DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5360

Title: ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ประเภทขนมสุนัขของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพและปริมณฑล
Other Titles: Factors affecting consumers' decision to buy snacks for dogs in the Bangkok metropolitan region
Authors: ภัคธิญา ทิมคำ
Keywords: ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด
การตัดสินใจซื้อ
ขนมสุนัข
Issue Date: 2566
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยเรื่องปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ประเภทขนมสุนัข ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพและปริมณฑล การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพและปริมณฑล ต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ขนมสำหรับสุนัข 2) เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนบุคคลที่แตกต่างกันของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพและปริมณฑลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ขนมสำหรับสุนัข 3) เพื่อศึกษาส่วนประสมทางการตลาด ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ขนมสำหรับสุนัข ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพและปริมณฑล กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้บริโภคในเขตกรุงเทพและปริมณฑลที่ซื้อผลิตภัณฑ์ขนมสำหรับสุนัข จำนวน 400 คน เครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่า F-Test ANOVA และ Multiple Regression ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนมากเป็นเพศชาย ที่มีอายุ 21-30 ปี มีสถานภาพโสด มีการศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรี มีอาชีพลูกจ้างเอกชน/พนักงานบริษัท มีรายได้อยู่ที่ 10,001-20,000 บาท เลี้ยงสุนัขจำนวน 1 ตัว เลี้ยงสุนัขพันทางหรือพันธุ์ผสม และมีระดับความคิดเห็นภาพรวมของการตัดสินใจในระดับมากที่สุด และมีภาพรวมระดับความคิดเห็นของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในระดับมากที่สุด ซึ่งหลังจากที่ผู้วิจัยได้นำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์ด้วยโปรแกรมสำเร็จรูปทางสถิติ ผลจากการทดสอบ สมมติฐานที่ 1 พบว่า ปัจจัยส่วนบุคคลที่ต่างกัน มีความคิดเห็นต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ประเภทขนมสุนัข ไม่แตกต่างกัน ผลจากการทดสอบสมติฐานที่ 2 พบว่า ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ด้านผลิตภัณฑ์ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อในระดับมากที่สุด รองลงมาด้วย ด้านกระบวนการ ด้านกายภาพและการนำเสนอ และด้านการส่งเสริมการตลาด ในขณะที่ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านบุคคล ไม่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ประเภทขนมสุนัข
Factors Affecting Consumers' Decision to Buy Snacks for dogs in the Bangkok Metropolitan Region the purposes of this research were 1) to study the opinions of consumers affecting consumers' decision to buy snacks for dogs in the Bangkok Metropolitan Region; 2) to study different personal factors and consumers' decision to buy snacks for dogs in the Bangkok Metropolitan Region; 3) to study the marketing mix factors affecting the consumers' decision to buy snacks for dogs in the Bangkok Metropolitan Region. The sample consisted of 400 consumers in the Bangkok Metropolitan Region, who bought dog snacks. The tool for collecting data was a questionnaire. Statistics used in data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation, F-test, ANOVA and Multiple Regression Analysis. The majority of this research sampling were 21-30-year-old males who were single and whose highest education was a bachelor's degree. They were employees with a monthly income between 10,001-20,000 baht and had one dog, usually a mongrel. The research shows that the Marketing Mix significantly impacts the buying decision of dog snack buyers, and every stage in the Buying Process is essential. After analyzing the results using a statistical methodology, we learned that subjective factors do not affect the decision to buy dog snacks. Thus, the results contradict Hypothesis 1. For Hypothesis 2, regarding the Marketing Mix, we found that Product has the most influence on the buyers, followed by Processes, Physical Evidence, and Promotion, respectively. Moreover, we found that Price, Place, and People do not have any influence over the decision to buy dog snacks. Therefore, the results do not fully support Hypothesis 2, which assumes that all Marketing Mix would affect the buying decision.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: สุนัข -- อาหาร
สารเสริมอาหารสัตว์
อาหารสัตว์
อาหารสัตว์ -- การตลาด -- การศึกษาเฉพาะกรณี
สุนัข -- อาหาร -- การตลาด -- การศึกษาเฉพาะกรณี
การซื้อสินค้า -- การศึกษาเฉพาะกรณี
การเลือกซื้อสินค้า -- การศึกษาเฉพาะกรณี
พฤติกรรมผู้บริโภค -- การศึกษาเฉพาะกรณี
Advisor(s): ณัฏฐณิชา ณ นคร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5360
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
paktiya_timk.pdf11.04 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback