DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4907

Title: พฤติกรรมการเปิดรับสื่อที่มีผลต่อการชื่นชอบศิลปินเกาหลีของแฟนคลับชาวไทย ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Media exposure influencing Korean artist worship among Thai fans in Bangkok
Authors: กุลริสา อากาศวิภาต
Keywords: พฤติกรรมการเปิดรับสื่อ
การชื่นชอบ
ศิลปินเกาหลี
แฟนคลับ
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาพฤติกรรมการเปิดรับสื่อของแฟนคลับชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานครที่มีต่อศิลปินเกาหลี 2) เพื่อศึกษาการชื่นชอบศิลปินเกาหลีของแฟนคลับชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร 3) เพื่อศึกษาพฤติกรรมการเปิดรับสื่อที่มีผลต่อการชื่นชอบศิลปินเกาหลีของแฟนคลับชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร การศึกษาครั้งนี้ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลกับกลุ่มตัวอย่างที่ จำนวน 222 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยสถิติเชิงพรรณนา และค่าสหสัมพันธ์เพียร์สัน (Pearson Product Moment Correlation) ผลการวิจัยพบว่า 1) พฤติกรรมการเปิดรับสื่อของแฟนคลับชาวไทยที่ชื่นชอบศิลปินเกาหลีในเขตกรุงเทพมหานคร มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับปานกลาง ประกอบไปด้วย ด้านการแสวงหาข้อมูล การเปิดรับข้อมูลข่าวสาร และการเปิดรับประสบการณ์ และมีพฤติกรรมการบริโภคสื่อเกี่ยวกับศิลปินที่ชื่นชอบทุกวัน 2) การชื่นชอบศิลปินเกาหลีของแฟนคลับชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก โดยกลุ่มตัวอย่างชื่นชอบศิลปินเพราะลักษณะนิสัย มีความเป็นกันเอง และเอาใจใส่แฟนคลับ 3) พฤติกรรมการเปิดรับสื่อของแฟนคลับชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานครมีความสัมพันธ์ต่อการชื่นชอบศิลปินเกาหลีอยู่ในระดับปานกลาง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 แฟนคลับชาวไทยสามารถเข้าถึงศิลปินเกาหลีได้ง่ายและสะดวกขึ้นด้วยสื่อสังคมออนไลน์ ส่งผลให้แฟนคลับชาวไทยต้องการที่จะเปิดรับสื่อเกี่ยวกับศิลปินที่เราชื่นชอบและสนใจ โดยให้ความสำคัญกับการซื้ออัลบั้ม สินค้าออฟฟิเชียล หรือของสะสมที่ระลึกเกี่ยวกับศิลปิน
This research was aims 1) To study the media exposure behavior of Korean artists of Thai fans in Bangkok, 2) to study the preference of Korean artists of Thai fans in Bangkok, 3) to study the media exposure behavior influences on the preference of Korean artists of Thai fans in Bangkok. The samples of this study were two hundred and twenty two. Questionnaires were distributed to collect the data. All the data were analyzed by using Pearson coefficient correlation. The results indicated that there is the relationship between the media exposure behavior and the preference of Korean artists of Thai fans in Bangkok at a moderate level. The media exposure behavior includes information seeking, information exposure, experience exposure, and daily media consumption behaviors about favorite artists. In addition, the results of a study on the popularity of Korean artists among Thai fans in Bangkok were at a high level. As result, the research participants liked the artists because of their personality traits, the artist's friendliness, and caring for fans. 3). There is the relationship between the media exposure behavior and the preference of Korean artists of Thai fans in Bangkok at a moderate level, was statistically significant at 0.01 level. Due to Thai Fans have easy access to Korean artists via online social media. As a result, Thai fans want to be exposed to the media towards the Korean artists they love and interested in. Moreover, Thai fans focused on purchasing albums, official goods, or collectibles related to artists.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2563
Subjects: อุตสาหกรรมดนตรี
ธุรกิจบันเทิง
นักร้องชาย
นักร้องสตรี
เกาหลี (ใต้)
เพลง -- การตลาด -- การศึกษาเฉพาะกรณี
แฟนคลับ -- ไทย
พฤติกรรมผู้บริโภค
Advisor(s): พรพรหม ชมงาม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4907
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
kunrisa_arka.pdf2.96 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback