DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2136

Title: การศึกษาแรงจูงใจ และความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวไทย ที่เดินทางไปท่องเที่ยวประเทศเมียนมา
Other Titles: A study of motivation, and satisfaction of Thai tourists visiting Myanmar
Authors: นาวิน เกตุรวม
Keywords: แรงจูงใจ
ความพึงพอใจ
นักท่องเที่ยวชาวไทย
ท่องเที่ยว
ประเทศเมียนมา
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาแรงจูงใจและความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่เดินทางไปท่องเที่ยวประเทศเมียนมา มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาลักษณะทางประชากรศาสตร์ 2) ศึกษาระดับแรงจูงใจและความพึงพอใจ และ 3) เปรียบเทียบความแตกต่างของลักษณะทางประชากรศาสตร์กับแรงจูงใจและความ พึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่เดินทางไปท่องเที่ยวประเทศเมียนมา เก็บรวบรวมข้อมูลโดยแจกแบบสอบถามให้กับนักท่องเที่ยวชาวไทยจำนวน 400 คน ระหว่างเดือนกรกฎาคมถึงตุลาคม 2558 พบว่า ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 41-50 ปี สถานะภาพสมรส จบการศึกษาระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพค้าขาย/ ธุรกิจส่วนตัว มีรายได้ต่อเดือน 30,001-45,000 บาท นักท่องเที่ยวชาวไทยส่วนใหญ่มีแรงจูงใจในระดับมาก ( = 3.55) โดยเป็นแรงจูงใจด้านปัจจัยผลักระดับปานกลาง ( =2.97) และด้านปัจจัยดึงดูดระดับมาก ( = 4.14) และนักท่องเที่ยวชาวไทยส่วนใหญ่มีความพึงพอใจในระดับมากเช่นเดียวกัน ( = 3.57) โดยที่ความพึงพอใจด้านสิ่งดึงดูดใจและด้านการต้อนรับอยู่ในระดับมากโดยเฉพาะการยังคงไว้ซึ่งเอกลักษณ์ดั้งเดิมของวัฒนธรรมเมียนมามีความพึงพอใจสูงที่สุด ส่วนด้าน สิ่งอำนวยความสะดวกและด้านคมนาคมอยู่ในระดับปานกลางโดยเฉพาะเรื่องระบบการสื่อสารและสภาพของถนนหนทางมีความพึงพอใจต่ำที่สุด สำหรับการเปรียบเทียบความแตกต่างของลักษณะทางประชากรศาสตร์กับแรงจูงใจและความพึงพอใจพบว่า สถานภาพ ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้ ต่อเดือน แตกต่างกัน มีแรงจูงใจในการเดินทางไปท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวชาวไทยแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ในขณะที่ อายุ ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้ต่อเดือน แตกต่างกัน มีระดับความพึงพอใจในการเดินทางไปท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวชาวไทยแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 เสนอแนะให้ผู้ประกอบการท่องเที่ยวควรนำข้อมูลลักษณะทางประชากรศาสตร์กำหนดเป็นกลยุทธ์เพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยวให้สอดคล้องกับลักษณะและพฤติกรรมการท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวชาวไทย การจัดทำแพ็คเกจเดินทางท่องเที่ยวให้ครบสถานที่ที่นักท่องเที่ยวชาวไทยให้ความสนใจมากที่สุด 5 ลำดับแรก 1) พระมหาเจดีย์ชเวดากอง 2) พระมหามัยมุนี 3) พระราชวังมัณฑะเลย์ 4) พระธาตุอินทร์แขวน 5) ตลาดสก๊อต
The objective of this study was to 1) study demographic characteristics 2) study motivation level and satisfaction, and 3) compare the differences of demographic characteristics related to motivation and satisfaction of Thai tourists visiting Myanmar. The data were collected by distributing questionaires among 400 Thai tourists visiting Myamar from July to October, 2015. The findings revealed that most of the respondents were female with the following characteristics: age: 41-50; marital status: married; education: bachelor’s degree; occupation: own business; monthly income: 30,001-45,000 baht. Most of the Thai tourists had motivation in highest level satisfaction ( = 3.55), which consisted of push motivational factor in the average level ( = 2.97), and pull motivational factor in the highest level ( =4.14). Also, most of the Thai tourists had overall satisfaction in the highest level ( =3.57). The satisfaction of tourist attractions and hospitality was in the highest level. The highest level satisfaction was the preservation of Myanmar culture. However, the satisfaction towards facilities and transportation was in the average level. The communication system and road conditions received the lowest satisfaction. According to the differences of demographic characteristics related to motivation of Thai tourists visiting Myanmar, the study revealed that there were statistically significant differences in marital status, educational level, occupation, and monthly income at the level of .05. According to the the differences of demographic characteristics related to satisfaction of Thai tourists visiting Myanmar, the study revealed that there were statistically significant differences in age level, educational level, occupation, and monthly income at the level of .05. It is recommended that the entrepreneurs should consider the demographic characteristics in planning promotional strategies for traveling in response to the traveling behaviour of Thai tourists; and should plan a packaged tour covering the most 5 important tourist attractions: 1) Shwedagon Pagoda 2) Mahamuni Buddha 3) Mandalay Royal Palace 4) Kyaikhtiyo Pagoda 5) Scott Market.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Advisor(s): ชลวิช สุธัญญารักษ์
ดวงธิดา นันทาภิรัตน์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2136
Appears in Collections:Theses

Files in This Item:

File Description SizeFormat
nawin_ketr.pdf8.5 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback