DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3776

Title: การคัดเลือกข่าวจากคลิปวิดีโอในสังคมออนไลน์ เพื่อนำเสนอในรายการข่าวโทรทัศน์
Other Titles: The Selection of VDO Clips in Social Media for Television News Program Broadcasting
Authors: พรรณทิพา จิตราวุฒิพร
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาบทบาทหน้าที่ของสื่อมวลชนในยุคการหลอมรวมสื่อ ขั้นตอนการคัดเลือกคลิปวิดีโอในสังคมออนไลน์ เพื่อนำเสนอในรายการข่าวโทรทัศน์ และปัจจัยที่มี ผลต่อการคัดเลือกคลิปวิดีโอในสังคมออนไลน์ เพื่อนำเสนอในรายการข่าวโทรทัศน์ ด้วยการสัมภาษณ์ เชิงลึกกับบุคลากรในกองบรรณาธิการข่าวช่องดิจิตอลที่มีประสบการณ์ในการปฏิบัติงานข่าวโทรทัศน์ และมีประสบการณ์ในการคัดเลือกคลิปวิดีโอจากสังคมออนไลน์ เพื่อนำออกอากาศ จากช่องสถานีข่าวทั้งหมด 6 ท่าน ระหว่างเดือนสิงหาคม–ตุลาคม พ.ศ. 2559 และนำมาสรุปและวิเคราะห์ผลตามวัตถุประสงค์ ผลการศึกษาพบว่า บทบาทหน้าที่ของสื่อมวลชนในยุคดิจิทัลไม่เป็นเพียง Gatekeeper แต่ต้องปรับตัวเองเป็น Gate Opener ทำหน้าที่เชื่อมโยงผู้รับสารเข้ากับสื่อด้วย พร้อมทั้งแสดงให้ เห็นความแตกต่างระหว่างการเผยแพร่ข่าวเรื่องราวเหตุการณ์ของคนทั่วไปกับนักข่าวมืออาชีพ โดยการวิเคราะห์ อ้างอิง สอดแทรกความรู้ที่เป็นประโยชน์ต่อสังคม และเป็นผู้จัดลำดับความสำคัญ รวมถึงพิจารณาความมีคุณค่าข่าวและความเด่นของข่าว โดยเกณฑ์และขั้นตอนที่มีผลต่อการคัดเลือกคลิปวิดีโอในสังคมออนไลน์ของบรรณาธิการข่าวประกอบด้วย ความน่าสนใจและความเหมาะสม ของเนื้อหา และสามารถนำเนื้อหาไปต่อยอดได้ เหนืออื่นใดการคัดเลือกคลิปต้องอยู่บนพื้นฐานของจรรยาบรรณสื่อมวลชนนั่นคือ ความถูกต้องของเนื้อหา ความเป็นจริง เป็นกลางตรงไปตรงมา และ ไม่ส่งผลกระทบต่อผู้อื่น และต้องคำนึงถึงการละเมิดสิทธิของผู้อื่นหรือไม่ทำให้มีผู้เสื่อมเสียชื่อเสียง ซึ่งการวิจัยไม่พบข้อแตกต่างระหว่างกระบวนการเลือกข่าวของสถานีข่าว ช่องข่าว SD และช่องบันเทิง HD
This research aimed to study roles of mass media in selecting online video clips; to study factors affecting the clips selection; and to study mass media codes of ethics in selecting clips to present on television news programs. Data was collected by conducting in–depth interviews with six personnel, working in news divisions of six digital television news stations, who were involving in online video clips selection to present on news programs. Qualitative research approach was applied in analyzing data. The findings revealed that, in digital age, mass media had to act as gate opener to connect audience and the media besides being just a gatekeeper as in the past. Moreover, media had to analyze the situation, as well as refer to reliable sources, insert valuable knowledge, and set agenda for society, not just to present the clips. Factors affecting clip selection were interest and appropriateness of the content, plus the chance to expand the agenda of the clip. The research also found no differences between the selection process of the news stations in SD group and of the HD variety group. Above all else, clip selection had to stand on media’s codes of ethics by paying attention to truth, objectivity, impartiality, and violation of personal rights.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Advisor(s): พรพรหม ชมงาม
พงษ์ วิเศษสังข์
ภัทรภร สังขปรีชา
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3776
Appears in Collections:Theses
Theses

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pantipa_jitt.pdf3.48 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback