DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Cluster of New Media & Design >
School of Communication Arts >
Master Degree >
Theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2716

Title: การสื่อสารตราสินค้าของศูนย์ศิลปาชีพ บางไทร ในสมเด็จพระนางเจ้าสิริกิติ์ พระบรมราชินีนาถ และศูนย์ส่งเสริมศิลปาชีพระหว่างประเทศ (องค์การมหาชน)
Other Titles: Brand communication of Bangsai Arts and Crafts Centre the Support Foundation of Her Majesty Queen Sirikit of Thailand and The Support Arts and Crafts International Centre of Thailand (Public Organization)
Authors: พงศภัค พรมโลก
Keywords: การสื่อสารตรา
ศูนย์ศิลปาชีพบางไทร
ศูนย์ส่งเสริมศิลปาชีพระหว่างประเทศ
ตราสินค้า
Issue Date: 2556
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัยครั้งนี้ เพื่อศึกษากระบวนการ การวางแผน และกลยุทธ์การสื่อสารตราสินค้าของศูนย์ศิลปาชีพบางไทร ในสมเด็จพระนางเจ้าสิริกิติ์ พระบรมราชินีนาถ และศูนย์ส่งเสริมศิลปาชีพระหว่างประเทศ (องค์การมหาชน) โดยแบ่งแนวทางการศึกษาออกเป็น 6 ประการดังนี้ 1) การวิเคราะห์สภาพแวดล้อมตราสินค้า 2) การออกแบบตราสินค้า 3) การกำหนดเอกลักษณ์ตราสินค้า 4) การปฏิบัติการสื่อสารตราสินค้าเชิงบูรณาการหรือการกำหนดจุดสัมผัสตราสินค้า 5) การประเมินผลการสื่อสารตราสินค้า และ 6) การยกระดับตราสินค้า การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพที่มีการเก็บรวบรวมข้อมูลจากการสัมภาษณ์เจาะลึกกับบุคลากรภายในจำนวน 15 คน ร่วมกับการวิเคราะห์เอกสารที่เกี่ยวข้อง โดยมีการนำกรอบแนวคิดการวางแผนการสื่อารตราสินค้าของเสริมยศ ธรรมรักษ์ที่มีพัฒนาการมาจากแนวคิดของชูลท์และศรีกัญญา มงคลศิริมาเป็นแกนหลักสำหรับการศึกษาองค์กรที่มีการดำเนินการในรูปแบบมูลนิธิที่มิได้แสวงหาผลกำไรเป็นที่ตั้งเฉกเช่นองค์กรธุรกิจประเภทต่าง ๆ ผลการศึกษาพบว่า ศูนย์ศิลปาชีพบางไทร ในสมเด็จพระนางเจ้าสิริกิตติ์ พระบรมราชินีนาถและศูนย์ส่งเสริมศิลปาชีพระหว่างประเทศ (องค์กรมหาชน) มีกระบวนการ การวางแผน และกลยุทธ์การสื่อสารตราสินค้าที่สอดคล้องกับแนวคิดการวางแผนการสื่อสารตราสินค้า โดยเริ่มตั้งแต่ตั้งแต่ขั้นตอนการวิเคราะห์สภาพแวดล้อมตราสินค้า ขั้นตอนการออกแบบตราสินค้า ขั้นตอนการกำหนดเอกลักษณ์ตราสินค้า ขั้นตอนการปฏิบัติการสื่อสารตราสินค้าเชิงบูรณาการหรือการกำหนดจุดสัมผัสตราสินค้าที่เน้นการนำเสนอจุดแข็งของตราสินค้าด้วยกลยุทธ์การใช้อาคารสถานที่และกิจกรรมประชาสัมพันธ์มาเป็นแกนหลักในการสื่อสารไปยังผู้บริโภค และขั้นตอนการประเมินผลการสื่อสารตราสินค้าเพื่อรวบรวมข้อมูลทางด้านต่าง ๆ มาเป็นแนวทางการวางแผนการสื่อสารตราสินค้าในอนาคต
The objectives of this qualitative research were to study the process, planning, and strategies of the brand communication ofBangsai Arts and Crafts Centre the Support Foundation of Her Majesty Queen Si ri kit Of Thailand and The Support Arts and Crafts International Centre Of Thailand (Public Organization). The study consists of six dimensions: 1) the brand environments analysis 2) the brand design 3) brand identity creation 4) brand communication integration 5) brand communication evaluation and 6) brand leverage. The conceptual framework of this study is based on the brand communication concept of Sermyos Thammarak who adopted the Don E. Schulz's idea into his work. Srikanya Mongkolsiri's wok which emphasizes the operation of non-profit foundation was also applied to this study. The in-depth interview was conducted to collect insight data from eleven personnel of the Centre. The result revealed that the b and communication planning process and strategies of the Bangsai Arts and Crafts Centre the Support Foundation of Her Majesty Queen Sirikit Of Thailand and The Support Arts and Crafts Internationa l Centre Of Thailand (Public Organization)were conducted according to the framework of the study which starting from the process of analyzing the brand environments, process of brand design, process of brand identity creation, process of integration brand communications operation or specifying brand touch points focusing on presenting the strong points of brand with the strategies in using the places and event as the core of communications to the consumers, and process of brand communications evaluation. The process of brand communication assessment was also conducted for future use
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2555
Subjects: การสื่อสารทางการตลาด -- วิจัย
ศูนย์ศิลปาชีพบางไทร -- การตลาด -- วิจัย
ศูนย์ส่งเสริมศิลปาชีพระหว่างประเทศ (องค์การมหาชน) -- การตลาด -- วิจัย
Advisor(s): พงษ์ วิเศษสังข์
อริชัย อรรคอุดม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2716
Appears in Collections:Theses
Theses

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pongsapak_prom.pdf29.06 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback