DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Cluster of New Media & Design >
School of Communication Arts >
Master Degree >
Independent Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/905

Title: การแสดงความรับผิดชอบต่อสังคมขององค์กรสื่อสารมวลชน : กรณีศึกษาสถานีโทรทัศน์สีกองทัพบกช่อง 7
Other Titles: Social responsibility of mass media organizations : in case study of Channel 7
Authors: ทุติยา ไชยนรา
Keywords: ความรับผิดชอบต่อสังคม
องค์กรสื่อสารมวลชน
Issue Date: 2555
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการแสดงความรับผิดชอบต่อสังคมของสารมวลชน : กรณีศึกษาสถานีโทรทัศน์สีกองทัพบกช่อง 7 ในด้านต่าง ๆ ถึงระดับการแสดงความรับผิดชอบต่อสังคม โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) ทำการสัมภาษณ์แบบเจาะลึก (Depth Interview) จากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นบุคลากรภายในผู้มีหน้าที่รับผิดชอบแผนงานด้านการแสดงความรับผิดชอบต่อสังคมของสถานีโทรทัศน์สีกองทัพบกช่อง 7 จำนวน 5 คน และการศึกษาค้นคว้าเอกสารที่เกี่ยวข้อง จากผลวิจัยพบว่าการแสดงความรับผิดชอบต่อสังคมของสถานีโทรทัศน์สีกองทัพบกช่อง 7 เริ่มมาจากจิตสำนึกขององค์กรที่มีความรับผิดชอบต่อสังคม โดยมีปัจจัยสำคัญด้านการกำหนดวัตถุประสงค์ วางนโยบาย แบ่งหน้าที่และฝ่ายงานในการจัดทำโครงการต่าง ๆ อย่างชัดเจน เช่น โครงการ 7 สีปันรักษ์ให้โลก (Save World Save life) โครงการ 7 สีช่วยชาวบ้าน เป็นต้น ซึ่งในแต่ละโครงการจะกำหนดขอบเขตการตอบสนองความ รับผิดชอบต่อสังคมไว้ทั้งสิ้น 7 ด้าน ได้แก่ ด้านชุมชน ด้านสุขภาพและสวัสดิการ ด้านการศึกษา ด้านสิทธิมนุษยชน ด้านสภาพแวดล้อมทางธรรมชาติ ด้านสิทธิของผู้บริโภค และด้านวัฒนธรรม จากขอบเขตดังกล่าวจะเห็นได้ว่าสถานีโทรทัศน์สีกองทัพบกช่อง 7 มีความรับผิดชอบต่อสังคมอยู่ ในระดับ จริยธรรม (ระดับ 3) ทั้งนี้ จากการศึกษากระบวนการดำเนินงาน พบว่า สถานีโทรทัศน์สี กองทัพบกช่อง 7 เน้นให้ความสำคัญ 4 ด้านคือ ด้านชุมชน ด้านการศึกษา ด้านสภาพแวดล้อม และ ด้านวัฒนธรรม ซึ่งเป็นด้านที่ได้รับความเดือดร้อนมากที่สุด สำหรับผลการตอบรับของโครงการในด้านความนิยมจากประชาชนมีเพิ่มขึ้น และได้รับความร่วมมือจากองค์กรต่าง ๆ ในการจัดกิจกรรมการแสดงความรับผิดชอบต่อสังคมเป็นอย่างดี สำหรับแนวโน้มของงานด้านความรับผิดชอบต่อสังคมของสถานีโทรทัศน์สีกองทัพบกช่อง 7 ในอนาคตต้องการสร้างความชัดเจนและเป็นรูปธรรมมากขึ้นเพื่อเป็นแบบอย่างขององค์กรที่มีความรับผิดชอบและจรรยาบรรณที่ดีต่อสังคม
This research is to study social responsibility of mass media organizations : in case study of Channel 7, in various aspects toward the level of social responsibility by using Qualitative Research method, consisting of Depth Interview from 5 samples who are the persons in charge of social responsibility plans of Channel 7 and studying related documents. The results showed that the social responsibility of Channel 7 came from the organization’s strong sense of social responsibility and it became an important factor determining project objectives, policies, tasks and team separation, such as Save World Save Life project, Channel 7 Help people project. Each project has the scope of social responsibility in 7 areas: community, health and welfare, education, human rights, natural environment, consumers’ rights and culture. According to these 7 scopes, the study revealed that Channel 7 has sense of social responsibility at the ethics level (Level 3). Referring to the study of implementation process, Channel 7 focuses on 4 priority areas: community, education, environment and culture, which are the sides that people suffer the most. Focusing on project feedback, there is the result in increasing popularity to the public and cooperation from other organizations to arrange social responsibility activities. The trend of social responsibility related works of Channel 7 in the future is more obvious and substantial works must be created in order to be a model of high social responsibility and strong society ethics organization.
Description: การศึกษาเฉพาะบุคคล (นศ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2554
Subjects: สถานีโทรทัศน์สีกองทัพบกช่อง 7--วิจัย
ความรับผิดชอบต่อสังคมขององค์การธุรกิจ--วิจัย
สถานีโทรทัศน์--ไทย--วิจัย
Advisor(s): พีรยา หาญพงศ์พันธุ์
URI: http://dspace2.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/905
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
tutiya_chai.pdf2.59 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback