DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2516

Title: กลยุทธ์ส่งเสริมการตลาดการท่องเที่ยวที่มีอิทธิพลต่อประชากรรุ่นแซด ในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล
Other Titles: Tourism marketing promotion strategies which influence generation z in Bangkok metropolitan region
Authors: พรรษกฤช ศุทธิเวทิน
Keywords: กลยุทธ์ส่งเสริมการตลาด
การท่องเที่ยว
ประชากรรุ่นแซด
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อศึกษาพฤติกรรมการท่องเที่ยวของประชากรรุ่นแซดในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล (2) เพื่อศึกษาอิทธิพลของกลยุทธ์ส่งเสริมการตลาดการท่องเที่ยวที่มี ต่อแรงจูงใจในการท่องเที่ยวของประชากรรุ่นแซดในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล (3) เพื่อศึกษาอิทธิพลของกลยุทธ์ส่งเสริมการตลาดการท่องเที่ยวที่มีต่อทัศนคติด้านการท่องเที่ยวของประชากรรุ่นแซดในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล และ (4) เพื่อศึกษาแนวทางกลยุทธ์ส่งเสริมการตลาด การท่องเที่ยวของประชากรรุ่นแซดในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล โดยใช้วิธีแบบผสมผสาน เครื่องมือการวิจัยเชิงปริมาณเป็นแบบสอบถาม จากกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 420 คน สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล คือ การแจกแจงความถี่ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ Multiple Regression ส่วนการวิจัยเชิงคุณภาพเครื่องมือเป็นแบบสัมภาษณ์เชิงลึก กลุ่มตัวอย่างจำนวน 28 คน และใช้การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงเนื้อหา การวิเคราะห์เบื้องต้น แสดงว่า กลุ่มตัวอย่างที่ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 16-20 ปี กำลังอยู่ในระดับมัธยมศึกษาตอนปลายถึงระดับอุดมศึกษา มีภูมิลำเนาอยู่กรุงเทพมหานครและปริมณฑล (นครปฐม นนทบุรีปทุมธานีสมุทรปราการ และสมุทรสาคร) อาศัยอยู่กับบิดามารดา และมีรายรับรวมต่อเดือน 5,001-10,000 บาท ส่วนแรงจูงใจการท่องเที่ยว ทัศนคติด้านการท่องเที่ยว และกลยุทธ์ส่งเสริมการตลาดการท่องเที่ยว ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก ผลการวิจัยจากการเก็บข้อมูลเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ พบว่า (1) ประชากรรุ่นแซดใน เขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล นิยมเดินทางท่องเที่ยวภายในประเทศ 2-3 ครั้งต่อปี จัดรายการ นำเที่ยวทุกอย่างด้วยตนเอง ใช้ระยะเวลาในการเดินทางท่องเที่ยว 2-3 วัน ไปกับบิดา/ มารดา การท่องเที่ยวแต่ละครั้ง มีค่าใช้จ่าย 5,001-10,000 บาท (ค่าเดินทาง อาหาร ที่พัก ซื้อของ กิจกรรม และอื่น ๆ) ใช้รถส่วนตัวในการเดินทางท่องเที่ยว มีวัตถุประสงค์เพื่อพักผ่อนวันหยุด ตัวเองมีอิทธิพล ในการตัดสินใจเลือกสถานที่ท่องเที่ยว ทราบหรือค้นหาข้อมูลจากสื่ออินเตอร์เน็ต (Website/ Social Media) และไม่เคยเข้าร่วมแข่งขัน เล่นเกม และชิงโชค เพื่อชิงรางวัลเกี่ยวกับการท่องเที่ยว (2) กลยุทธ์ส่งเสริมการตลาดการท่องเที่ยวมีอิทธิพลต่อแรงจูงใจในการท่องเที่ยวของประชากรรุ่นแซดในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑลอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (3) กลยุทธ์ส่งเสริมการตลาดการท่องเที่ยวมีอิทธิพลต่อทัศนคติด้านการท่องเที่ยวของประชากรรุ่นแซดในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑลอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ และ (4) แนวทางกลยุทธ์ส่งเสริมการตลาดการท่องเที่ยวของประชากรรุ่นแซดในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล คือ การโฆษณาผ่านช่องทางสังคมออนไลน์ การประชาสัมพันธ์ผ่านช่องทางสังคมออนไลน์ หนังสือพิมพ์ และนิตยสาร การขายโดยบุคคลผ่านช่องทางออนไลน์ และการส่งเสริมการขายด้วยวิธีการลดราคา
There are four aims in this research; (1) to investigate travel behavior of generation Z in Bangkok Metropolitan Region; (2) to examine how tourism marketing promotion strategies influence their travel motivation; (3) to examine how tourism marketing promotion strategies affect their travel attitudes and (4) to find out the marketing promotion tourism strategies to effectively employ with generation Z in Bangkok Metropolitan Region using mixed method research. The quantitative part used questionnaires as its tool with 420 participants from a sample group. The statistics used in this research were frequency distribution, mean, percentage, standard deviation and multiple regressions. Meanwhile, the qualitative part used in-depth interview as a tool with 28 samples, and analyzed by using content analysis. According to the analysis, the majority of participants from the sample groups were female with age between 16-20, studying high school – undergraduate level and living in Bangkok Metropolitan Region (including Nakhon Phathom, Nonthaburi, Prathum Thani, Samutprakan, Samutsongkhram Province). They live with parents and their income ranges between 5,001-10,000 Baht. As a result, the tourism motivation, attitudes, and the marketing tourism promotion strategies were rated high in overall picture. Qualitative and quantitative data were collected and analyzed. The results shows that (1) generation Z from Bangkok Metropolitan Region usually travel domestically 1-3 times a year. The participants plan their travel themselves and travel with parents for mostly 2-3 days. Each of their trip costs between 5,001-10,000 baht, spent on transportation expense, food, accommodation, shopping, activities and others. They travel by their own car. Their purpose of travel is to relax on a holiday, and they themselves had the most influence on choosing the destination. They found the information online (website or social media) and never attend any competitions to get the prize for travelling; (2) the marketing tourism promotion strategies have influence on the motivation to travel among generation Z in Bangkok Metropolitan Region; (3) the marketing tourism promotion strategies have a statistical significant influence on generation Z’s travelling attitudes and (4) the tourism marketing promotion strategies which can effectively employ with generation Z compose of advertisement through online communities, public relation through online communities, newspapers and magazines, personal sales through online channels and discount promotions.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Subjects: การท่องเที่ยว -- การประชาสัมพันธ์ -- ไทย -- การศึกษาเฉพาะกรณี
การท่องเที่ยว -- การตลาด
การสื่อสารทางการตลาด -- การศึกษาเฉพาะกรณี
อุตสาหกรรมท่องเที่ยว -- ไทย -- วิจัย
นักท่องเที่ยว -- ทัศนคติ -- การศึกษาเฉพาะกรณี
เจนเนอเรชันแซด
Advisor(s): ภูเกริก บัวสอน
สุชาดา เจริญพันธุ์ศิริกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2516
Appears in Collections:Theses

Files in This Item:

File Description SizeFormat
paskrich_sutt.pdf3.73 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback