DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4228
|
Title: | แรงจูงใจ ทัศนคติ และยอมรับเทคโนโลยี ที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อเคสโทรศัพท์ผ่านทางออนไลน์ของประชากรในกรุงเทพมหานคร |
Other Titles: | Motivation, Attitude, and Technology Acceptance Affecting Decision of People in Bangkok to Buy Phone Case from Social Media |
Authors: | ธนกิตติ์ จิตต์ประสงค์ |
Keywords: | แรงจูงใจ ทัศนคติ การยอมรับเทคโนโลยี การตัดสินใจซื้อ |
Issue Date: | 2562 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยกรุงเทพ |
Abstract: | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเรื่องแรงจูงใจ ทัศนคติ และการยอมรับเทคโนโลยี ที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อเคสโทรศัพท์ผ่านทางออนไลน์ของประชากรในกรุงเทพมหานครกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษามาจากประชากรกรุงเทพมหานครที่มีอายุ 18 ปีขึ้นไป โดยใช้การสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive Sampling) จำนวน 400 คน แบ่งเป็นประชากรในเขตต่าง ๆ ในกรุงเทพมหานคร ได้แก่ เขตพญาไท ปทุมวัน ลาดพร้าว และบางกะปิ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ สถิติเชิงพรรณนาได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอ้างอิง ที่ใช้ในการวิเคราะห์ ใช้การวิเคราะห์สมการถดถอยเชิงพหุ (Multiple Regression) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถาม ส่วนใหญ่นั้นเป็นเพศชาย อยู่ในระหว่างอายุ 40 ปีขึ้นไป ระดับการศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน มีระดับรายได้อยู่ในระหว่าง 15,001-25,000 บาท จำนวนในการซื้อเคสโทรศัพท์ 1-2 ครั้ง ราคาเฉลี่ยในการซื้ออยู่ที่ 100-250 บาท โดยให้ความสำคัญในด้านแรงจูงใจโดยรวมในระดับมาก ในด้านทัศนคติโดยรวมในระดับมาก ในด้านการยอมรับเทคโนโลยีโดยรวมในระดับมาก สำหรับผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ทัศนคติและการยอมรับเทคโนโลยีมีอิทธิพลต่อการการตัดสินใจซื้อเคสโทรศัพท์ผ่านทางออนไลน์ของประชากรในกรุงเทพมหานคร ร้อยละ 69.4 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 This research was conducted with the aims of studying Motivation, Attitude, and Technology Acceptance Affecting Decision of People in Bangkok to Buy Phone Case from Social. Questionnaire was used to collect data from sample groups of population in Bangkok aged over 18 years old. The researcher selected 400 samples via purposive sampling method. The sample was divided from people in Bangkok: Phayathai, Pathumwan, Ladprao, and Bangkapi. The descriptive statistics in the analysis were percentage, mean, and standard deviation. The statistical hypotheses test was multiple regression analysis at statistically significant level of 0.05.
Most of the samples were males those aged 40 years old, a bachelor degree, employee at private company with average salary of 15,001-25,000 bahts, amount of purchase of phone cases 1-2 times, the average purchase price was 100-250 bahts. Moreover, overall the sample placed high level of importance on Motivation, attitude, and Technology Acceptance at a high level. The results of this study indicated that attitude and technology acceptance affected decision of people in Bangkok to buy phone case from social media province at 64.9% with a statistically significance level of 0.05. |
Description: | การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561 |
Subjects: | การตัดสินใจ อุตสาหกรรมอุปกรณ์โทรศัพท์ อุตสาหกรรมอุปกรณ์โทรศัพท์เคลื่อนที่ เทคโนโลยี -- การตัดสินใจ |
Advisor(s): | ชุติมาวดี ทองจีน |
URI: | http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4228 |
Appears in Collections: | Independent Studies - Master Independent Studies
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|