DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5378

Title: ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อบรรจุภัณฑ์ของผู้บริโภค ในจังหวัดกรุงเทพและปริมณฑล
Other Titles: Factor influencing a client’s decision-making on a purchase of product packaging in Bangkok and its Vicinity
Authors: พงศ์ศิริ แก้วทวี
Keywords: การตัดสินใจ
บรรจุภัณฑ์
Issue Date: 2566
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาลักษณะทางประชากรศาสตร์ที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าที่มีบรรจุภัณฑ์เป็นส่วนประกอบของผู้บริโภค ในจังหวัดกรุงเทพและปริมณฑล 2) เพื่อศึกษาระดับความสำคัญของปัจจัยที่ใช้ในการตัดสินใจซื้อสินค้าที่มีบรรจุภัณฑ์เป็นส่วนประกอบของผู้บริโภค 3) เพื่อศึกษาลักษณะของบรรจุภัณฑ์ที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าที่มีบรรจุภัณฑ์เป็นส่วนประกอบของผู้บริโภค ในจังหวัดกรุงเทพและปริมณฑล 4) ผู้ประกอบการในธุรกิจต่าง ๆ สามารถนำผลการวิจัยนี้ไปใช้ในการพัฒนารูปแบบของบรรจุภัณฑ์ เพื่อให้สามารถตอบสนองความปรารถนาของผู้บริโภค โดยใช้กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล ที่เคยซื้อ/สนใจซื้อสินค้าที่มีบรรจุภัณฑ์ จำนวน 400 คน สถิติที่ใช้ในการวิจัยความถี่ (Frequency) ค่าร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย (Mean) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) สถิติวิเคราะห์ค่าที (Independent Sample t-test) สถิติวิเคราะห์ แบบการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-Way analysis of Variance: One-Way ANOVA) และ สถิติวิเคราะห์ความถดถอยเชิงพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) ผลวิจัยพบว่า รูปแบบบรรจุภัณฑ์อาหารที่ผู้บริโภคให้ความสำคัญและมีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อมากที่สุดคือ รูปแบบบรรจุภัณฑ์ ในด้านความปลอดภัย จะเห็นได้ว่าผู้บริโภคให้ความ สำคัญกับบรรจุภัณฑ์ที่ห่อหุ้มอาหารเพื่อป้องกันสิ่งสกปรกปนเปื้อนกับอาหาร ที่อาจก่อให้เกิดอันตรายต่อร่างกายได้ และนอกจากนี้วัสดุที่ใช้ทำบรรจุภัณฑ์อาหารต้องมีความปลอดภัย ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ผู้บริโภคที่มีลักษณะประชากรศาสตร์ประกอบด้วย เพศ อายุ อาชีพ รายได้ และระดับการศึกษาที่ แตกต่างกัน จากการศึกษาพบว่า ผู้บริโภคที่ลักษณะประชากรศาสตร์ที่แตกต่างกันมีการตัดสินใจซื้อบรรจุภัณฑ์อาหารไม่แตกต่างกัน ยกเว้นในด้านอายุ โดยผู้บริโภคที่มีอายุ 23-26 ปี มีการตัดสินใจซื้อบรรจุภัณฑ์อาหาร มากกว่าทุกช่วงอายุ
This study aims to 1) investigate a demographic nature influencing a client’s decision-making on a purchase of product packaging in Bangkok and its vicinity. 2) find out what criteria levels are potential factors in a client’s decision-making on a purchase of product packaging 3) experiment to find out various kinds of a client’s decision-making on a purchase of product packaging in Bangkok and its vicinity. And 4) A result of this research would allow several entrepreneurs in business sectors to improve their package design of product packaging for the demand of their clients. The 400 samples of customers based in Bangkok and its vicinity collectively are those who bought/are interested in purchasing products with the package. The statistical tools included Frequency, Percentage, Mean, Standard Deviation, Independent Sample t-test, One-Way Analysis of Variance: One-Way ANOVA, and Multiple Regression Analysis. It found that the package design influencing the potential customer’s demand involves safety concerns of the product packaging associated with the materials covering food so that it can prevent corrupted contamination enabling threats on their physical body. Apart from this, the selected materials for food product packaging are vital for the safety of the consumer. In terms of the hypothesis test resulting from the demographic characteristics including gender, age, occupation, personal income, and different educational levels, it is that the consumer in their demography hardly have different decisions of purchasing product packaging when the consumers ages between 23-26 would have decided to buy much more food product packaging than other ages when compared.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2565
Subjects: บรรจุภัณฑ์
บรรจุภัณฑ์อาหาร
การซื้อสินค้า -- การศึกษาเฉพาะกรณี
การเลือกซื้อสินค้า -- การศึกษาเฉพาะกรณี
พฤติกรรมผู้บริโภค -- การศึกษาเฉพาะกรณี
Advisor(s): สุมนา ธีรกิตติกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5378
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pongsiri_kaew.pdf9.5 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback