DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5661

Title: อิทธิพลของสื่อและสังคมออนไลน์ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจในการเดินทางท่องเที่ยว ของกลุ่มมิลเลนเนียลส์
Other Titles: The influence of media and social media on millenieals’ travel dicisions
Authors: อวัศยา เฮงบุณยพันธ์
Keywords: อิทธิพล
สื่อและสังคมออนไลน์
การตัดสินใจ
ท่องเที่ยว
กลุ่มมิลเลนเนียลส์
Issue Date: 2567
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยเรื่อง “อิทธิพลของสื่อและสังคมออนไลน์ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจในการเดินทางท่องเที่ยวของกลุ่มมิลเลนเนียลส์” มีวัตถุประสงค์การวิจัย 1) เพื่อศึกษาข้อมูลทั่วไปของผู้ตอบแบบสอบถามนักท่องเที่ยวของกลุ่มมิลเลนเนียลส์ 2) เพื่อศึกษาพฤติกรรมการค้นหา ติดตามข้อมูลที่เป็นปัจจัยส่งผลต่อการตัดสินใจในการเดินทางท่องเที่ยวของกลุ่มมิลเลนเนียลส์ และ 3) เพื่อศึกษาอิทธิพลของสื่อและสังคมออนไลน์ที่เป็นปัจจัยส่งผลต่อการตัดสินใจในการเดินทางท่องเที่ยวของกลุ่ม มิลเลนเนียลส์ เป็นการวิจัยเชิงปริมาณโดยใช้แบบสอบถามในการเก็บข้อมูลกับกลุ่มนักท่องเที่ยวกลุ่มมิลเลนเนียลส์ที่มีสื่อและสังคมออนไลน์เป็นปัจจัยต่อการตัดสินใจในการเดินทางท่องเที่ยวจำนวน 400 รายสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงพรรณนาประกอบด้วยค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบความแตกต่างด้วยวิธีวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว ผลการวิจัยพบว่า 1) ข้อมูลทั่วไปของผู้ตอบแบบสอบถามนักท่องเที่ยวของกลุ่มมิลเลนเนียลส์พบว่าเพศหญิง มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,001 - 30,000 บาท ระดับการศึกษาสูงสุด ปริญญาตรี อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน และสถานภาพการสมรส โสด 2) พฤติกรรมการค้นหา ติดตามข้อมูลด้านข้อมูลสถานที่ท่องเที่ยว ด้านการเลือกร้านอาหารและอาหาร และด้านการเดินทาง/การคมนาคม ส่งผลต่อการตัดสินใจในการเดินทางท่องเที่ยวของกลุ่มมิลเลนเนียลส์แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 3) อิทธิพลของสื่อและสังคมออนไลน์ที่แตกต่างกัน ส่งผลต่อการตัดสินใจในการเดินทางท่องเที่ยวของกลุ่มมิลเลนเนียลส์ไม่แตกต่างกัน จากการศึกษาพบว่านักท่องเที่ยวกลุ่มมิลเลนเนียลส์ ให้ความสำคัญกับข้อมูลสถานที่ท่องเที่ยวเป็นอย่างมากและต้องการทราบข้อมูลเกี่ยวกับสถานที่ท่องเที่ยวอย่างครบถ้วนรอบด้าน อีกทั้งอิทธิผลของสื่อสังคมออนไลน์อาทิ เช่น Facebook, Pantip, Twitter Instagram Blog เว็บไซต์ท่องเที่ยว YouTube และ Lemon8 เป็นแหล่งข้อมูลที่สำคัญสำหรับนักท่องเที่ยวกลุ่มมิลเลนเนียลส์นี้ เนื่องจากสามารถเข้าถึงข้อมูลได้อย่างรวดเร็ว สามารถแลกเปลี่ยนความคิดเห็นและประสบการณ์การท่องเที่ยวกับผู้อื่นได้ ดังนั้น ผู้ประกอบการธุรกิจการท่องเที่ยวควรมุ่งเน้นการสร้างประสบการณ์การท่องเที่ยวที่แปลกใหม่และน่าประทับใจ เพื่อให้นักท่องเที่ยวได้รับรู้ถึงความคุ้มค่าและอยากกลับมาท่องเที่ยวซ้ำเพิ่มอีกครั้ง
This research “The Influence of Social Media Affecting the Decision-making of the Millennials’ Travels” has the following objectives: 1) To study the general information of respondents who are Millennial travellers, 2) To study the searching behaviour and data tracking which affects the decision-making of Millennials’ travels, and 3) To study the influencing factors of social media affecting the decision-making of Millennials’ travels. This research was quantitative research using a questionnaire for collecting data of 400 Millennials travellers who are influenced by social media when making decisions for travelling. Statistics used for descriptive analytics consisted of Frequency, Percentage, Mean and Standard Deviation. A one-way ANOVA method was applied for the Comparison Test. The results are as follows: 1) General information about respondents who are Millennials travellers: Single female respondents with an average salary of between 15,001-30,000 Baht, their highest education was a bachelor’s degree, working in private companies. 2) Searching the behavior and data tracking of destination information, restaurant and food choice, travelling/transportation that affected the decision-making of the Millennials’s travels were found to be different with the significant statistics level of .05 3) The influence of different social media affected indifferently towards the decision-making of the Millennials’ travels. The results also found that millennial travellers gave quite a lot of precedence to destination information and wanted to know details. Influence social media like Facebook, Pantip, Twitter, Instagram, Travel Blogs or websites, YouTube and Lemon8 were important sources for Millennials travellers as they gave fast to search for information, and they were able to exchange opinions and travel experiences with one another. Travel entrepreneurs should prioritise building travel experiences with challenges and impressions to let travellers recognise good value and want to repeat their visit to the same destination.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--สาขาวิชานวัตกรรมการจัดการการท่องเที่ยวและบริการ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2566
Advisor(s): มณีเนตร วรชนะนันท์
ณัฐนุช อิสริยกุลการ
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5661
Appears in Collections:Theses

Files in This Item:

File Description SizeFormat
awasaya_heng.pdf13.12 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback