DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2838

Title: คุณสมบัติ ภาพลักษณ์ และความรวดเร็วในการให้บริการของผู้ให้บริการขนส่งสินค้า (Freight Forwarder) ที่ส่งผลต่อความพึงพอใจของผู้ประกอบการส่งออกในประเทศไทย
Other Titles: Freight Forwarder’s Characteristics, Image, and Velocity Performance Affecting Satisfaction of Exporters in Thailand
Authors: สมยศ อลงกตกิตติคุณ
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาคุณสมบัติ ภาพลักษณ์ และความรวดเร็วในการให้บริการของผู้ให้บริการขนส่งสินค้า (Freight Forwarder) ที่ส่งผลต่อความพึงพอใจของผู้ประกอบการส่งออกในประเทศไทย และเป็นการวิจัยแบบผสมผสาน โดยใช้แบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้างและแบบสอบถามปลายปิดที่มีค่าความเชื่อถือได้เท่ากับ 0.856 และมีการตรวจสอบความเที่ยงตรงของเนื้อหาในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากผู้ประกอบการส่งออกในประเทศไทยที่เคยใช้บริการขนส่งสินค้าผ่านผู้ให้บริการขนส่งสินค้า จำนวน 240 คน และใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้น คือ สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอ้างอิงที่ใช้ในการทดสอบสมมติฐาน คือ วิเคราะห์ตามการวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุ ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 31 – 40 ปี การศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรีหรือเทียบเท่า สินค้าที่ส่งออกส่วนใหญ่เป็นสินค้าชนิดอาหาร จำนวนครั้งในการส่งออก 1 – 5 ครั้งต่อเดือน และทวีปที่ส่งออกส่วนใหญ่ คือ ทวีปเอเชีย ส่วนผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า คุณสมบัติของผู้ให้บริการขนส่งสินค้าด้านการบริการและชื่อเสียง ภาพลักษณ์ของผู้ให้บริการขนส่งสินค้า และความรวดเร็วในการให้บริการของผู้ให้บริการขนส่งสินค้าส่งผลต่อความพึงพอใจของผู้ประกอบการส่งออกในประเทศไทย คิดเป็นร้อยละ 55.2 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.5 ในขณะที่คุณสมบัติของผู้ให้บริการขนส่งสินค้าด้านค่าบริการ ด้านความสัมพันธ์ ด้านคุณภาพ ด้านความยืดหยุ่น ด้านความเป็นมืออาชีพ ด้านสถานภาพทางการเงิน และด้านทำเลที่ตั้งไม่ส่งผลต่อความพึงพอใจของผู้ประกอบการส่งออกในประเทศไทย
The study was aimed primarily to identify the freight forwarders’ characteristics, image, and velocity performance affecting the satisfaction of exporters in Thailand. The study was mixed method design using the semi-structured interviews and close-ended questionnaires with the reliability of 0.856 were reviewed the content validity. The multi-stage sampling was implemented to gather data from 240 exporters who used the freight forwarders’ service. The descriptive statistical analysis was conducted by using percentage, mean, and standard deviation. In addition, the inferential statistics of multiple regressions was used for hypothesis testing. The results revealed that the majority of respondents were females with 31-40 years of age. Most of them completed bachelor’s degree or compatibles. They exported consumption products within Asia about 1-5 times a month. The hypothesis testing showed that the freight forwarders’ characteristics in terms of service and reputation, freight forwarders’ image, and velocity performance affecting the satisfaction of exporter in Thailand accounting for 55.2 percent at 0.5 statistical significant level. On the other hands, the freight forwarders’ characteristics in terms of service fee, relationship, quality, flexibility, professionalism, financial position, and location did not affect the satisfaction of exporters in Thailand.
Description: วิทยานิพนธ์ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: การขนส่ง
สินค้า -- การขนส่ง
บริการจัดส่งสินค้า
การขนส่งสินค้า
ภาพลักษณ์องค์การ
Advisor(s): นิตนา ฐานิตธนกร
เกษมสันต์ พิพัฒน์ศิริศักดิ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2838
Appears in Collections:Theses
Theses

Files in This Item:

File Description SizeFormat
somyot_alon.pdf7.77 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback