DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2284

Title: ปัจจัยที่มีผลต่อการมีส่วนร่วมของชุมชนบริเวณตลาดน้ำคลองลัดมะยม เขตตลิ่งชัน กรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors affecting community participation at Khlong Lat Mayom floating market, Taling Chan, Bangkok
Authors: น้ำฝน นันทะวงค์
Keywords: การมีส่วนร่วมของชุมชน
ตลาดน้ำคลองลัดมะยม
เขตตลิ่งชัน
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ระดับการมีส่วนร่วมของประชาชนในชุมชนบริเวณตลาดน้ำคลองลัดมะยม เขตตลิ่งชัน กรุงเทพมหานครที่แตกต่างกันโดยจำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคล 2) ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับระดับการมีส่วนร่วมของชุมชนบริเวณตลาดน้ำคลองลัดมะยม เขตตลิ่งชัน กรุงเทพมหานคร และ 3) ปัญหาและอุปสรรคของการมีส่วนร่วมของชุมชนบริเวณตลาดน้ำคลองลัดมะยม เขตตลิ่งชัน กรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา คือ ประชาชนที่อาศัยในเขตตลิ่งชัน กรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน และกลุ่มผู้ให้ข้อมูลสำคัญ จำนวน 10 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ แบบสอบถาม และแบบสัมภาษณ์ โดยข้อมูลเชิงปริมาณใช้สถิติ t-test, ANOVA และ Pearson Correlation เพื่อทดสอบสมมติฐาน และข้อมูลเชิงคุณภาพใช้การวิเคราะห์ด้วยเทคนิคการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่าประชาชนที่มีปัจจัยส่วนบุคคลต่างกัน ได้แก่ เพศ อายุ สถานภาพ การศึกษา รายได้ต่อเดือน ภูมิลำเนา และระยะเวลาที่อาศัยอยู่ในชุมชนมีส่วนร่วมไม่แตกต่างกันอย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติ ระดับการมีส่วนร่วมของประชาชนมีความสัมพันธ์เชิงบวกกับปัจจัยภายในอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ยกเว้นระดับการมีส่วนร่วมของประชาชนด้านการมีส่วนร่วมในการรับผลประโยชน์กับปัจจัยภายในด้านทัศนคติต่อการท่องเที่ยวที่พบว่า ไม่มีความสัมพันธ์กัน อย่างไรก็ตาม พบว่าเฉพาะปัจจัยภายนอกด้านการได้รับการสนับสนุนจากภาครัฐเท่านั้นที่มีความสัมพันธ์เชิงบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติกับระดับการมีส่วนร่วมของประชาชน ส่วนด้านอื่นพบว่าไม่มีความสัมพันธ์กัน ปัญหาหลักของการมีส่วนร่วมของชุมชนคือชุมชนขาดความรู้เรื่องการมีส่วนร่วมจึงยังไม่ตระหนักถึงความสำคัญและประโยชน์ของการมีส่วนร่วม
This research aimed to study 1) factors affecting community participation at Khlong Lat Mayom floating market, Taling Chan, Bangkok, 2) factors related to participation level of community participation at Khlong Lat Mayom floating market, Taling Chan, Bangkok, and 3) problems and obstacles hindering the participation level of the community at Khlong Lat Mayom floating market. Samples were 400 people residing in the Taling Chan area and ten informants were interviewed. Questionnaire and interview questions were used to collect data which were later analyzed employing t-test, F-test and Pearson correlation analyses. Qualitative data were analyzed using content analysis method. Results showed that the level of participation was not statistically significantly different among residents of different demographic profiles including gender, age, marital status, education level, monthly income, and duration of residency. The participation level in all dimensions was statistically positively correlated with all internal factors at 0.05 levels except the correlation between participation level for benefit sharing and the internal factor regarding the attitude towards tourism. On the contrary, only the external factor regarding the support from government sector was found positively correlated with the level of community participation. The main obstacle found were the lack of community’s understanding regarding the importance and benefits of being involved in the floating market operation.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): สมยศ วัฒนากมลชัย
สุชาดา เจริญพันธุ์ศิริกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2284
Appears in Collections:Theses

Files in This Item:

File Description SizeFormat
namfon_nunt.pdf2.78 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback