DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5363

Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้ออาหารแมวสำเร็จรูปของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพและปริมณฑล
Other Titles: Factors influencing cat food buying decision process of consumer in Bangkok metropolitan region
Authors: ปาณิสรา ตั้งวิเทศจิต
Keywords: ส่วนประสมทางการตลาด
กระบวนการตัดสินใจ
อาหารแมวสำเร็จรูป
Issue Date: 2566
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษางานวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความคิดเห็นของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพและปริมณฑล ต่อกระบวนการตัดสินใจซื้ออาหารแมวสำเร็จรูป เพื่อศึกษาเปรียบเทียบระหว่างปัจจัยส่วนบุคคลที่ต่างกันของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพและปริมณฑลกับกระบวนการตัดสินใจซื้ออาหารแมวสำเร็จรูป และเพื่อศึกษาส่วนประสมทางการตลาดที่มีอิทธิพลต่อกระบวนการการตัดสินใจซื้ออาหารแมวสำเร็จรูป ซึ่งการศึกษาการวิจัยในครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ และกลุ่มตัวอย่างที่ผู้วิจัยใช้ในการศึกษาครั้งนี้คือ ผู้บริโภคที่อาศัยอยู่ในเขตกรุงเทพและปริมณฑลเป็นจำนวนทั้งสิ้น 400 คน โดยใช้แบบสอบถามออนไลน์ เป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูล และสถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน F-test ANOVA และ Multiple Regression ผลจากการศึกษาการวิจัยครั้งนี้ พบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง ที่มีอายุระหว่าง 21 - 30 ปี มีรายได้ต่อเดือนอยู่ที่ 10,001 – 20,000 บาท มีอาชีพเป็นลูกจ้างเอกชน/พนักงานบริษัท มีระดับการศึกษาอยู่ที่ระดับปริญญาตรี และมีระดับความคิดเห็นภาพรวมของกระบวนการตัดสินใจในระดับมากที่สุด ในขณะที่มีภาพรวมระดับความคิดเห็นของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในระดับมาก ซึ่งหลังจากที่ผู้วิจัยได้นำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์ด้วยโปรแกรมสำเร็จรูปทางสถิติ ผลจากการทดสอบสมมติฐานที่ 1 พบว่า ปัจจัยส่วนบุคคลที่ต่างกันมีความคิดเห็นต่อกระบวนการตัดสินใจซื้ออาหารแมวสำเร็จรูปไม่ต่างกัน ผลจากการทดสอบสมมติฐานที่ 2 พบว่า ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ด้านช่องทางการจัดจำหน่ายมีอิทธิพลต่อกระบวนการตัดสินใจในระดับมากที่สุด รองลงมาด้วย ด้านราคา ด้านกระบวนการ และด้านการส่งเสริมการตลาดมีอิทธิพลต่อกระบวนการตัดสินใจในระดับมาก ตามลำดับ ในขณะที่ และปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาด ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านกายภาพและการนำเสนอ และด้านบุคคลไม่มีอิทธิพลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้ออาหารแมวสำเร็จรูป
The purpose of this research is to study the opinions of consumers in Bangkok and its vicinity in the process of making a decision to buy ready-made cat food. For study and compare different personal factors of consumers in Bangkok and its vicinity and the process of buying ready-made cat food, and to study the marketing mix that influences the decision-making process of buying cat food. This is a quantitative study and research, and the sample used by the researcher in this study was a total of 400 consumers living in Bangkok and its surrounding areas who completed online questionnaires. It is a tool to collect data. Also, the statistics used for data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation, F-test, ANOVA, and multiple regression. The results of this study revealed that most of the samples were female. who are aged between 21 and 30 years with a monthly income of 10,001 and 20,000 baht, are employed as private employees or company employees, have a bachelor's degree in education, and have the highest level of opinion in the decision-making process. While the overall opinion level of marketing mix factors was high, after the researchers analyzed the data with a statistical package and found that marketing mix. So, the distribution channel had the greatest influence on the decision-making process, followed by price, which also had a significant impact on the process. The process aspect had a high level of influence on the decision-making process, and marketing promotion also had a high level of influence on the decision-making process and respectively. Also, personal factors and marketing mix factors, as well as the physical product side and presentation, have no influence on the decision-making process for purchasing ready-made cat food.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: แมว -- อาหาร
อาหารสัตว์ -- การตลาด -- การศึกษาเฉพาะกรณี
การให้อาหารสัตว์
สัตว์เลี้ยงในบ้าน -- การเลี้ยง
การซื้อสินค้า -- การศึกษาเฉพาะกรณี
การเลือกซื้อสินค้า -- การศึกษาเฉพาะกรณี
พฤติกรรมผู้บริโภค -- การศึกษาเฉพาะกรณี
Advisor(s): ณัฏฐณิชา ณ นคร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5363
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
panisara_tangv.pdf9.24 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback