวิธีการวิจัยเอกสาร หนังสือธรรมะที่ทางวัดป่านานาชาติเผยแผ่ จำนวน 12 เล่ม และสัมภาษณ์เชิงลึก เจ้าอาวาส 1 รูป และพระสงฆ์ 2 รูป ตลอดจนพุทธศาสนิกชนชาวไทยและชาวต่างชาติที่มาศึกษา และปฏิบัติธรรมกับวัดป่านานาชาติ จำนวน 14 คน ซึ่งผลการวิจัยพบว่า ผลการวิจัยเอกสาร พบว่า 1.การเรียงเอกสาร โดยวัดป่านานาชาติใช้รูปแบบการจัดเรียงสารโดยการเปรียบเทียบเชิงอุปมา อุปมัย รองลงมา คือ การจัดเรียงสารตามขั้นตอน 2.การสื่อสารเพื่อการโน้มน้าวใจพบว่า วัดป่านานาชาติมีการโน้มน้าวใจ โดยการนำคำสอนของบุคคลที่มีชื่อเสียง ในด้านของการปฏิบัติธรรมที่เคร่งครัดของพระพุทธเจ้า และพระโพธิญาณเถร (ชา สุภัทโท) รองลงมา คือ การสื่อสารเพื่อการโน้มน้าวใจ โดยการใช้ภาษาที่กระชับสั้น ๆ ผลการสัมภาษณ์เชิงลึก พบว่า 1.การสื่อสารการจัดเรียงสารในการเผยแผ่พระพุทธศาสนาสู่นานาชาติของวัดป่านานาชาติ จากการสัมภาษณ์พระสงฆ์ในบทบาทหน้าที่ของผู้เผยแผ่ พบว่า วัดป่านานาชาติมีการจัดเรียงสารโดยการอธิบายเนื้อหาหลักธรรมะ และหลักปฏิบัติเป็นขั้นตอน ส่วนการสัมภาษณ์พุทธศาสนิกชนชาวไทยและชาวต่างชาติในบทบาทของผู้รับการเผยแผ่ พบว่า มีการจัดเรียงสาร โดยการอธิบายเนื้อหาหลักธรรม และหลักปฏิบัติเป็นขั้นตอน และการจัดเรียงสารโดยการเปรียบเทียบในเชิงอุปมา อุปมัย 2.การสื่อสารเพื่อการโน้มน้าวใจในการเผยแผ่พระพุทธศาสนาสู่นานาชาติของวัดป่านานาชาติ จากการสัมภาษณ์พระสงฆ์ในบทบาทหน้าที่ของผู้เผยแผ่ พบว่า วัดป่านานาชาติมีการสื่อสารเพื่อการโน้มน้าวใจ โดยการนำคำสอนของบุคคลที่มีชื่อเสียง ได้รับการยกย่องทั้งในประเทศและต่างประเทศ คือ พระพุทธเจ้า และพระโพธิญาณเถร (ชา สุภัทโท) โดยการสื่อสารด้วยการการใช้ภาษาที่กระชับ ได้ใจความ ยึดหลักทางวิทยาศาสตร์ มิได้ใช้หลักทางไสยศาสตร์เพื่อการโน้มน้าวใจ ส่วนการสัมภาษณ์พุทธศาสนิกชนชาวไทยและชาวต่างชาติ ในบทบาทของผู้รับการเผยแผ่พบว่า วัดป่านานาชาติมีการสื่อสารเพื่อการโน้มน้าวใจ โดยการนำคำสอนของพระพุทธเจ้า และพระโพธิญาณเถร (ชา สุภัทโท) โดยการสื่อสารด้วยการใช้ภาษาที่กระชับ ได้ใจความ และมีการใช้การสื่อสารเพื่อการโน้มน้าวใจโดยการอธิบายปัญหาการหลุดพ้นจากปัญหาในเรื่องต่าง ๆ 3.ประสิทธิภาพของสื่อที่ใช้ในการเผยแผ่พระพุทธศาสนาสู่นานาชาติของวัดป่านานาชาติ จากการสัมภาษณ์พระสงฆ์ในบทบาทหน้าที่ของผู้เผยแผ่ และพุทธศาสนิกชนชาวไทยและชาวต่างชาติ ในบทบาทของผู้รับการเผยแผ่ มีความคิดเห็นตรงกัน พบว่า สื่อที่มีประสิทธิภาพสูงสุด คือ สื่อบุคคล รองลงมา คือ สื่อเว็บไซต์ 4.ปัญหาและอุปสรรคของการเผยแผ่พระพุทธศาสนาสู่นานาชาติของวัดป่านานาชาติ จากการสัมภาษณ์พระสงฆ์ในบทบาทหน้าที่ของผู้เผยแผ่ พบว่า ไม่พบปัญหาและอุปสรรค ส่วนพุทธศาสนิกชนชาวต่างชาติในบทบาทของผู้รับการเผยแผ่ พบว่า มีปัญหาและอุปสรรค คือ พุทธศาสนิกชนบางส่วนยังไม่รับรู้ในแก่นแท้ของพระพุทธศาสนาและยังไม่มีความรู้ความเข้าใจในประวัติความเป็นมาของวัดป่านานาชาติ
This research had objectives to study communication strategy in terms of message treatment and persuasive communication, media efficiency used in diffusion Buddhism into internationality, and problems and obstacles of the diffusion of Buddhism into internationality of Watpahnanachat International Forest Monastery. This research adopted qualitative research methodology with documentary research of the twelve Buddhist books that Watpahnanachat International Forest Monastery diffusion, and in-depth interview of one abbot and two monks, including 14 Thai and foreign Buddhists who came to study and practice the dharma with Watpahnanachat International Forest Monastery. The result of the research found as follows: The results of documentary research found that 1. Message treatment by Watpahnanachat International Forest Monastery mostly used metaphorical message treatment; the second message treatment was procedural message treatment. 2. In persuasive communication, found that Watpahnanachat International Forest Monastery persuaded by introduction the teachings of and Lord Buddha, famous persons, namely Phra Bodhiyana Thera (Luangpu Cha Supatto) in the aspect of their strict practice of the dharma. Secondly, it was the persuasive communication by using concise language. The results of in-depth interview found that 1. For the message treatment as communication in diffusion Buddhism into internationality of Watpahnanachat International Forest Monastery, it was found from theinterview of the monks as having the role of diffusion that Watpahnanachat International Forest Monastery had the message treatment by explaining the morality and practices step by step. From the interview of Thai and foreign Buddhists as ones who received the diffusion, it found that they obtained more knowledge from the monks; in other words, there was the message treatment by explaining the content of morality and practice step by step and using figurative language such as metaphor and simile. 2. For the persuasive communication in diffusion Buddhism into internationality of Watpahnanachat International Forest Monastery, it was found from the interview of the monks as having the role of a diffusion what Watpahnanachat International Forest Monastery used persuasive communication by introducing the teaching of and Lord Buddha, famous persons, namely Phra Bodhiyana Thera (Luangpu Cha Supatto) who were admired both inside and outside the country. The communication was done by using concise language and based on scientific, not superstitious way for persuasion. From the interview of Thai and foreign Buddhists as ones who received the diffusion, it found that they obtained more knowledge from the monks; in other words, Watpahnanachat International Forest Monastery used persuasive communication by introducing the teachings of and Lord Buddha, Phra Bodhiyana Thera (Luangpu Cha Supatto) using concise language for communication and persuasive communication in explaining problems and solutions to be free problems in all matters. 3. For media efficiency in diffusion Buddhism into internationality of Watpahnanachat International Forest Monastery, it found to be agreed from the interview of the monks as having the role of a diffusion and the interview of Thai and foreign Buddhists as ones who received the diffusion that the most efficient media was personal media, and website. 4. For the problems and obstacles of the diffusion of Buddhism into internationality of Watpahnanachat International Forest Monastery, it was found from the interview of the monks as having the role of a diffusion that there were no problem and obstacles. For foreign Buddhists as ones who received the diffusion, it found that some Buddhists still did not know the core of Buddhism and had no knowledge and understanding in the history and background of Watpahnanachat International Forest Monastery.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2555
Subjects: พุทธศาสนา--การเผยแพร่--วิจัย
การสื่อสาร--แง่ศาสนา--พุทธศาสนา--วิจัย
การโน้มน้าวใจ--แง่ศาสนา--พุทธศาสนา--วิจัย
Advisor(s): ประทุม ฤกษ์กลาง
พัชนี เชยจรรยา
URI: http://dspace2.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/751
Appears in Collections:Theses
Theses

Files in This Item:

File Description SizeFormat
nuttaporn_sing.pdf4.01 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback