DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2837

Title: ปัจจัยที่ส่งผลต่อความตั้งใจใช้บริการศัลยกรรมซ้ำเพื่อปรับเปลี่ยนรูปร่างหรือหน้าตาของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors Affecting Repurchase Intention to Engage in Body or Face Modification of Consumers in Bangkok
Authors: วาสนา อรุณศรี
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อความตั้งใจใช้บริการศัลยกรรมซ้ำเพื่อปรับเปลี่ยนรูปร่างหรือหน้าตาของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร และเป็นการวิจัยแบบผสมผสาน โดยใช้แบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง และแบบสอบถามปลายปิดที่มีค่าความเชื่อถือเท่ากับ 0.952 และมีการตรวจสอบความเที่ยงตรงของเนื้อหาในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากผู้เข้าใช้บริการศัลยกรรมซ้ำ จำนวน 180 คน และใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้น คือ สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอ้างอิงที่ใช้ในการทดสอบสมมติฐาน คือ การวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุ ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 26 – 30 ปี การศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรี มีอาชีพเป็นพนักงานบริษัทเอกชน และมีรายได้ 25,001 – 35,000 บาทต่อเดือน ส่วนผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ปัจจัยด้านการแก้ไขร่างกายที่ผ่านมาและปัจจัยด้านความไม่พึงพอใจในรูปร่างส่งผลต่อความตั้งใจในการใช้บริการศัลยกรรมซ้ำเพื่อปรับเปลี่ยนรูปร่างหรือหน้าตาของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร คิดเป็นร้อยละ 58.5 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ในขณะที่ทัศนคติต่อการทำศัลยกรรม การรับรู้ความกดดันจากสื่อ ปัจจัยเอื้อต่อการเข้าสังคม การสนับสนุนความเป็นตัวตน และปัจจัยทางด้านอาชีพไม่ส่งผลกับความตั้งใจในการใช้บริการศัลยกรรมซ้ำของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
The study was aimed primarily to identify factors affecting repurchase intention to engage in body or face modification of consumers in Bangkok. The study was mixed method design using the semi-structured interviews and close-ended questionnaires with the content validity and reliability of 0.952. The multi-stage sampling was implemented to gather data from 180 cosmetic surgery consumers. The descriptive statistical analysis was conducted by using percentage, mean, and standard deviation. In addition, the inferential statistics of multiple regressions was used for hypothesis testing. The results revealed that the majority of respondents were females with 26-30 years of age. Most of them completed bachelor’s degree and worked for private companies with monthly income of 25,001 – 35,000 baht. The hypothesis testing showed past behavior of body modification and body dissatisfaction affected repurchase intention to engage in body or face modification of consumers in Bangkok accounting for 58.5 percent at the statistical significance level of .0.5. However, the cosmetic surgery attitudes, perceived media pressure, social facilitating, autonomy support, and career choice did not affect repurchase intention to engage in body or face modification of consumers in Bangkok.
Description: วิทยานิพนธ์ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: ศัลยกรรม
ความตั้งใจ
ศัลยกรรมตกแต่ง
สตรี -- บริการที่ได้รับ
งานบริการ
ความงามของบุคคล
Advisor(s): นิตนา ฐานิตธนกร
เกษมสันต์ พิพัฒน์ศิริศักดิ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2837
Appears in Collections:Theses
Theses

Files in This Item:

File Description SizeFormat
wasana_arun.pdf5.97 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback