DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4616

Title: แผนธุรกิจร้าน ต.เจริญนครการไฟฟ้า (เทคโนโลยี)
Other Titles: Business Plan for T.chareannakorn Electric (Technology) Shop
Authors: ธริศ ตั้งธราธร
Keywords: ร้านขายอุปกรณ์ไฟฟ้า
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: บทคัดย่อ แผนธุรกิจนี้จัดทำขึ้นเพื่อให้ร้านต.เจริญนครการไฟฟ้า(เทคโนโลยี) เป็นที่จดจำของลูกค้าเป้าหมาย และเพื่อเพิ่มยอดขายอย่างน้อย 10% ต่อปี ในการจัดทำแผนธุรกิจนี้ ได้มีการวิเคราะห์สภาพแวดล้อมทางธุรกิจ การแข่งขัน และการวิจัยการตลาดโดยการสำรวจ ผู้บริโภคทั่วไป จำนวน 120 คน และ ช่างผู้รับเหมาก่อสร้างจำนวน 30 คนที่ จังหวัดเชียงใหม่ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่และร้อยละ ผลจากการวิเคราะห์สภาพแวดล้อมทางธุรกิจพบว่า จุดแข็งของธุรกิจคือสินค้ามีมาตรฐาน มีความหลากหลาย และราคาถูก ในขณะที่จุดอ่อนคือ ร้านค้ายังไม่เป็นที่รู้จักในจังหวัดเชียงใหม่ โอกาสคือ นโยบายจากภาครัฐในการสนับสนุนวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม และการอนุญาตให้ก่อสร้างตึกสูง อุปสรรคคือ คู่แข่งมีจำนวนมากและเศรษฐกิจอยู่ในภาวะถดถอย สำหรับการวิเคราะห์การแข่งขัน พบว่า คู่แข่งรายสำคัญ คือ ร้านหลีเฮง ร้านชอเฮงหลี และร้านนครพิงค์การไฟฟ้า ซึ่งร้านค้าเหล่านี้มีฐานลูกค้าเดิม เนื่องจากก่อตั้งมานาน อย่างไรก็ตามรูปแบบการบริหารงานยังเป็นรูปแบบเดิม สำหรับผลการวิจัยตลาดพบว่า ผู้ซื้อสินค้าที่เป็นผู้บริโภคทั่วไปและช่างผู้รับเหมาส่วนใหญ่เป็นเพศชาย โดยปัจจัยทางการตลาดที่มีความสำคัญในการเลือกร้านจำหน่ายเครื่องมือช่างและอุปกรณ์ไฟฟ้า คือ สินค้าที่ได้มาตรฐาน ราคามีความเหมาะสมกับคุณภาพของสินค้า ที่ตั้งอยู่ใกล้และเดินทางสะดวก มีบริการรวดเร็วในการซื้อสินค้า และ การแนะนำหรือให้คำปรึกษาเกี่ยวกับสินค้า จากการประเมินโครงการนี้ ใช้เงินลงทุนเริ่มต้นเท่ากับ 7,493,000 บาท โดยมีค่าปัจจุบันของกระแสเงินสดสุทธิ (NPV) เท่ากับ 6,548,246.17 บาท ผลตอบแทนภายในโครงการ (IRR) คือ 78 % และระยะเวลาการคืนทุนเท่ากับ 10 เดือน ดังนั้นโครงการนี้จึงเหมาะสมในการลงทุน คำสำคัญ: แผนธุรกิจ ธุรกิจซื้อมาขายไป เครื่องมือช่าง อุปกรณ์ไฟฟ้า
ABSTRACT This business plan was designed to build the brand awareness for T. Charoennakorn Electric (Technology) among target customers and to increase at least 10% of the annual sales. To develop this business plan, analysis of business environment, competition, marketing research by surveying general 120 customers and 30 construction contractors in Chiang Mai were performed. For data collection, questionnaires were employed whereas frequency and percentage were used for the statistical data analysis. According to the analysis of business environment, it was found that the strengths of the business included a wide range of products available for customers as well as their low price. The weakness was that this store was not so well-recognized in Chiang Mai. The opportunities included government policies that support small-medium sized enterprises and permission to construct tall buildings. The threats were the high number of competitors and the recessive economy. Concerning the competitive analysis, three key competitors were identified which were Lee Heng shop, Cho Heng Lee shop, Nakhon Ping Electric Shop. These shops have already owned a big customer segment as they have been established for a long time despite their traditional business administration. Concerning the marketing research, the findings showed that buyers were general customers and most of the construction contractors were male. The key factors influencing decision-making to choose a shop for construction tools and electrical equipment were standardized merchandise, prices that are appropriate for the goods’ quality, location of shop which should be near and easily accessed, fast service when taking order, and advice or consultation on products. After evaluating this project, it appeared that the required initial capital investment is 7,493,000 baht. The Net Present Value (NPV) is 6,548,246.17 baht. The IRR is 78% and the payback period is 10 months. Therefore, this project is appropriate for an investment. Keywords: Business plan, trading business, construction tools, electrical equipment
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนากลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561
Subjects: การวางแผนธุรกิจ--การศึกษาเฉพาะกรณี
เครื่องมือเครื่องใช้ไฟฟ้า--การตลาด--การศึกษาเฉพาะกรณี
มหาวิทยาลัยกรุงเทพ--สารนิพนธ์
Advisor(s): ไกรฤกษ์ ปิ่นแก้ว
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4616
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
taris.than.pdf5.71 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback